Derde en vierde dag New York

Door Servaas Cornelis - 29-07-2012 00:48

Dag allemaal

Donderdag 26 juli 2012

Je doet ’s ochtends de televisie aan en je wordt gewaarschuwd voor de hoge temperaturen en de hoge luchtvochtigheid. ’s Avonds zou het gaan stormen en regenen.
We hebben het geweten; wat een enorme drukkende hitte tijdens het derde deel van onze hop on – hop off tour. Deze tour ging “northbound” en opnieuw zijn we op een paar plekken uitgestapt die we aan een nader onderzoek wilden onderwerpen. De eerste was Central Park. Hoewel ons hotel direct tegenover dit park ligt, waren we nog niet binnen geweest. John Lennon is dicht bij Central Park vermoord en in het park is een gedenkteken hieraan: Strawberry Fields. Daarna een uurtje in het park gewandeld en vervolgens weer hop on. Dit was geen succes. We zaten in een overdekt gedeelte van de dubbeldekker, met als gevolg dat je bijna niets ziet en de hitte bijna ondragelijk is. Bij de eerste hop off zijn we maar weer uitgestapt. In de daaropvolgende bus zaten we weer in de open lucht met zicht rondom.

Bij het Times Square zijn we uitgestapt en hebben we een bar opgezocht voor een verkoelend biertje. We weten inmiddels waar we dergelijke gelegenheden moeten zoeken. Niet bij Times Square zelf, maar een paar straten verderop in een gebied met veel restaurants en bars dat bekend staat als “Hell’s Kitchen”.
Daarna te voet naar Macy’s dat beweert het grootste warenhuis van de wereld te zijn. We wagen het te betwijfelen, want we kennen ook Harrod’s in Londen. In ieder geval heeft het niet de uitstraling en de allure van Harrod’s.  Omdat de middag nog niet om was besloten we nog een bezoek te brengen aan Grand Central Station, het majestueuze treinstation in New York. Het was het begin van “rush hour”, dus erg druk.

De voeten deden pijn, de kleren waren nat van het zweet en de fut was er bij ons een beetje uit. Tijd voor het avondeten. Vlak bij ons hotel is een restaurant dat het concept van BYOB hanteert. BYOB staat voor Bring Your Own Bottle, hetgeen dus betekent dat je je eigen fles wijn kunt meebrengen. Zo gezegd, zo gedaan. We zaten amper aan tafel of de sluizen gingen open. Het heeft ontzettend hard gewaaid en geregend. Dat het voor verkoeling heeft gezorgd: nee!

Morgen staan het Vrijheidsbeeld en Ellis Island op het programma. Daarna nog wat souvenirs als aandenken aan ons bezoek aan “the City that never sleeps” kopen.

Vrijdag 27 juli 2012

Onze laatste dag in New York.
Na het ontbijt in de ons inmiddels bekende zaak twee straten verder, hebben we metro-lijn 1 helemaal afgereden tot aan Battery Park. Vanaf daar vertrekken de ferry’s naar Liberty Island met het Vrijheidsbeeld en Ellis Island. Op Ellis eiland werden de immigranten aan een onderzoek onderworpen om te kunnen vaststellen of ze de VS in mochten. Met behulp van een audio guide wordt door het hele gebouw gestuurd en op die manier ervaar je wat de immigranten uit met name het begin van de vorige eeuw hebben moeten doorstaan. Als je langs het Vrijheidsbeeld loopt kom je allerlei informatieborden tegen. Op één van die borden staat de vraag waarom het beeld groen is. Antwoord: omdat het gemaakt is van koper en geoxideerd is.

Terug op het vasteland van Manhattan hebben we een bezoekje gebracht aan het financiële hart van Amerika: Wallstreet. De Stock Exchange is van alle kanten afgeschermd en wordt door talloze agenten bewaakt. Verder naar Trinity Church, een van de oudste openbare kerken van New York.
Niet ver daar vandaan ligt de St. Paul’s Chapel, dicht bij Groud Zero. In deze kapel werden na de aanslagen op 11 september de hulpverleners en vrijwilligers verzorgd. De hele kapel is nu ingericht ter nagedachtenis aan deze mensen en de slachtoffers.

Na het dagelijkse biertje zijn we nog even langs Times Square geweest voor een paar souvenirs.
Grappig is dat je jezelf op een van de megaschermen op het plein kunt zien staan en zwaaien. Voor menig toerist (en voor ons dus ook) is dit dé gelegenheid bij uitstek voor een “moment of fame”.

Vanavond vroeg naar bed, want we worden om 2.20 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor onze vlucht naar San Fransisco.