De eerste reisdag

Door Sandra en Martin - 18-06-2012 06:34

Op vrijdag 15 juni 2012 was het zover. We gaan op vakantie naar Amerika. De reis was in 2011 al geboekt en we konden niet vermoeden dat de aanloop zo zou worden als die is geweest. Op 4 mei kreeg Pa een hersenbloeding en op 9 mei overleed hij. Dan is vakantie ineens niet meer belangrijk.

Gelukkig heeft Sandra alles geregeld in de voorbereiding, tot en met het inpakken van de koffers. Op vrijdag moet er ook nog van alles gebeuren, zo moet Martin met Ma naar de notaris en naar de Rabobank. Dit kost veel tijd, maar gelukkig loopt het allemaal soepeltjes. Weer een hoofdstuk afgesloten .

’s Avonds hebben we om 17.30 bij Arjan afgesproken voor een warme hap en hierna rijden we door naar Schiphol, waar we zullen overnachten in CitizenM. Als we aan komen rijden staat Ewout ons op te wachten, hij neemt onze auto mee naar huis. Onze kamer blijkt nog niet klaar, maar men biedt ons een drankje aan en voor we deze op hebben krijgen we de sleutel van de kamer.

Op zaterdag gaat om 04.30 uur de wekker. We douchen even en we lopen naar de vertrekhal. Het regent, maar wij lopen overdekt. Het afgeven van de bagage gaat heel snel, mede dankzij het feit dat we vrijdag al elektronisch hebben ingecheckt. We horen en passant dat het ook gelukt zou zijn als we 3 kwartier van te voren zouden zijn gekomen: SHIT!!!

Als we door de douane zijn eerst maar eens koffie, we zijgen neer bij Starbucks.

We schrijven nog even een kaartje voor Ma en lopen naar de gate. Het toestel is een Airbus A320/200 IBEXPRESS en heeft 177 stoelen. De geplande vertrektijd is 07.35 uur. Als we naar Madrid vliegen slaapt Martin al een kwartiertje in zijn stoel, hij is ook wel erg moe. De laatste weken is er niet veel geslapen in Roden, steeds korte nachten.

In het vliegtuig blijkt dat je koffie en brood moet kopen, dit doen we dan maar. We komen rond 10.30 uur aan in Madrid alwaar we 2 uur moeten wachten op onze aansluiting naar Los Angeles. Het is zonnig en warm in Madrid.

Met een kwartiertje vertraging stijgen we op om de lange vlucht naar LA te maken. Nu nemen we plaats in een Airbus A340-600, volgens ons een vliegtuig met 342 stoelen. De lengte van de vlucht zal zo’n 9.387 km bedragen. Onderweg vliegen we over Groenland en we vliegen over de zoutvlaktes van Salt Lake.

In dit vliegtuig worden we wel goed verzorgd met eten en drinken. We hebben ‘op prijs’ geboekt, een rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam was wel korter geweest. De geplande aankomsttijd is 16.20 uur. We zijn dan ondertussen door een aantal tijdzones gevlogen, onze klokjes kunnen 9 uur worden teruggedraaid. Bij aankomst zal het dus in Nederland 01.20 uur zijn op zondag. We zijn om 18.00 uur in het hotel, we waren dus 22 uur onderweg. Pffff, gelukkig is het allemaal goed verlopen.