Grand Canyon National Park

Door Joost van Gils - 07-08-2011 06:35

Hallo beste volgers,

Vandaag, zaterdag 6 augustus, weer een heerlijke dag gehad.

De dag begon al goed! Om 6.30 liep bij Joost de wekker af, hij sprong uit bed en ging lekker douchen. Toen hij daarvan terugkwam vond hij dat wij ook maar eens uit bed moesten komen. Hij had ons al luidruchtig wakker gemaakt.... totdat ik vrolijk zei dat het pas ca 7.15 was. Hij geloofde er niks van, vroeg om zn horloge en jawel, die gaf ook 7.15 aan. Een matineuze man als Joost merkt daar niks van, maar wij, de drie vrouwen, letten gewoon op ons horloge.

Kortom we waren allen best vroeg wakker en uit de veren.

Wat die tijd betreft, het is best een gedoe. In California leef je een uur later dan in utah en Colorado. In Arizona daarentegen is het wisselend. Per regio kan het een uur schelen of ze de  California tijd of de Utah tijd volgen.... opletten geblazen dus.

Om 9.15 stapten we op de bus naar het National Park Grand Canyon. Deze shuttle vertrok zo ongeveer voor de camping. Aangekomen in het park hebben we even van het uitzicht op de canyon genoten en zijn toen met de "rode " shuttle lijn richting Hermits Rest gereisd. Onderweg hebben we nog uitleg gehad van een ranger terwijl we met velen op de rode bus stonden te wachten. Toen ik de ranger vroeg of hij op de foto wilde met Fleur en Pam reageerde hij wat verlegen en was vervolgens  bang dat meer mensen zouden komen vragen. Dus ging hij maar gauw een speech houden voor alle wachtenden op de bus: oa waarom de bus niet helemaal vol mocht (ivm met de tussenstops en opstappers) en dat je veel moet drinken omdat dehydratatie door de hoogte (ca 2000 m) en de warmte een van de grootste problemen is. Natuurlijk besprak hij ook het gebruik van sunscrean (zonnebrand middel) en de noodzakelijke petten.

Onderweg zijn we een paar keer uitgestapt en hebben een stukje gelopen. Het uitzicht op de Grand Canyon is vooral indrukwekkend diep en groots, maar ook erg kaal. Je moet de Colorado onderin de Canyon zoeken en dat is vanaf deze grote hoogte een bruin stroompje.

Moe door het gesjok en van de warmte waren we redelijk op tijd terug op de camping, lekker wat gedronken, gegeten en plannetje gemaakt voor morgen. Straks lekker slapen. Oh ja, het is hier ''s nachts zo lekker koel dat afgelopen nacht automatisch de kachel is aan gegaan. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar de thermostaat stond blijkbaar op 20 graden Celsius(?). Het is wel heerlijk slapen als het koel is. Beter dan in bijvoorbeeld Las Vegas, waar het de hele nacht tegen de de 30 graden blijft en je de airco wel aan moet laten staan.

Groeten en tot de volgende keer,