Spierpijn en spierkracht

Door Leon Broere - 14-09-2011 18:27

Na de mooie dag, de spectaculaire dag van gisteren waar nu nog van nagenieten stond vandaag Wells Gray Provincial Park op het programma. Dit park staat vooral bekend om z’n watervallen. De camping in Birch Island, overigens een leuke camping maar met duidelijk de minste sanitaire voorziengen tot nu toe om over het wifi maar niet te spreken, lag maar 8 km van Clearwater waar zich de ingang bevindt van Wells Gray PP. Aangekomen bij het visitor centre bleek dat nog gesloten, vervolgens dan maar eerst naar de supermarket water letterlijk de sleutel net werd omgedraaid om de deur te openen. We zijn ook echte “early birds”. Omdat we nog niet wisten hoelang we in dit park zouden gaan verblijven en we daarna een flinke afstand moesten overbruggen hadden we flink ingeslagen. Vervolgens hebben we ons alsnog laten informeren in het visitor centre en na een coffee en hot chocolat to take away zijn we het park ingereden.

Als eerste hebben we de Spahats Falls bezocht. Daarna zijn we doorgereden naar het eind van de 68 km lange weg het park in, waarbij de laatste 24 km over en dirty road, altijd leuk! Vervolgens op camping Clearwater Lake een plaatsje gezocht aan het water. ‘s middags hebben we de wandelschoenen weer aangetrokken voor na later bleek een (te) pittige wandeling van ruim 3 uur. Overigens zijn we tijdens deze wandeling in 3 uur tijd niemand tegen gekomen. De trail naar Easter Bluffs leidde ons eerst langs het meer en vervolgens steil bergop door het oerbos richting de bizonder gevormde basaltblokken. De zweetdruppeltjes hebben onze lichamen weer als watervallen doen verlaten. Na zo’n wandeling wordt de inspanning en spierpijn al weer snel vergeten door de mooie natuur die we onderweg hebben kunnen zien.

’S Avonds de fire pit weer aan en de braadworst er op en lekker buiten gezeten en nog een rondje in de omgeving van de camping gelopen om de spieren niet te veel te laten opstijven. Het is overigens nog steeds zeldzaam weer hier overdag ligt de temperatuur rond de 25/26 graden, zalig!

De volgende morgen zoals gewoonlijk weer vroeg uit de veren, op pad met een tooney (2 dollar) om met warm water te kunnen douchen om vervolgens om goed 8 uur al bij Bailey’s shute te arriveren voor een korte trail naar de stroomversnelling waar je de zalmen kunt zien springen als je in de juiste tijd van het jaar bent.  Dat waren wij dus, we zagen in een kwartiertje tijd een 9-tal zalmen tegen de enorme stroomversnelling opspringen. Overigens dit gaat zo snel dat dit niet te fotograferen is, maar wel is het heel bijzonder om wildlife op deze manier te aanschouwen. Wat een spierkracht is hier voor nodig.

In de 30-er en 40-er jaren van de vorige eeuw leefde in dit gebied de Ray family op de gelijknamige farm. Hun boerderijtje staat hier nog als een heritage en er loopt ook een trail naar toe door een prachtig regenwoud, met mineraal bronnen en Alice Lake. Hier hebben we echt 2 uurtjes lopen genieten van de rust, de natuur en de stilte.

Helmcken Falls, een waterval van 137 meter hoog die uitkomt in een uitgesleten canyon is de volgende waterval die we bezochten waarna we de minder hoge, 18 meter, maar 91 meter brede Dawson Falls bezocht hebben. Wat een watermassa gaat hier doorheen en wat een kabaal. Voordat we Wells Gray PP verlaten zijn we de Green Moutain (again a dirty road!) nog opgereden, wat ons een uitzicht gaf over het totale park en verre omgeving.

Op weg naar het vroegere overnachtings plaatsje voor de gouddelvers 100 Miles House door het land van de ranches, rivers, lakes en cariboo’s zagen we onderweg bij een stop nog een visarend een vis verorberen op een eilandje in de rivier, de kraaien op enige afstand wachtend op het overschot.

Morgen gaan we naar Olympische plaats Whistler, waar volgens mij ook nog Nederlands goud is gewonnen.