Het einde is in zicht... - 30 juni en 1 juli 2012

Door Anouk Haak - 02-07-2012 03:19 Eigenlijk slapen we iets te lang uit en gaan iets te laat op weg. Maar ach, het is vakantie toch? Na het ontbijt snel alles ingepakt, uitgecheckt en op pad. We rijden weer door via de boomgaard route en ook door de notenroute. We hebben best nog een stukje te gaan, dus we lunchen niet, zodat we nog redelijk op tijd in Napa zijn want de meeste wijngaarden gaan om half 5 dicht. Bij Stockton verlaten we de snelweg en we rijden via Honker Bay en Grizzly Bay de het deltagebied binnen. We steken de Sacramento River over en het landschap veranderd weer. Nu grote goudgele velden met zonnebloemen erlangs en grazende koeien er op. Begint een beetje op Frankrijk te lijken merken we op. Vervolgens rijden we het wijngebied binnen. Napa Valley is 57 km lang. Binnen de vallei liggen zo'n 200 wijngaarden. We hebben wat tips gekregen, waaronder Robert Mondavi. Daar krijg je een leuke rondleiding voorafgaand aan het wijnproeven. Bij het oprijden van het terrein zie ik dat de Plain White T's er volgende week optreden en Josh Groban binnenkort ook. Geinig. Besef alleen even niet dat er dus elke zaterdag een concert is en dus vandaag ook. En daarom sluiten ze de boel om 3 uur, laat het nou net eens drie uur zijn. We rijden langs Mumm, daar dan maar kijken. Helaas, laatste tour om 3 uur. We hebben nog twee bijzondere tips gekregen, maar die zijn op een uur rijden gelegen, dat gaat hem dus ook niet worden. Eigen schuld, dikke bult, hadden we maar niet uit moeten slapen. Dan maar wijntjes proeven in het hotel. De Chardonnay smaakt goed, de Pinot Grigio smaakt heel erg goed! We verwennen mij met oesters, Jasper geniet van het broodje dat er bij komt ;). Heerlijk! Zo genieten we ook. Voor het eten nemen we nog een lekker cocktailtje en bij het eten nog een lekker glaasje. We zien het als het laatste avondmaal, want wat kun je bij een airport hotel verwachten, dus nu lekker genieten. Doen we eigenlijk de hele vakantie al natuurlijk, maar toch... Daarna lekker slapen. De volgende ochtend ontbijten we met koffie en een croissant van Starbucks waarna we weer op pad gaan. Bij het adres dat ik intoets op de TomTom gaan de alarmbellen bij Jasper al rinkelen... Factory Stores Drive. Natuurlijk heb ik even opgezocht waar je de outletstores van Tommy Hilfiger en Banana Republic kunt vinden. Napa Premium Outlets! Het doel is een trenchcoat van BR, maar die vind ik helaas niet. Wel een blouse van Tommy uiteraard. Vervolgens nog even langs babyGAP voor een pakje voor onze minineef natuurlijk. Vervolgens rijden we door naar Sausalito. We rijden langs de haven waarvan een groot deel in Sausalito vol ligt met woonboten van hippies en rijkelui. Fantastisch om te zien. We lopen door de haven en komen een stel tegen dat op een van de woonboten woont. Ze geeft aan dat we, ondanks alle bordjes 'geen toegang' wel op hun dock mogen gaan kijken. Waanzinnig om te zien! Er staan er twee te koop. Eentje kost 675.000 dollar, de ander 429.000 dollar. En dat terwijl huizen hier niks kosten. We rijden verder door het dorpje en langs alle leuke winkeltjes. Wat een leuk dorp is dit! Vervolgens door naar de Marin Headlands. Vanaf Point Bonita moet je een waanzinnig uitzicht hebben over de Golden Gate Bridge en San Francisco. Maar als we tunnel doorrijden is heel de Headlands gehuld in mist. Geen hand voor ogen te zien, dan maar doorrijden. Door mijn ruzie met de TomTom de eerste dag hebben we het Cliff House in San Francisco gemist, dat wordt dus de bestemming voor de lunch. We rijden over de Golden Gate Bridge en via Presidio en Golden Gate Park. We rijden 2 rondjes en vinden met geluk een parkeerplekje. Na een drankje aan de bar is er een tafel beschikbaar voor een late lunch. Leuke plek is dit. Helaas niet zoveel uitzicht op zee door de mist, maar wel prachtig zicht op de Koningin Wilhelmina Windmolen! Daarna enroute naar het hotel. Daar aangekomen mestten we de auto uit en pak ik de koffers weer netjes in. We checken in voor onze vluchten en moeten dan helaas de eindbalans opmaken. Wat een leuke reis was dit, we hebben moeite de mooiste, leukste, gekste momenten uit te kiezen. Gaan we ook lekker niet doen, het is een beleving op zich. We zien jullie snel in Holland!  Het eindresultaat: 2.227 mijl = 3.563,2 kilometer