Zaterdag 23-06: NY Public Library, Chrysler Building en Brooklyn Bridge

Door Gwenda en Pascal - California 2018 - 24-06-2012 06:21

Het was vandaag een lange en inspannende dag.

De wekker ging om half negen. Na het ontbijt zijn we eerst naar de New York Public Library gegaan. Wat een prachtig gebouw; zowel van buiten als van binnen. Er mocht niet overal gefotografeerd worden, maar wat in de Library of Congress niet lukte, lukte hier wel. Namelijk een foto van zo'n mooie leeszaal, met ellenlange boekenkasten langs de muren ed. De NY Public Library is voornamelijk een research bibliotheek. Maar ook een plek waar bv veel studenten komen studeren. Er zijn geweldig goede voorzieningen voor laptops ed; iedere leestafel heeft stroom en er is gratis Wifi.

Pal achter de bibliotheek ligt Bryant Park. Weer eens een voorbeeld van hoe gezellig zo'n park kan zijn! Overal zitjes waar mensen zitten te eten, lezen, schaken ed. Er staan gewoon karren met boeken en kranten die je kunt pakken en lezen. Er was ook een marktje naast op straat. We hebben daar een heerlijke smoothie gehaald en in het park lekker opgedronken.

De volgende stop was het Chrysler Building. Vanuit Bryant Park hadden we daar al uitzicht op. Prachtig gebouw, maar van afstand. Als je er direct onder/voor staat, komt het gewoon niet over. De top (waar het toch om gaat) is dan niet zichtbaar. Je mag er niet in of bovenop. Verder dan 5 meter in de lobby kom je niet. Mooi van verre, zoals we altijd zeggen...

Daarna doorgegaan naar Pier 17, waar we gisteren toevallig terechtkwamen tijdens het schuilen voor de regenbui. We hadden gezien dat je daar fietsen kunt huren en op de fiets de Brooklyn Bridge oversteken leek ons wel wat. We zouden dan daar de fiets weer inleveren en later op de avond met de metro terug.

Dat ging echter niet door... De folder die we op onze hotelkamer al eens doorgespit hadden bleek van een andere verhuurder te zijn. De verhuurder bij Pier 17 had maar 2 standplaatsen in Manhattan en dus niet in Brooklyn. Toen zijn we maar gaan lopen. Het was even zoeken hoe we de brug opkwamen; die steekt nl een heel stuk Manhattan in. Er bleek echter een speciale voetgangersopgang te zijn. De oversteek viel mee en we kwamen tot de conclusie dat een fiets helemaal niet handig geweest zou zijn. Wij willen toch iedere 3 meter foto's maken en dan is een fiets alleen maar onhandig.

We wilden pizza eten bij Grimaldi's. De reisgids schreef daar zo lovend over. Daar aangekomen bleek echter dat meer mensen dat idee hadden; er stond nl een enorme rij voor de deur, 100 mensen was denk ik niet overdreven. Geen pizza dus... Bij een naamloos tentje aan de pier hebben we een gourmet chicken quesadilla gehad, die een stuk beter was dan verwacht. Als toetje 1 scoop ijs van de Broolkyn Ice Cream Factory, ook beroemd in de omgeving. We snappen waarom...! Die ene scoop was een flinke bak vol en het was heerlijk. Er zitten hier geen flintertjes chocola in je ijs, maar gewoon een halve reep!

Daarna was het tijd voor de avondfoto's van de New York skyline, met natuurlijk de Brooklyn Bridge erbij. Het was even zoeken naar de juiste locatie. Op de plek die wij dachten kwam de brug nl boven de skyline uit... en dat was niet de bedoeling. Uiteindelijk stonden we zo ongeveer onder de Manhattan Bridge en hadden we een mooi plaatje. Pascal heeft een paar schitterende foto's gemaakt. Rond 10 uur waren we klaar en gingen we weer richting het hotel, waar we rond 11 uur aankwamen. Een lange dag, maar zeer zeker de moeite waard!

Morgen gaan we naar het 9/11 Memorial en daarna nog naar St Patrick's Cathedral.