Maandag 29 augustus

Door T. Stam - 01-09-2011 04:07

Maandag 29 augustus.

Een lange rit voor de boeg. We gaan naar de Joshua Trees, waar het really hot hot is. Dat wordt veel in de auto zitten en veel water drinken. We hebben getwijfeld of we het wel moesten doen. We besloten om het wel te doen want we moesten toch die kant op en daar is het ook heet. Onderweg naar het park werd het nog heter dan het al was. Astrid lag gestrekt op haar privé terrein, het tafeltje met twee bankjes die in een bed veranderd kan worden. Ze was total loss. De andere twee kinderen zaten zo dicht mogelijk bij ons om maar wat van de auto airco op te vangen.

Onderweg zagen we een groot bord met de mededeling dat daar een gevangenis gevestigd is. Een tien meter verder stond er wederom een bordje met de tekst: ‘neem geen lifters mee’. Mensen in de buurt wisten schijnbaar dat we er aan kwamen want ter verwelkoming stond er een groot bord, met een foto van een gezin als vertegenwoordigers, met grote letters: WELKOM KAMPERS. Wat een hartelijk ontvangst. Toen we in de Visitor Center stapten voelden het aan als een waar genot. Koelte en zeer vriendelijke rangers. Gauw de kinderen opgehaald om ook van dit koele genot te genieten. In het visitor center een route bedacht met diverse view points. Voor sommige view points moesten we wel uit de auto. Flesjes gekoeld water namen we dan mee. En toen begon het, Stap… stap… stap… door de woestijn. Hoewel het er heet is, is het er daar prachtig. Rijen Joshua Trees met hun armen omhoog. Eindeloze vlaktes. Hier en daar wat rotsen, veel droogte maar toch zoveel verscheidenheid van de begroeiing die zich uit het zand en uit de rotsen worstelden  en overleefden. En dan die stilte. Wat een rust. Toch blij dat ik het gezien heb. Prachtig.

Ook in dit park de nodige waarschuwing voor dieren.  Voor de gebruikelijke dieren zoals schorpioens, tarantula’s, slangen en lion cats. Maar nu werden we ook gewaarschuwd voor een echt gebruikelijk diertje: de bij. Ze komen op water af dus ook op je auto. Door gebruik van de airco komt water vrij, en zoeemmmmmm daar staan ze je op te wachten als je de auto weer in wilt. Bij de keys view waren Theo en ik eerder uitgestapt dan de kinderen. We stonden al een poosje boven op een heuvel van een berg van het geweldige uitzicht te genieten voordat de kinderen uit de auto kwamen. Ik heb mijn kinderen nog zo snel, vlug en behendig, een heuvel op zien rennen. Wat een snelheid en wat een souplesse. Zonder ademnood en zonder last van de hitte. Ware top atleten. Binnenkort maak ik een nieuwe trainingsmethode aan de  KNVB bekend. Dat is; het loslaten van bijen tijdens een training.

We waren van plan om op het park te overnachten. Op het hoogste punt van de woestijn ligt een camping met genoeg ruimte voor een RV. Dit heet de Jumbo Rock. Na er overheen gereden te hebben dacht ik;…. Wat een geweldige plekken, in zo een bijzondere natuur. Het is net alsof het recht  uit een natuur documentaire gekomen is. Ook heel uniek zo zonder mede camping gasten, maar het is beter om dat in de winter te doen. Gelukkig vond Theo dat ook en de meiden vonden me ineens heel verstandig. Deze gedachte leverde ook een voordeel op: internetten bij de Mac Donalds. Of eerder gezegd: iets bestellen bij de Mac Donalds.

In het Joshua Park hebben we zoals al vermeld staat de keys views gezien, hier heb je een geweldig uitzicht over de hele vallei heen. Je ziet Palm Springs liggen. Verder hebben we de Cholla Cactus Garden gezien. In deze tuin staan bordjes met namen van de planten genoemd. Verder hebben we de Hidden Valley gezien. Daar staan massieve rotsen. Wat ook heel mooi was, was de Cottenwood Spring. Een kleine oase waar de Cahuilla indianen woonden. Ook was er nog een put te vinden die gebruikt werd door de goud delvers. We hebben nog meer views gezien maar die ben ik even vergeten.

Na het bezoek aan het Joshua park, dus naar Mac Donalds Blythe. Op de weg hier naar toe zag ik rechts van mij een rare witte soort paddenstoel achtig vormige wolk van de aarde naar boven drijven, de hemel in. Meer naar links toe veranderde het in een paars achtige zwarte wolk die vrijwel de hele horizon bedekte en wij reden in een rechte lijn naar de meest donkere plek toe. Hoewel ik mij wat angstig voelde heb ik er wel foto’s van gemaakt. Ik zat me af te vragen wat het nou moest zijn. Wel zag ik auto’s langs me heen naar de zelfde richting rijden. En kuddedier dat ik ben, dacht ik; het zal wel goed zijn. Bij Mac Donalds een camping uitgezocht en wat gedronken. Een vrouw vroeg of wij wisten wat de oorzaak van de enorme zwarte wolk was. Ze liep weg met de opmerking; als het maar niet iets giftigs is…’ Na deze verontruste opmerking naar de camping May Flower Countypark gereden. De camping houdster wist wat het was. Een bewust aangestookte bosbrand die uit de hand gelopen was. Inmiddels was de brand onder controle. Nu konden we met een gewust hart op de camping staan. Op de camping stonden weinig mensen. De scholen in de VS waren vorige week maandag al begonnen. De camping lag naast de Colorado rivier. De rivier zag er groen uit met veel kelp erin. Hier wordt de rivier veel gebruikt voor de water sport waar je geen vergunningen voor nodig hebt. De rivier was te bereiken via een strandje. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt. Wel hebben we weer gebruik gemaakt van de sprinklers. Daarna hebben we gehangen in onze stoelen, alleen bewegend om de muggen weg te slaan. Vanwege de hitte binnen gegeten. En we bleven er daarna ook binnen. De temperatuur was er binnen beter dan buiten. Ik hoef me er geen zorgen om te maken dat Astrid hier komt te worden, want met een smartelijke blik verzuchtte ze; ‘ik zal hier nooit van m’n leven gaan wonen, veel te heet’.