Beren in Sequoia National Park!

Door Marijke Plantinga - 17-06-2012 06:37

Sequoia National Park

14 en 15 juni

Donderdag ochtend hebben we eerst rustig aan gedaan en zijn we om 9 uur vertrokken naar Sequoia National Park. In het park staan Sequoia bomen, de grootste bomensoort ter wereld. De rit duurde veel langer dan wij hadden verwacht. Eerst door de drukte van Las Vegas. Vervolgens eindeloos lange snelwegen door de woestijn en toen de bergen in naar Sequoia National Park. Het werd onderweg steeds groener en mooier! Veel fruit bomen en wijngaarden. De wegen werden ook slechter, want we zijn weer in Californië. Hier doen ze niet aan wegreparaties volgens ons. Onderweg natuurlijk een paar keer gestopt en lekker wat gegeten en de radio aan op Amerikaanse radio zenders. Lekkere overdreven reclames! Rond half 5 reden we dan eindelijk het park binnen. Net op het moment dat we ons afvroegen waar dan toch de grote bomen waren, reden we een bocht om en stonden daar aan beide kanten van de weg twee gigantische bomen! Erg indrukwekkend! Het is een soort denneboom met een roodkleurige stam. Ze zijn niet de hoogte bomen ter wereld maar wel de grootste qua massa. Ze zijn heel dik! Zo'n 84 meter hoog, 27 meter in omvang en 8,5 meter breed in doorsnee. We hebben veel foto's gemaakt met 1 van ons er bij op, omdat het anders op de foto niet overkomt hoe groot de bomen zijn.

We zijn eerst naar de eerste camping in het park gereden. Hier stond bijna niemand en de ranger was nergens te bekennen. We hebben maar gewoon een plekje gezocht, maar hebben ons na een kwartiertje toch bedacht. We stonden erg ver van de wandelroutes en omdat er beren in het bos zitten en er zo weinig mensen op de camping waren zijn we maar wat verder door gereden op zoek naar een andere camping. Het is een erg groot park en het was dan ook nog ongeveer een uur rijden naar de camping. Onderweg kwamen we een stuk tegen waar ze met de weg bezig waren en was er een 1 richtings weg van gemaakt met stoplicht. Het was erg smal en we moesten met onze brede camper vlak langs de rotswand. Erg zenuwslopend! Ook hoorden we af en toe de takken over het dak gaan. Maar gelukkig is alles goed gegaan en kwamen we zonder krassen of deuken aan bij de camping. Een erg mooie camping!
Hoog in de bergen (ongeveer 2 kilometer hoog) midden in het bos. Er was nog plek voor 2 nachten en we kregen een mooie plek toegewezen. Ook hier zijn de plekken weer erg groot met picknicktafel en een plek om vuur te maken. Eerst maar even eten, want het is ondertussen al 19:00 uur en we hebben erge honger na die rit van een dikke 9 uur! Marijke heeft lekker spaghetti gemaakt en Joost heeft ondertussen al het eten en de toiletspullen in de speciale "bearbox" gelegd. Omdat er veel beren in het bos zitten moet al het etenswaar en toiletspullen dag en nacht in deze grote metalen box met slot. Op deze manier leren de beren dat er op de campings bij de mensen niets te halen valt omdat ze er niet bij kunnen. Daarnaast is het gevaarlijk deze spullen in de tent of auto te laten liggen omdat een beer dan je hele auto kapot maakt om bij het eten te kunnen komen en agressief kan worden en dan misschien zelfs afgemaakt moet worden. Na het eten hebben we een vuurtje gemaakt en hebben we hier nog een hele tijd gezellig gezeten.

Vrijdag ochtend zijn we op tijd opgestaan en waren we om half 9 onderweg naar het visitorscenter. Deze ligt naar de camping, dus daar konden we lopend naar toe. We hebben hier een paar souveniertjes gekocht en hebben even de informatie over het park en de bomen bekeken. We hebben de dag er voor al een paar wandelroutes uitgezocht. Dus nadat we de spullen naar de camper hebben gebracht gaan we met de shuttlebus naar de "General Sherman Tree". De grootste boom ter wereld!

Onderweg er naar toe komen we een paar gigantische dennenappels tegen, zo'n 30 centimeter! Na een klein stukje lopen langs een paar hele grote (en mooie) bomen komen we aan bij de General Sherman Tree, 2200 jaar oud! Hij is niet zo heel hoog, omdat de top dood is en niet meer in de lengte groeit. Maar hij is heel erg breed en groeit elk jaar nieuw hout om een boom van 18 meter van normale omvang van te kunnen maken. Qua massa is het daarom de grootste boom ter wereld. De grootste tak is 2,10 breed! Hij is zo'n 82 meter hoog.

We hebben hier nog wat rond gelopen en natuurlijk veel foto's gemaakt. Er lag ook een omgevallen boom. Dan kun je pas echt goed zien hoe groot zo'n boom eigenlijk is!

Na een tijdje zijn we met de bus verder gereden naar het Giant Forest Museum. Hier hebben we even rondgekeken en hebben toen de Big Trees Trail gelopen. We konden deze niet helemaal rond lopen omdat een gedeelte was afgezet vanwege brand. Gelukkig een gecontroleerde bosbrand. Deze worden eens in de zoveel tijd door de brandweer aangestoken. Dit is goed voor de grond en voor de Sequoia bomen. De Sequoia's zelf branden niet zomaar vanwege de dikke harige bast. Wel een raar gezicht, al die rook in het bos! Maar het is voor een goed doel. Onderweg kwamen we een eekhoorn tegen met een dennenappel, heel grappig!

En een oude man met een US marines pet op sprak ons aan. Grappige man! Hij wou wel graag een keer naar Nederland, dat leek hem wel mooi. Kunnen wij ons niets bij voorstellen als je hier woont!

Onderweg naar de bus bleef Joost opeens staan. Zo'n 15 meter verder op, aan de andere kant van de weg, stond een beer! Een grote volwassen vrouwtjes beer met een jong! Best eng!

Verder was er niemand in de buurt. We zijn blijven staan en hebben natuurlijk foto's gemaakt en hebben gefilmd. Na een tijdje vroegen we ons toch wel af wat we moesten doen, want verder lopen durfden we niet en er was geen andere weg naar de bushalte. Ondertussen waren er een paar auto's gestopt en kwamen er wat mensen aanlopen die de beren ook zagen. De beren staken de weg over en liepen een
stukje het bos in. Een paar mensen gingen er met fototoestellen achteraan. Wij vonden het wat eng en zijn aan de andere kant van de weg blijven staan. Even later zijn we toch maar wat dichter bij gaan staan want de beren waren ondertussen wat verder gelopen. Met de grote lens op de camera heeft Marijke een paar mooie foto's kunnen maken en Joost een ze een tijd gefilmt. Op de foto's lijkt het erg dichtbij, maar die zijn volledig met de lens ingezoomd. Ze waren zo'n 20 meter verderop. Heel gaaf om te zien zo in het wild!

De moederbeer was in omgevallen bomen aan het graven en het kleintje stond er bij te kijken en huppelde een beetje rond. Na ongeveer een kwartiertje liepen ze verder. De andere mensen gingen er achteraan, maar wij vonden het wel prima zo! Veel te eng. Dus zijn we met de bus teruggegaan naar de camping. Hier hebben we patat gegeten in het restaurantje en hebben toen nog een wandeling vanaf de camping gemaakt de berg op naar een waterval. Het is hier heel erg mooi. We vinden dit het mooiste park tot nu toe. Het wandelpad loopt langs een rivier dat de berg af komt omhoog richting de waterval. Het is de hele dag mooi weer geweest en warm. Maar helaas begint het, wanneer we er bijna zijn te regenen. De eerste regen in twee weken! Het is nog wel warm, dus we zijn nog een stuk doorgelopen. Toen we de waterval van ver af konden zien zijn we maar teruggelopen, want het begon harder te regenen. Beneden regende het nog niet, dus halverwege de wandeling naar beneden werd het droog. We hebben nog even in het riviertje rondgelopen (koud!) en wat foto's gemaakt en zijn toen teruggelopen naar de camper.

Hier hebben we gelukkig nog een hele tijd in de zon kunnen zitten, maar toen begon het ook hier te regenen en wat te onweren. We zijn gezellig in de camper gaan zitten en hebben eten gemaakt en hebben een spelletje
gedaan. Na ongeveer twee uur werd het weer droog en hebben we nog een tijd bij ons vuurtje gezeten. Toen vroeg naar bed, want we willen morgen vroeg vertrekken richting Yosemite National Park!

P.S. Wederom ook extra foto's in het fotoalbum. En heel erg bedankt voor al jullie reacties! We vinden het erg leuk dat jullie onze blog allemaal volgen!