San Francisco

Door Marijke Plantinga - 19-06-2012 19:40

17 en 18 juni

Zondag ochtend zijn we rond acht uur weggereden vanuit Yosemite naar San Francisco. Onderweg nog even gestopt bij een Walmart. Op zondag ochtend half 9 was het hier al redelijk druk! Even wat boodschappen gedaan en daarna langs Starbucks voor een koffie en donut voor Joost en een Mocha Frappuccino voor Marijke. Vervolgens doorgereden en rond half 12 kwamen we aan in San Francisco. De zon scheen, dat was fijn! Het is niet altijd mooi weer in San Francisco dus dat was een meevaller! Eerst maar op zoek naar onze camping. "San Francisco RV Resort", geboekt voor Marijke's verjaardag.
Nou, dat viel wel een beetje tegen! Het is aan de oceaan, dat is mooi. Maar het ziet er heel anders uit dan op de foto's! Het is eigenlijk gewoon een parkeerplaats met zulke kleine plaatsen dat je niet eens bij je camper kunt zitten en bijna met je deur tegen de camper naast je slaat als je naar buiten wil. Nou waait het hier toch te hard om buiten te zitten, maar een beetje meer ruimte zou niet verkeerd zijn. Maar ja, niets aan te doen! Bij de receptie werd ons uitgelegd hoe we het beste in San Francisco kunnen komen. Met de camper naar een parkeerplaats vlakbij en dan met de metro. Bij deze parkeerplaats aangekomen bleek deze helemaal vol in verband met een golf tournooi. Weer terug naar de camping en bij de receptie gevraagd of er nog een andere optie is. Gelukkig is er een stukje verderop nog een parkeerplaats. Eerst maar even een broodje gegeten en toen op weg naar San Francisco! De camper geparkeerd en een kaartje gekocht voor de metro. Na een rit van ongeveer een kwartiertje kwamen we aan in het centrum met allemaal winkels. Er loopt ook een Cable Car spoor. Deze eindigd hier en hier draaien ze de Cable Car om zodat deze weer terug kan rijden. Heel leuk om te zien! We zijn met de Cable Car naar Fisherman's Wharf gegaan. Echt leuk over de heuvels!

Langs China Town en Lombard Street. De bochtigste straat ter wereld! Bij Fisherman's Wharf hebben we een Clam Chowder gegeten. Dit is een vissoep geserveerd in een uitgehold broodje, typisch voor San Francisco in een broodje.

Marijke vond het erg lekker! Joost wat minder, haha! Vervolgens zijn we verder gelopen naar Pier 39. Hier zijn allemaal verschillende winkeltjes. Erg leuk om even rond te kijken! Allemaal souveniers winkeltjes en kleine restaurantjes. Aan het einde van de pier hebben we even bij de zeeleeuwen gekeken die hier bijna altijd liggen. Het was erg bewolkt ondertussen, dus er lagen er niet zo veel. Maar toch leuk om een keer in het echt te zien! Vervolgens zijn we met de Cable Car weer teruggegaan naar het station en vanaf hier met de metro terug naar de camper. 's Avonds heeft Marijke gekookt en hebben we lekker rustig aan gedaan bij de camper. 's Nachts waaide het erg hard, zo vlak bij de oceaan!

De volgende ochtend was het zwaar bewolkt en mistig. Erg jammer! Maar volgens de weersvoorspelling zou het 's middags beter worden en de 19e nog beter! De zijn we rond 10 uur weer met de metro richting San Francisco gegaan. We willen vandaag graag een fiets huren en over de Golden Gate Bridge fietsen. Deze hebben we gisteren door de mist nog niet gezien. We hebben gisteren bij Fisherman's Wharf een fiets verhuurder gezien, dus hier gaan we naar toe. Deze keer niet met de Cable Car, want hier was het gisteren zo druk! We moesten beide keren 3 kwartier wachten! Dus zijn we met de gewone tram gegaan. Fietsen gehuurd, uitleg gekregen over de route en toen op weg! Het begon gelukkig een beetje op te klaren ondertussen en volgens de mensen van de fietsverhuur zou het aan de andere kant van de brug beter weer moeten zijn. Het is best fris hier! We hebben ons gelukkig warm aangekleed. Tegen de harde wind in op weg naar de brug. Halverwege zien we de brug langzaam vanuit de mist tevoorschijn komen.
Een stuk langs het water gefietst en toen de heuvel op naar het begin van de brug. Dat was best zwaar! Gelukkig hebben we genoeg versnellingen op de fiets.

Op de brug is het erg druk met auto's en op ons pad met fietsers en voetgangers. En het waait er ontzettend hard! Maar wel erg leuk om overheen te fietsen. Best vreemd! Onderweg natuurlijk foto's gemaakt en wat gefilmd. Het is best een stuk fietsen. Na ongeveer 10 minuten zijn we aan de andere kant. Vanaf hier zijn we verder gefietst naar een kleine plaatsje, Sausalito. Erg leuk plaatsje! Hier is het weer inderdaad een stuk beter. De zon schijnt! De wolken hangen alleen boven San Francisco, dat is vanaf daar goed te zien. Erg vreemd gezicht! We hebben hier even rondgekeken en hebben een lekker broodje gegeten bij een klein eet tentje. Joost natuurlijk een hamburger en Marijke een lekker broodje met garnalen. Daarna een heel groot lekker ijsje gegeten! Deze hebben we langs het water opgegeten met uitzicht op San Francisco en Alcatraz. We hebben de optie nog verder door te fietsen en vanaf daar met de veerboot terug te gaan. We kunnen ook vanaf hier met de veerboot terug of terug fietsen. We besluiten terug te fietsen. We hebben namelijk niet zo heel veel tijd, want vanavond hebben we een tour geboekt naar Alcatraz en hier moeten we een uur van te voren aanwezig zijn. Dus fietsen we terug, de heuvels weer op en de brug nog een keer over. De wolken zijn bijna weggetrokken dus hebben we nog mooie foto's kunnen maken van de hele brug zonder dat de bovenkant in de wolken zit! Toen we van de brug af kwamen was het 15:00 uur. Dit betekend dat het in Nederland 12 uur 's nachts is en dat Marijke jarig is, haha! Dat was erg leuk! Even een foto gemaakt natuurlijk!

Vreemd, middag op de dag opeens jarig zijn, haha! We zijn verder gefietst en hebben de fietsen teruggebracht. Eerst de kaartjes voor onze tour opgehaald. Dit was een stukje lopen naar een pier verderop. Vervolgens teruggelopen naar pier 39 om wat in de winkeltjes te kijken. Natuurlijk even naar het Hard Rock cafe geweest en hier een vest voor Joost gekocht. We hebben samen een Fish and Chips gedeeld, want op Alcatraz kunnen we natuurlijk niets eten. Nog even bij de zeeleeuwen gekeken want het is natuurlijk wel leuk om ook een foto te hebben als de zon wel schijnt! Vervolgens richting de boot naar Alcatraz!

We hebben er erg veel zin in. Voordat we op vakantie gingen hebben we Escape from Alcatraz gekeken, zodat we een beetje een beeld hadden. Om 18:45 uur vertrekt de boot. We zitten boven op zodat we mooie foto's kunnen maken. Wel koud! Maar de zon schijnt en we hebben een mooi uitzicht op de stad en de Golden Gate Bridge.

Na een kwartiertje komen we op het eiland aan. We worden onderverdeeld in 3 groepen en lopen met een gids en heuvel op naar de gevangenis. Onderweg legt de gids het een en ander uit over de gevangenis. Het eiland werd eerst gebruikt als militair fort om de stad te verdedigen en van 1907 tot 1933 een militaire gevangenis. Van 1934 tot 1963 was het een zwaar beveiligde gevangenis voor gevangenen die zich in een "gewone" gevangenis slecht gedraagden. Door de kou en de stroming van het water was het bijna onmogelijk van het eiland te ontsnappen. Toch zijn op 11 juni 1962 drie gevangenen ontsnapt door een gat in de muur te maken en een opblaasbaar vlot te maken van aan elkaar gelijmde regenjassen. Deze is aan de kust teruggevonden. Het is nooit bewezen dat ze daar echt zijn aangekomen, veel mensen denken dat ze verdronken zijn. Nadat we bij de gevangenis aan zijn gekomen krijgen we eerst een audio tour. Je kon kiezen uit verschillende talen, maar wij hebben gewoon Engels gekozen zodat het gevoel bij het gebouw en de gebeurtenissen het beste zou zijn. Je werd rondgeleid door een oude bewaker die op Alcatraz heeft gewerkt en af en toe verhalen van oude gevangenen. Erg indrukwekkend!

We mochten in de cellen kijken en in D blok stonden een paar isoleercellen open waar je in kon. Ook werden we rondgeleid door de oude bibliotheek en de eetzaal. We hebben ook de cellen gezien vanaf waar de 3 gevangenen zijn ontsnapt. Ze habben, op de bewakers af te leiden, hun eigen hoofd nagemaakt van papier mache. Deze lagen in het bed zoals de gevangen deze daar ook hadden neergelegd. De cel was ingericht zoals toen en het gat in de muur was nog te zien.

Toch gaaf dat we eerst de film hebben gekeken! Een paar andere cellen waren ook ingericht zoals dat toendertijd was. Erg klein! Veel foto's gemaakt natuurlijk en gefilmd. Na de audiotour konden we kiezen uit een paar programma's. We hebben gekozen voor de demonstratie van het dichtslaan van de celdeuren. We hadden eerst nog een kwartierje om zelf rond te lopen en hebben nog in een paar cellen gekeken. Om kwart voor 9 was de demontratie van de celdeuren. Dat was best indrukwekkend! Wat een lawaai al die zware deuren tegelijk open en dicht. Natuurlijk gefilmd!

Om 21:25 ging de laatste boot terug. We waren ondertussen erg moe van de lange dag. Met de tram terug naar het station en met de metro terug naar de camper. Die stond er gelukkig nog! Snel terug naar de camping en zijn na nog even wat gelezen te hebben lekker gaan slapen.

Het is nu 10 uur 's ochtends. Joost heeft net een lekker ontbijtje gemaakt voor mijn verjaardag! Lekker roerei en toast. Straks gaan we voor ons laatste dagje hier nog een keer naar San Francisco. We hebben kaartjes voor de "Hop on Hop off" tourbus zodat we langs alle mooie plekken komen. Bedankt allemaal voor de berichtjes op onze blog en facebook en de smsjes voor mijn verjaardag!

P.S. Extra foto's in het fotoalbum!