Los Angeles (angels en Universal studio's)

Door W.P. Gravesteijn - 28-08-2011 07:00

Hoewel het niet eens zo ver rijden is van Joshua Tree naar LA kostte het toch weer de nodige extra tijd door de enorme verkeersdrukte in het hele gebied in en om Los Angeles.

We dachten nog ff naar Hollywood, walk of fame, Rodeo drive en Malibu beach te gaan. Nou dat was geen pretje, we hebben nagenoeg alles vanuit de camper gezien, maar even parkeren was er niet bij met ons gevaarte in dit overbe-autode deel van de US.Nooit geweten dat Santa Monica boulevard zolang was.

Maar om een uur of vijf waren we dan toch op het RV park van Anaheim aangekomen. Een keurig RV park zonder hekken, direct aan de openbare weg gelegen. Moet kunnen in LA. Na ons aangemeld te hebben bij alweer ontzettend aardig personeel moesten we wat haast gaan maken. Om 7 uur begon tenslotte de honkbalwedstrijd. De camping leidster legde ons uit waar nog wat te eten te halen was en adviseerde ons om vooral met de taxi naar het baseball stadion te gaan. Het openbaar vervoer is nagenoeg nul in dit gebied en lopen in de USA heb ik al diverse malen behandeld (was best nog een kilometer of 6!).

Dus op naar de Anaheim market. Over een enorme parkeerplaats liepen we de ietwat groezelige markt binnen...het was of je in een andere wereld stapte! De enorme hal was opgedeeld in allerlei kleine winkeltjes die van onder tot boven volgestapeld en gehangen waren met eneorme hoeveelheden spullen; electronica, T-shirts, goedkope kleren (nep)juwelen etc.etc. De voertaal van de winkeliers, maar vooral ook de bezoekers was Spaans.

Hopeloos zochten we naar iets wat op een kruidenier/supermarkt leek, maar tevergeefs. Dus besloten we maar een boterham met ham te maken. Chantal en An gingen naar Disneyland en zouden daar wel wat eten. Nog even flappen tappen. Wim haalde keurig zijn gevraagde 80 dollartjes uit het apparaat, wat An verleidde om ook een gokje te wagen....

.....helaas al wat er kwam geen 80 buck's. Het ATM geval bleek mij net zijn laatse biljetse uitgespuwd te hebben. Zoals gewoonlijk stapte An een voudig over deze kleine tegenslag heen... Maar gelukkig bij de uitgang van deze enorme ballentent stond nog een ATM. Met de nodige scepsis stond An haar pas ten tweede male af en...godzijdanl deze gaf het gevraagde bedrag met een tevreden gerammel af. Met toch nog een redelijk humeur konden An en Sjaan richting Disneyland. Wij hadden om kwart over zes een taxi besteld (keurig geregeld door de camping). En niet veel te laat gingen we naar het Angel stadium.

Het.was er gezellig druk en na het maken van de nodige foto's gingen we naar een prachtig plekje vlak achter de thuisplaat. Het is een aparte ervaring zo'n wedstrijd. Na het volkslied begint de wedstrijd meteen terwijl het stadion nog niet half vol is met mensen die wellicht ook voor het baseball komen (LA Angels-Chicago White Sox). Men is vooral geïnteresseerd lijkt het om zo vaak mogelijk op de (stadion) TV te komen en er zijn allerlei prijzen te verdienen, stoel van de dag, beste dansje van de dag, zomaar wat van de dag etc.

De wedstrijd was leuk om te zien, maar niet echt spannend (LA won met 8-0 en er was een homerun). Spectaculair was vooral de eneorme snelheid en zuiverheid waarmee gegooid werd. Na 9 innings (2 1/2 uur) was het voorbij. Geen rondje voor het publiek, de tegenstander was al weg voor jet in de gaten had en het publiek was na de zevende inning al voor de helft weg. Maar het was gezellig in het stadion, veel socializen, eten en drinken en natuurlijk moest Balder nog even een petje kopen in de supportershop. Helaas had hij de keuze uit wel twintig van die dingen, dus dat duurde even. Wat ook even duurde was de taxi terug. Er stond een rij van wel 50m voor de taxi standplaats, dus wij dachten echt heel even aan lopen, maar waarheen? Gelukkig regelde de stadionsuppoost de nodige extra taxi's dus we konden na een half uurtje wachte toch weg. Jammer dat we het adres van de cg niet meer wisten en de taxichauffeur geen flauw idee had waar het Anaheim RV park was. Ook zijn Tom Tom kon geen helderheid verschaffen ondanks de vele campings die erin stonden. Gelukkig had ik nog een bonnetje van de cg waar een adres op stond. Dat bleek het goede en rond een uur of elf waren we weer keurig bij de camping.

An en Sjaan waren daar inmiddels ook, die hadden heerlijk gegeten (wij niet, maar de colaen het bier in het stadion waren ook best lekker). Ze hadden ook nog lekker over Don Town Disneyland gewandels en van het vuurwerk genoten. Met de shuttle weer keurig voor de camping afgezet.

Nou bleek de camping niet zo moeilijk te vinden. Er cirkelde namenlijk continu een helicopter boven het gebied met een enorm zwaailicht naar beneden. Vat om gestrande campinggangers de weg te wijzen. We voelden ons een stuk veiliger zo direct aan de weg met deze handhavers van de wet boven ons hoofd. Toen ook de laatste hooker van de straat was opgepikt, werd het toch nog rustig in de buurt en konden we heerlijk slapen.

's Morgens na een lekker ontbijtje weer op weg naar de Universal studio's. Oh nee, eerts moest Balder nog naar de Anaheim market, hij was namenlijk inmiddels uit al zijn korte broeken gescheurd en ook zijn onderbroeken begonnen sleetse neigingen te vertonen. Onze hulk moest noodgedwongen de market in, hoewel voor hem geen straf want Balder en shoppen....Na enige tijd kwam hij zowaar met een aantal hele exemplaren aan (toch snel voor hem gezien de enorme keuze die er was).

Uiteraard na wat fileleed kwamen we in het park, waar wezo'n beetje bij de voordeur konden parkeren. We kregen zowaar 3$ korting pp.met onze ANWB kaart, dat scheelde enorm. Maar ja wie het kleine niet eert. Het park was gezellig druk zonder enorme wachtrijen. Het weer was schitterend en dus eerts de vernieuwde studiotour gedaan. Erg leuk langs allerlei beroemde sets, 3d King Kong etc. Saarna hebben we allerlei attracties bezocht dievooral gemeen hadden (en dat wistten we van de vorige keer ook nog), je werd overal nat tot doorweekt. Het hoogtepunt wasde boottocht door Jurassicpark. Net toen je dacht dat je er dit keer redelijk droog doorheen was gekomen, kwam die waterglijbaan. Doorweekt waren we.

En dit herhaalde zich bij de geweldige 3d animatie van The Simpsons, Shrek en Waterworld, waar je gewoon met de brandslang of uit een emmer gewoon onbeschoft zeiknat gegeooid/gespoten werd. Oh ja, de House of horror was ook erg leuk, diverse mensen zagen echt lijkbleek van angst en ik schrok me vlak voor de uitgang ook te pletter van een of andere vage gast die ik niet gezien had, maar hij mij wel. Nog even The Blues brothers gekeken. En meer dan voldaan het park weer uit.

Op weg naar het Castaick lake RV park net ten noorden van LA. Uiteraard een half uurtje fileleed meegepikt, maar rond een uur of acht waren we ter plekke. De camping registration was al gesloten, maar er hing keurig een papiertje voor ons met de juiste plek.

We hebben heerlijk gegeten in een naburig truckers restaurant waar een imitatie van Zoef de Haas de bediening deed. Heerlijk vlees, met lekker verse groenten voor een verrukkelijk lage prijs, een aanrader. Nog een flesje wijn ingeslagen bij de liquor store en na dit heerlijke afzakkertje voldaan naar bed.