Bryce canyon en Zion national parks

Door F.G.J. Heger - 09-08-2011 04:31

Als we de drukte van Salt Lake City voorbij zijn, rijden we in een stuk door (5uur) naar Bryce Canyon. We overnachten hier twee nachten bij Harlods Inn, een leuk klein hotel, dicht bij red en bryce canyon. De eerste dag gaan we meteen het amphitheater van Bryce canyon bezoeken. Het is verbazendwekkend mooi, vanaf het uitkijkpunt kijk je naar beneden de cayon in waar allemaal Hoodoos staan, dit zijn rechtop staande stenen torens van kalksteen met rood en oranje kleuren. We lopen hier een kleine trail, de Navajo trail. Deze duurt ongeveer 1,5 uur en is erg toeristich, maar zeker de moeite waard. Het is een wandeling met een leuke klim, waarbij je tussen de hoodoos door loopt en voorbij verschillende rotsformatie's.  Hierna zijn we met de auto nog langs twee mooie uitzichtpunten gegaan. S'avonds zitten we buiten bij de inn, waar we verschillende hummingbirds zien (coliebrie's). De voglende dag gaan we in de ochtend een langere hike doen. De langste dag hike die je in het park kan doen, van 13km met veel hoogteverschil. De wandeling heet Fairyland trail. Als we beginnen is nog erg koud, maar daar komt snel verandering in. Halverwege de wandeling is het al rond de 35 graden. Tijdens de wandeling zien we roofvogels, hagedissen, droogstaande riviertjes en veel minder toeristen.

Na de wandeling bezoeken we een meer met het idee om even af te koelen. Het is een hele klus om daar te geraken. Om bij het meer te komen moeten we een stukje off road rijden wat maar net goed gaat. Er zitten flinke kuilen in de weg, wat met een pickup nog wel te doen is, maar met onze auto geen aanraden is.

Zion: De volgende dag hoeven we voor de verandering een keer niet zo lang te rijden. We gaan eerst naar het park, omdat we nog niet het hotel in kunnen. In het park moet je de auto bij de visitor center parkeren, en kan je alleen met de gratis shuttelbus naar bepaalde punten in het park. We gaan eerst een wandeling doen die "The narrows" wordt genoemd. Bij deze wandeling loop je op een gegeven moment stroom opwaarts door de koude rivier om bij de narrow canyon te komen. Wij wisten niet dat deze wandeling door de rivier zou gaan en dat je hier een speciaal outfit voor kon huren. Een maal bij de rivier kon wendy met haar wandelsandalen er doorheen lopen en moet ik mijn sportschoenen uit doen om vervolgens op blote voeten verder te gaan, wat niet echt gemakkelijk loopt op al die stenen. Na een tijdje door de rivier te lopen met het water net boven de knieen, moet ik toch afhaken omdat ik de tas met alle spullen zoals telefoons, tomtom enz mee heb. Wendy gaat nog een stukje verder  en heeft haar wandelstok eigenlijk niet meer nodig als het water tot aan de schouders staat en het meer op zwemmen begint te lijken.

Na deze verkoelende wandeling, doen we in de middag nog een wandeling naar een mooie oase tussen de rotsen van de woestijn. Als we bij het hotel zijn aangekomen zijn we verrast door de mooi ligging op slecht 1 minuut lopen van het park. We hebben een mooie kamer met uizicht op een rivier en de rode zandstenen rotsformaties. De 2e dag besluiten we om 1 van de moeilijkste aangeschreven wandelingen in het park te doen, the hidden canyon trail. Deze wandeling wordt afgeraden als je hoogtevrees hebt en niet fit bent. Het is een korte wandeling van 5km waar gemiddeld 3uur over wordt gedaan doordat het stijl omhoog tegen de clif op gaat. We staan om 6uur op om aan deze wandeling te beginnen. De wandeling begint goed, tot op ongeveer 1/3 waarbij de wandelpaden erg smal en stijl worden en je pal naast het revijn loopt. Op dit punt haakt  Wendy af omdat ze last krijgt van hoogtevrees, want als je recht naar beneden kijkt een diepe afgrond ziet. We besluiten dat ik alleen verder ga en Wendy naar beneden gaat. Langs de kettingen klim ik omhoog naar de hidden canyon. Vanuit hier heb je mooi uitzicht over het dal.

Eenmaal terug doen we nog een andere wandeling, en gaan we s' middags zwemmen.