San Diego

Door J.G. Dooms - 24-08-2012 19:44

Als je zo lang met vakantie bent en zoveel verschillende dingen doet en campgrounds aandoet, kan het bijna niet anders dan dat je dingen vergeet. Dat is gebeurd met de campground bij Ventura, voor Los Angeles. Ook daar hebben we een nacht gestaan, we hebben een prachtige wandeling langs het strand, over de rotsen naar het zand gemaakt en troffen achter het strand in de dichte begroeiing vele homeless aan, die met stokken en zeil een zo goed mogelijk 'huis' daar hadden gemaakt. De kinderen waren behoorlijk onder de indruk, het laat ook de andere kant van de USA zien.

Ook in San Diego zien we veel zwervers met karretjes door de stad rondsjouwen, op zoek naar sigarettenpeuken, blikjes en plastic flesjes. Bedelen doen ze niet, ze lijken hun eigen plan te trekken en zien er afgeleefd uit, met hun bruine hoofden en de vele kleren die ze aanhebben. Waarschijnlijk dragen ze gewoon alles wat ze bezitten, dan hoeven ze dat niet mee te sjouwen.

Na Los Angeles dus richting San Diego, waar de mooiste stranden van Amerika op ons wachtten, zo zei iedereen ons vantevoren. Dat klopt: schitterende stranden, mooie golven, veel surfers en je ziet vanaf het strand de dolfijnen in groepjes langszwemmen! Ook daar vele Statebeaches, met grote parkings, waar je (tegen betaling) de hele dag mag staan, maar niet overnachten. Daar zijn dan weer de State Beach Campgrounds voor. Goedkoop, aan het strand, met geen enkele voorziening. Dat betekent dat je zelf moet zorgen voor stroom, afvoer, water en gas. Gelukkig kan dat allemaal met onze geweldige camper, dus hebben we in San Diego een van de mooiste dagen/nachten gehad op zo'n State Beach! Heerlijk gezwommen en gespeeld met de geleende bodyboards, totdat Swen ineens geschrokken en met een van pijn vertrokken gezicht uit het water kwam: een jellyfish (kwal) was met z'n tentakels tegen z'n been aangekomen en dat doet echt pijn! Meteen onder de koude kraan en naar de strandwacht, die er nogal luchtig op reageerde en een spuitbus met azijn pakte en er lustig op los spoot. Swen nog meer pijn natuurlijk, want dat prikt nog meer! Maar na verloop van tijd zakte de pijn en bleek van de uitslag op z'n been niet veel meer over. De strandwacht vertelde dat er veel kwallen zijn dit jaar en behalve dat ook veel stingrays (roggen). Ook daar schrokken we behoorlijk van, maar het is maar wat je gewend bent waarschijnlijk. Haaien waren er niet aangetroffen, die leven solitair en de vele dolfijnen aan de kust zorgden ervoor dat de haaien uit de buurt bleven.

Omdat onze sewer echt wel een keer geleegd moest worden, gingen we de volgende dag naar het befaamde Campland on the bay, een mooie campground aan de San Diego bay, zo vertelde men ons. Het was al laat, dus we hadden geen andere keuze dan daar te overnachten. Voor het schrikbarende bedrag van 140 USDollars(!) zijn we daar 1 nacht gebleven. Een vreselijke plaats, geen ruimte om ons heen, veel herrie, geen plaats om vuur te maken, enfin: het was een groot drama. De slechtste (en duurste) campground die we hadden meegemaakt in de USA! Iedereen die ooit nog deze richting op wil: niet naar deze campground gaan, je krijgt een heel verkeerde indruk van kamperen in Amerika!

Voor minder dan de helft van het geld 3 nachten op Mission Bay RV Resort gestaan, aan de andere kant van de baai. Supergrote plaats, heerlijk rustig en schoon en vlakbij Seaworld San Diego! Hier merkten we voor het eerst dat ook in Amerika de zomer richting eind loopt: minder kinderen, die moeten weer naar school, en na 3 dagen een bijna lege campground. Dag 2 gingen we naar Seaworld, wederom een geweldige ervaring! UIteraard hadden we ook hier speciale pasjes, waarmee we overal first-in-line mochten, de kinderen kwamen niet meer bij en keken vaak plagerig naar de mensen die in de lange rijen stonden en die we met een sneltreinvaart passeerden. OP een gegeven moment was het zo erg dat we al een paar keer in een attractie waren geweest en we staaeds dezelfde mensen voorbijliepen, die nog steeds in de rij stonden!

Beluga's, pinguins, zeehonden, zeeleeuwen, walrussen en natuurlijk dolfijnen! De complete oceaanbevolking was in Seaworld vertegenwoordigd, prachtig om te zien! Afgezien van de shows en de andere attracties is het in Seaworld is er een heel speciaal dofijnenbad, waar je langs de kant staat en de dofijnen die langszwemmen aan kunt raken! Soms blijven ze even bij je hangen en leggen hun kop op de rand van het bad! Heel bijzonder, vooral als je zoveel van dolfijnen houdt als ik.

En nu is het vrijdag 24 augustus en zijn we aan het inpakken! In Chula Vista hebben we 2 nachten geboekt en natuurlijk is het (aan het eind van de rit) slecht weer! In San Diego is het NOOIT slecht weer, maar het is al 2 dagen helemaal bewolkt en het miezert zelfs een beetje! (Wie zong ook al weer: It never rains in southern California?) Ach, het past wel bij het ritueel van schoonmaken en inpakken, zullen we maar denken.

Vanavond rijden we richting San Diego (zo'n 6 uur rijden) en overnachten we wel op de parkeerplaats van een of andere Walmart, denk ik. Zaterdagochtend camper inleveren en naar het Best Western Airporthotel in Phoenix, waar we hoelanggeledenookalweer(?) al eerder een nacht verbleven toen we de camper moesten ophalen. Onvoorstelbaar dat het zo verschrikkelijk snel is gegaan allemaal!

Zaterdag in het hotel zullen we alle 5 nog een afsluitend bericht schrijven en even kort terugblikken op ons avontuur, wat we allemaal even intens, maar ook allemaal anders beleefd hebben. Ook de laatste foto's zullen dan nog volgen.

Groeten uit een somber San Diego!

Heddy (en Eric) 24-08-2012 20:56 {{button-9633}}

Ha reizigers die bijna naar huis gaan,
Onze nicht is weer terug naar Indonesië en eindelijk weer tijd om alle verhalen te lezen. Geweldig wat jullie allemaal beleven en die speciale sterkaarten overal zijn wel super. Ik geniet van de foto's en opa Eric is heel blij met de ster van Dolly en ik met al jullie voetjes op die foto! Die lees ik nog een keer voor jullie als je weer hier bent.Opa Eric zit nu bij SPARTA met Tristan en Quinty. Jonas, je foto op FB met de dakloze en SPARTA-sjaal kan daar wel in de krant!Ik wens jullie nu al een hele goede reis terug want wij zijn dit weekend op de Floriade en slapen in een hotel daar dichtbij.Maandag zien we jullie weer allemaal in het kikkerland! Dikke kus uit Gouda.

Hans en Elly 25-08-2012 13:15 {{button-9653}}

Ja dat is balen dat leuke en mooie tijden zo snel gaan maar zowel jullie als wij die jullie belevenissen met plezier gelezen hebben en genoten van de foto,s kijen terug op mooie weken en ik denk dat de kids er nog lang van kunnen nagenieten en hun belevenissen op school alles kunnen navertellen goede reis naar huis en tot ziens groetjes Elly

Geertje 25-08-2012 13:50 {{button-9655}}

Ik heb genoten van al die mooie verhalen. Wat een bijzondere vakantie. Geniet nog maar even, want de vakantie is helaas al weer bijna voorbij. Goede reis terug. Groetjes Geertje.

oma Ju 25-08-2012 17:10 {{button-9657}}

Goede reis terug. Wij zijn alweer 2 dagen thuis. Wij verheugen ons erop jullie weer te zien. Kus oma en opa

Zus 26-08-2012 21:13 {{button-9695}}

voor jullie is het avontuur bijna voorbij...maar je zal ons kikkerlandje nu wel een beetje missen hoop ik?