Dag 16: Shelburne

Door Fam. Muyres - 01-08-2011 03:29

De dag begon (en eindigde) weer zonnig. Omstreeks 10 ’s ochtends was het alweer 25°C. Voor het ontbijt hebben Edith en ik samen heerlijk gezwommen in het relatief grote zwembad van de camping. In douchen hadden we geen zijn. De enkele ‘pay shower’ was ‘shabby’ en helemaal aan de ander ekant van de camping. De sanitaire voorzieningen zijn vaak maar zeer karig (max. 2 á 3 douches) en een aanrecht voor de afwas ontbreekt vaak. De (lokale) vakantiegangers met hun grote campers/trailers zullen waarschijnlijk meestal de voorzieningen van de camper/trailer gebruiken. Maar vaak hebben campings ook diverse standplaatsen voor tenten en dan zijn ruime sanitaire voorzieningen wel belangrijk.

De jongens hebben na het ontbijt nog gespeeld met de waterfiets. Ze hebben een kikker en een schildpad gevangen.

Toen zijn we weer op pad gegaan. We hebben eerst Shelburne bezocht. Een leuk plaatsje aan de kust met nog een straat vol houten huizen van omstreeks 1785. De meeste van die huizen zijn ingericht als museum. Shelburne was ooit de tweede stad van Nova Scotia en stak zelfs Halifax naar de kroon. Het was welvarend geworden door de komst van zgn. Loyalisten. Dat zijn voormalige bewoners van New England (blank en zwart) die trouw bleven aan het Engelse troon na de Amerikaanse revolutie. Maar de glorie was van maar korte duur, na verloop van tijd verhuisden de Loyalisten naar andere delen van Canada.

Vervolgens hebben we onze reis vervolgd naar het gedeelte van het Kejimkujik Park dat gelegen is aan de kust. Na wandeling over een smal paadje kwamen we uiteindelijk bij de kust dat deels uit zandstrand bestond. We zijn kort in het ijskoude water geweest en vervolgens ook maar kort op het strand gebleven, we werden hevig geplaagd door horseflies. We zijn letterlijk gevlucht.

We zijn toen rechtstreeks naar camping “Fisherman’s Cove R.V. & Campground gegaan in Hunts Point en hebben daar nog een beetje gezwommen in het koude zeewater. Ook daar zaten helaas horseflies, maar gelukkig niet zoveel.

De campingeigenaar bood nog een Ford Galaxy 500 uit 1970 te koop aan (met maar 16.000 miles op de teller). Een echte ’Amerikaanse slee’: bijna 5 m lang en een V8 in het vooronder. Ik heb nog aanvullende informatie meegekregen voor wie geinteresseerd is.