Washington

Door Peter de Groot - 27-11-2011 21:48

Met de bus en metro reisden we naar centrum Washington. Dat is de National Mall. Het is een lange straat, ruim 2,5 mijl. Dat is dan ruim 4 km. We stapten uit halverwege achter het Air en Spacemuseum. Voortreffelijk weer om de stad te bekijken. We zijn naar het Capitool gelopen. Daar maakten we de nodige foto’s. Vandaag waren er veel Japanners. We waren vroeg want de stad was nog aan het ontwaken. Vroeg was dan rond 11 uur.

Vervolgens zijn we richting Witte Huis gelopen. Onderweg stapten we in het National Nature Museum binnen. Hier wordt op mooie wijze de ontwikkeling van de natuur en de mens weergegeven. Veel interactieve schermen. We konden ook een foto maken hoe we er lang geleden uit gezien zouden hebben. Via email kun je die naar jezelf sturen. Leuke oplossing.

Daarna verder gelopen en zijn we het American Historisch Museum. Het gaat hier over de ontwikkeling en opbouw van de Amerikaanse staat. Veel chauvinisme en heldenverering. Minder interactief. Wel erg veel beelden, zeker van de afgelopen 70 tot 80 jaar. Dat maakt het weer levendiger.

Een voordeel is dat alle musea in Washington gratis zijn. Dus je loopt er ook zo even binnen.

Al lopend kwamen we bij het Witte Huis. Natuurlijk zijn we niet de enigen die een foto willen maken. Je staat er wel erg ver vandaan. Dus dat is veel inzoomen. Zodra je over het grasveld gaat, komt er commentaar van de politie.

Dat is trouwens wel erg verwarrend. Je hebt de Congrespolitie, de Parkpolitie, de normale politie en de Secret Service politie. Dus op een gebiedje van een paar vierkante kilometer genoeg politie. Ze rijden allen in een net iets andere auto. Omdat de National Mall als park gezien wordt heb je de Parkpolitie. De Secret Service politie staat rond het Witte Huis. Een foto maken wordt niet op prijs gesteld. Dus dat hebben we maar niet gedaan.

Nadat we de voorkant bewonderden, liepen we om en konden vanaf de achterkant aan Pennsylvania Avenue het Witte Huis ook bekijken, Hier kom je dichterbij. Er was ook een protest. Al enige jaren staat dat tentje recht tegenover het Witte Huis. Waar tegen geprotesteerd wordt, dat is ons niet duidelijk geworden. Het oude vrouwtje haalde er van alles bij.

Via het Washington Monument, de pilaar, liepen we naar het gedenkteken voor WO II. Ook veel pracht en praal. Opvallend is het gebruik van veel marmer en koper/brons in de gebouwen. Ook veel oude Griekse stijl. Het was allemaal wel indrukwekkend.

Na deze rondtocht zijn we weer teruggegaan naar de camping. Morgen gaan we nog een dagje kijken. En dan op naar New York.