SFO, Yosemite, King's en Sequoia Canyon, Lake Isabella

Door R. Bergsma - 14-07-2012 09:28 Hi  guys, sorry voor dit late 1e bericht, maar wifi is schaars en ook geen tel.signaal vaak.  Vandaag is het al de 13e.  Hier een samenvatting hoe het ons vergaat.  Na een totale reistijd van 26 uur, vielen wij op 8 juli 's avonds laat in bed in SFO bij het Holiday Inn Express South.  We waren allang blij dat we in SFO waren, hadden nl. op Schiphol al 2 uur vertraging en mistten daardoor in Chicago onze verbindingsvlucht naar SFO.  Het scheelde een nippertje of we hadden 1,5 dag in Chicago moeten blijven. Enfin, de volgende dag met de taxi naar de Golden Gate bridge, dan lopend door SFO, van Fisherman's warf met talloze viskraampjes vers en gefrituurd whatever you like, door naar Chinatown met de cable car (kabeltram). Het weer was 'hollands': half bewolkt, 20 gr.C. en een fris windje. Prima voor de stad.  Lekker gegeten aan de kust en na ons 1e biertje  voor het eerst last van het tijdsverschil.   Met de tram, bus, metro en daarna shuttle terug naar het hotel. 10 juli camperreis begint Om 7.30 u staan we  alweer klaar voor de transfer (40 km) naar  Moturis om de camper op te halen. Verloopt prima en na het inrichten op pad naar de  walmart voor de eerste boodschappen. Robin manoeuvreert de  27RV moeiteloos door SFO en dan oostwaarts langs km's-lange amandel- en pijnbomen naar onze 1e camping in Groveland: RV pines resort. Nog net een uurtje de tijd voor een verfrissende  duik in het zelfs  voor Nederlandse begrippen  kleine zwembadje. Wel elektriciteit hier, maar geen restaurants, internet en tel. (om b.v. een pizza te bestellen of om pa en ma te feliciteren met hun trouwdag, bij deze!). Avondeten wordt brood met ei en spek.  Overdag is het hier zo'n 25+ graden, maar 's avonds koelt het snel af  en we slapen prima.  Yosemite Nat. Park - 11 juli Bij de ingang kopen we een National Park's pass die gratis toegang geeft tot  vrijwel alle parken. We rijden door de Yosemite valley naar het centrum en beginnen aan de Lower  Falls Trail hike steil bergop. Very exhausting!  Na 1,5 uur horen we dat het 39 gr.C. is en begrijpen we waarom we zo uitgeput zijn. We moeten ook nog te voet afdalen.....  Terug gaan we per shuttle (oh, wat relaxed zo'n air-conditioned bus!) naar het Visitor's center voor algemene info over de vallei, o.a. ook over de voorvaderen en plaatselijke bevolking, de Ahawnee's.  Ze komen er enigszins bekaaid vanaf vinden wij. Het duurt even voordat we onder de indruk zijn van wat we zien; dat kan komen door al het moois dat we in de Alpen hebben gezien of doordat het juli is.  In de namiddag rijden we zuidwaarts richting  Oakhurst en overnachten bij Forks  aan Bass Lake.  We komen aan in het donker (20 u gaat het al schemeren), zoeken onze site op en   parkeren de RV met zaklampverlichting  (het is hier pikkedonker) back-in tussen de pijnbomen. Hier hebben we geen electriciteit en water en zijn we aangewezen op de RV-facilities. De volgende ochtend ontbijten we aan onze picknicktafel met uitzicht op het meer. Een real American parkwachter met hoed en al komt ons de volgende ochtend verwelkomen en komt ons hout brengen voor de fireplace die elke campingplek rijk is. Volgens de camping-sheriff is er vannacht een beer geweest op de camping. We  pakken in en vervolgen onze reis verder zuid-oostelijk naar King's Canyon en Sequoia N.P. King's Canyon   - 12 juli Om half negen gaan we op weg naar de Reuzenbomen. We rijden 260 km door vlaktes met abrikozengaarden, ranches, wijnbouw, fruit en sinaasappelbomen. Het laatste stuk bergop door heuvelachtig gebied. Onderweg kopen we bij een marktkraam langs de weg verse groente en fruit. De mensen informeren altijd waar je vandaan komt en wat je gaat doen en zijn allervriendelijkst.  We bekijken de Grant tree in de Grant grove en zijn inderdaad onder de indruk van de dikte (en dit is nog geeneens de allergrootste, die we morgen gaan zien. We besluiten hier de nacht door te brengen i.p.v. op de Eshom-camping, omdat die ongunstig ligt voor onze route.  De Azalea camping op loopafstand van de grove heeft nog plek. Envelopje pakken bij de ingang, leeg plek(je) opzoeken en parkeren maar. Die avond hebben we voor het eerst tijd om te bbq-en om de fles wijn te ontkurken die al 3 dagen in de koelkast staat te wachten.  De spareribs en steaks liggen klaar en wachten op de juiste temperatuur van de kant en klare fireplace. Belangrijk klusje vóór het slapengaan is het opbergen van al ons proviand 'met een luchtje' in de speciale berenkast, die op elke plek standaarduitrusting is. Als alles berenveilig is opgeborgen, slapen we heerlijk bij aangename temperatuur en tussen de sequoia's.  Sequoia N.P.  /Lake Isabella - 13 juli  We worden wakker in een fris bos met andere vogelgeluiden dan we gewend zijn;  beetje (Ham)Burger's Bush. Vandaag rijden we door de Redwood canyon naar het Sequoia park en bekijken de General Sherman tree in het Giant Forest. We crossen bergop naar 5000 ft en gaan met de shuttlebus naar de beroemde sequoia. Wooh, wat een volumineus ding! Foto's maken en weer verder. We moeten eerst een heel stuk terugrijden om bij de route te komen die we moeten volgen. Eerst richting Fresno, dan zuidwaarts via de Freeway naar Visalia; de omgeving verandert van hoge naaldbomen in grote sinaasappel- en limoenvelden en km-lange wijngaarden. We stappen even uit en wooh, de hitte slaat ons tegemoet;  het is hier zeker 40+ gr.C.  Als we squaw-valley inrijden verandert het landschap opeens ook totaal. Hier alleen lage loofbomen met een grote groene kroon tussen goudgele glooiende heuvels.  We rijden verder op de Route 63 naar Lake Isabella. Een km-lange kaarsrechte weg waar Robin wordt afgelost. Eerst weer de heuvels in en flink sturen de bergweg op. Door de lage stand van de zon kleuren de rotsen nog roder dan ze al zijn. Veel later dan verwacht zien we om 19.30 u    het meer opdoemen. Nog een half uur op de Highway 178 en we arriveren bij onze camping Kern River KOA, waar we 2 nachten blijven.   Kleiner, zanderiger en minder groen is het hier dan we hadden verwacht, maar de faciliteiten zijn prima. Ze zouden ook wifi all over de Campground moeten hebben, maar helaas is er storing en kan ik dit bericht nu niet versturen. Het is inmiddels 23 uur en we zitten nog heerlijk buiten aan onze picknicktafel.   Morgen hebben we rustdag en brengen we de dag door aan het meer.