Zondag 22 juli 2012

Door Henk Hulsman - 24-07-2012 18:22 Zondag 22 juli 2012 Vannacht hebben we overnacht op een KOA camping in Hinton, net buiten Jasper. Vanmorgen rijden we richting Maligne Lake. De weg vanuit Hinton naar Jasper is erg indrukwekkend. In het morgenzonlicht rij je de majestueuze bergen tegemoet. We hebben dezelfde weg gisteren ook gereden maar de weg richting het park in, is mooier. De waterstand is erg hoog dit jaar.Daarom zie je overal meertjes opduiken.  Aan de kant van de weg liggen 2 elken (soort hert) rustig te herkauwen. Ze trekken zich niets aan van de fotograferende toeristen. De weg naar Maligne Lake is 48 km lang.  Je mag er  niet hard rijden omdat er veel kans is op wild op de weg. Jaarlijks wordt veel wild doodgereden. Het is niet erg om langzaam te rijden. Er is van alles te zien onderweg. Een eind verderop is Maligne Canyon.  Hier zien we een rivier met donderend geraas zich naar beneden storten door een smalle kloof. Er is een wandelroute over 6 bruggen. Je kunt de rivier op die manier een heel eind volgen. Helaas zijn deze paden vanaf de 3e brug afgesloten vanwege de hoge waterstand. We rijden verder en de weg loopt langs een hele afstand langs een groot meer. Medicine Lake is zomers een meer maar in de winter verdwijnt het water in de ondergrondse grotten waardoor er een modderpoel overblijft.  We lunchen aan het water op een recreatieplaats. De marmotjes (Elvin en de chipmunks) springen bij sommige gasten op tafel. Zo brutaal om aan eten te komen. Bij Maligne Lake is het erg druk vandaag. Het is mooi weer dat kan blijkbaar heel anders zijn hier. Vorig zomer heeft het hier 62 dagen achter elkaar geregend. Je ziet de bergtoppen dan niet eens.  Wij hebbend geluk met het stralende weer. Je kunt een wandeling maken, maar veel trails zijn afgezet. Dat zagen we onderweg ook al. We horen nu dat dit komt omdat de grizzlyberen erg agressief zijn op het moment. We gaan voor de anderhalf uur durende boottocht naar Spirit Island.  Onderweg zien we gletsjers. De gids vertelt ons van alles. Zo blijkt dat water uit dit meer via een 16 kilometer lange ondergrondse rivier naar Medicine Lake verdwijnt. Heel interessant allemaal.  Op het water zijn veel mensen met kano's. We komen zelfs langs een camping die alleen per kano te bereiken is (2  tot 4 uur peddelen).  Het meer is groen. Dat komt door de vele deeltjes die meekomen van de bergen.  Als we terugrijden naar Jasper (stad) stuiten we eerst op moeder ree met jong en daarna op een hele kudde dikhoornschapen. Deze lopen doodgemoedereerd met z'n allen op de rijbaan. Nou ja, zij wonen hier natuurlijk ook, dus wij wachten met z'n allen rustig tot de weg weer vrij is. Even verderop zien wij onze eerste beer! Het is een klein zwart beertje en iedereen vraagt zich af, waar is moederbeer. Wij zien haar niet. Wij rijden langzaam richting Jasper stad. Even buiten Jasper vinden wij een grote natuurcamping (meer dan 700! plaatsen). Zo voelt het niet aan want we staan in het dichte bos en wij zien alleen de naaste buren en overburen. Wel moeten we rekening houden met veel dieren zo is ons verteld. Dus ramen en deuren gesloten houden vannacht. Een eekhoorn zit nu al op een paar meter afstand te kijken hoe ik dit verhaaltje typ. Als het hier bij blijft..........