13-14 sept. Odessa White Sands El Paso

Door J. Ploeg - 15-09-2011 17:15

De vorige avond zijn we nog even wezen “stappen” naar de overkant van de straat naar “The White Elephant Saloon” waar ook nog live country muziek was.

De rit naar Odessa verliep vlot zoals eigenlijk alle dagen tot nu toe dus we waren al weer vrij vroeg in het hotel. ’s Avonds hebben we nog even lekker Italiaans gegeten.

Woensdag 14-9 wordt één van de langste ritten van deze reis, in totaal zo’n 750 km. Het verloopt echter weer allemaal gladjes, bij het oprijden van de Interstate vertelt Miep (navigatorMiep) ons dat we over 300 kilometer moeten afslaan….. Wel, je zet de auto op cruise-control, op 50-60-70 of op sommige stukken wel 75 mijl! En dat is dan ook de snelheid die je uren lang kan rijden dus, hoge gemiddelden ondanks de voor ons Europeanen lage snelheden.

Na de eerst eindeloze Texas High Plains (hoogte oplopend van 1.000 naar 15.00 meter) met zover het oog reikt de Ja—knikkers, gaan we via de Highway 82 de bergen in, een schitterende weg die uiteindelijk via een hoogte van 2.700 meter en dwars door het Lincoln National Forest voert.

Onderweg op een hoogte van 2650 meter ligt Cloudcroft een dorp met een grote groep scholen met daarvoor de gebruikelijke schoolbussen!

En hier viden we ook de eerste waarschuwing voor dieren die we in Europa niet meer tegenkomen!

In de afdaling zien we in de verte (let wel, we moeten dan nog 85 kilometer) al de White Sands liggen! Het eerste National Park op onze route,

van bijgaande foto moet menig wintersporter misschien watertanden maar helaas, het is echt zand!

Na een prachtige rit door de White Sands komen we toch nog weer vrij vroeg aan (ook mede door een uur tijdsverschil) in El Paso.