Dinsdag 26-06: Intrepid Museum en Watertaxi Harbour Trip

Door Gwenda en Pascal - California 2018 - 27-06-2012 04:51

Vanochtend zijn we naar het Intrepid Sea, Air and Space Museum geweest. De USS Intrepid is een vliegdekschip dat in 1943 in gebruik werd genomen. Het schip werd gebruikt tijdens World War II, de Vietnam oorlog en heeft 5 kamikaze-aanvallen (door Japan) en 1 torpedo-aanval doorstaan. Daarna heeft het nog dienst gedaan voor NASA, als 'astronaut recovery vessel', voordat het in 1974 met pensioen ging.

De Intrepid ligt nu afgemeerd in de Hudson River bij Pier 86 en is ingericht als museum. Het museum bestaat uit zowel het vliegdekschip zelf als diverse authentieke vliegtuigen, zoals bv een British Airways Concorde. Direct naast de Intrepid ligt een onderzeeër, de Growler Submarine. Ook heeft de Intrepid sinds kort de spaceshuttle Enterprise gekregen, die voorheen in het Smithsonian in Washington DC te zien was.

Bij aankomst echter bleek dat de spaceshuttle nog niet te bezichtigen is; het nieuwe Space Shuttle Paviliion gaat pas 19 juli open... Gelukkig hebben we de Discovery al in DC gezien.

We waren in de veronderstelling dat de onderzeeër niet te bezichtigen was. Tenminste, dat hadden we begrepen uit de reisgids en van Internet. We mochten er echter wel in. Het duurde ongeveer 20 minuten voordat we in een groep van bijna 30 man naar binnen mochten. Er is een soort van route uitgezet door de onderzeeër heen; aan de voorkant erin, dan een éénrichtingsroute volgen en er aan de achterkant weer uit. Het leek mij wel slim om helemaal achteraan de groep te zitten. Blijf een beetje achteraan hangen, dan kun je misschien wel de beste foto's maken. Dat bleek heel goed te werken...!

Daarna zijn we de Intrepid gaan bekijken. Wat gaaf gedaan. In DC hadden we al veel vliegtuigen ed gezien in het Smithsonian, maar hier kon je er veel dichter bij komen. Sommige dingen mocht/kon je zelfs in, zoals deze helicopter die in de oorlog in Korea gebruikt werd.

Er waren ook routes uitgezet door delen van het vliegdekschip. Dat was echt leuk om te zien.

Na de Intrepid zijn we bij Pier 84 op de Watertaxi gestapt. Die maakt een rondje van anderhalf uur over de Hudson, waarbij een paar stops gemaakt worden. Het is een 'Hop-on-Hop-of'-principe, maar wij zijn gewoon het hele rondje blijven zitten. Was gewoon erg leuk. Een gids praat het hele rondje en de bezienswaardigheden aan elkaar. Hij vertelde bv dat, toen een paar jaar geleden een vliegtuig een noodlanding in de Hudson maakte, de verschillende Ferries en ook de Watertaxi als eerste ter plekke waren om passagiers uit het water te halen.

Pascal heeft tijdens de route nog een paar erg mooi foto's gemaakt.

Daarna hebben we een poging gedaan om met de bus terug te gaan naar 42nd Street. Deze bus gaat 'horizontaal' over 42nd Street, van links naar rechts dwars door Manhattan heen. Tenminste, dat is de bedoeling... Helemaal vast in het verkeer; een driftig toeterende buschauffeur. We moesten van 12th Avenue naar 7th Avenue. Uiteindelijk zijn we bij 9th uitgestapt en gaan lopen; dat ging waarschijnlijk sneller.

We hebben bij Applebee's gegeten. We hadden daar op tv reclame van gezien; sizzling entree's voor $ 9,99. Ja..., tv is ook geduldig. Toen we onze drankjes al besteld hadden kwamen we tot de conclusie dat dit toch wel behoorlijk ietsjes duurder was. $ 9,99 was voor een lunch, bestaande uit soep met een broodje. De meeste hoofdgerechten waren gemiddeld toch wel 2,5 keer zo duur... We hebben gekozen voor een Brushetta Chicken Salad, die heerlijk was.

Weer aangekomen bij het hotel twijfelde Pascal of hij niet toch vandaag foto's op Top of the Rock wilde maken bij zonsondergang. Er was nl bewolking in de lucht, die heel erg mooi kan worden bij zonsondergang. Het is echter al een paar dagen erg laat geworden en we waren toch ook wel een beetje gaar. Toch maar besloten om gewoon, zoals gepland, morgen te gaan.

Morgen gaan we fietsen huren en lekker op de fiets rond in Central Park. Dan kunnen we in ieder geval het hele park zien, aangezien dit best groot is... 's Avonds gaan we dan de zonsondergang fotogrageren op Top of the Rock.