Puerto Limon, Costa Rica

Door Peter de Groot - 27-11-2011 21:59

Puerto Limon in Costa Rica

Vanochtend weer redelijk vroeg uit de veren. Om kwart voor negen moesten we weer in het theater zijn voor onze dagexcursie.

Deze keer een ritje met de bus, een treinritje door het regenwoud, gevolgd door een boottocht door het regenwoud. Hierna hadden we lunch, fruit en drinken.

De treinreis was erg leuk. Onderweg stoppen als er wat te zien was. Bijvoorbeeld voor een Luiaard (dat is een aap) op de grond.  Dat is ongebruikelijk want deze apen leven altijd hoog in de boom omdat ze erg kwetsbaar zijn. Ze bewegen zeer langzaam, vandaar de naam luiaard.

Later zagen we ze in de bomen hangen.

Ook stopten we voor zg. zwarte apen, ook in de bomen. Ondanks al het lawaai dat gemaakt werd, ze bewogen niet of nauwelijks.

Zo rijdend door de natuur kom je langs bouwvallige huisjes, WC achter in de tuin afgeschermd door landbouwplastic. Als het wat moderner is staan er platen omheen.

Maar ook leefgemeenschappen met elektriciteit en naar verhouding mooie huizen.

Want ons wel opviel was dat veel er haveloos en slecht onderhouden uitzag. Vele huizen hebben golfplaten daken. Als je bedenkt dat het hier de helft van de tijd regent, bedenk je pas wat een lawaai dat kan geven.

De gids vertelde dat Costa Rica vlak bij de evenaar ligt. Dag en nacht zijn even lang, ca. 12 uur. Seizoenen kennen ze er niet. Het is er altijd even warm, rond de 25 tot 30 graden. Het regent er geregeld. Het land is redelijk welvarend. Er is geen leger, afgeschaft in de jaren 60 omdat het te duur was. Ook zie je weinig politie.

Als je al politie ziet dan zijn het vooral jonge mensen, vooral mannen.

Na de trein reden we met de bussen naar de rivier. Hier maakten we een tocht langs en door het regenwoud. We zagen verschillende soorten vogels en apen. Maar ook veel diverse soorten bomen en planten. De gids legde het allemaal vrij helder uit, hoewel hij wat meer op het Frans dan Engels gericht was. Wij zaten deze keer in een ‘gemengde’ bus. Er zijn van deze tocht verschillende foto’s gemaakt. Het weer was inmiddels prima. Zoals al eerder gezegd, we zijn hier tijdens het eind van het regenseizoen en dus kan het mooi weer zijn of regenen. We begonnen met regen en het leek er niet op dat het weer zou verbeteren. Maar gelukkig was dat wel zo. Tijdens de treinreis en later op de boottocht was het prima weer.

We kregen als lunch een fruitcocktail. Lekker fris. Uiteraard was er de onvermijdelijke souvenirshop. Dus ook hier kijken en een herinnering gekocht.

Vervolgens met de bus naar een verwerkingsfabriek voor bananen. Helaas was het zondag dus er werd niet gewerkt. Maar we kregen een heldere uitleg. Een bananenstruik heeft 4 maanden nodig van klein plantje tot een dragende bananenstruik. De goede bananen gaan voor de export. De slechten blijven in het land. Het pulp dat overblijft na het spoelen wordt gebruikt om papier te maken.

Na deze heldere uitleg reden we terug nar ons schip. Ook hier was een kleine markt zodat er weer driftig gesneupt kon worden.

Zelf ben ik aan boord gegaan om de website bij te werken. Dat ging redelijk nadat eerst de verbinding maar niet wilde lukken. Het zou wel druk geweest zijn op de satelliet.

Morgen zet ik deze tekst erop met de foto’s. Als het kan om de verbinding tenminste.

We naderen al het eind van onze cruise. Je bent al steeds meer bezig met donderdag en vrijdag. Maar de laatste dagen genieten we er nog van. Het lijkt mooi weer te worden en in Mexico gaan we nog paardrijden.

Dus nog genoeg te beleven!