22 juli 2013

Door Wim de Rijke - 25-07-2013 18:31

In San Francisco hebben we tijdens de fietstocht over de Golden Gate Bridge een nederlands gezin (uit Haren, met 2 kinderen) ontmoet. Zeer toevallig kwamen we hen ook weer tegen tijdens onze wandeling In Zion National Park en daarna ook weer tijdens de Navajo Loop wandeling in Bryce Canyon. Het bleek dat zij - net als wij - ook van plan waren om naar Moab te gaan en daar een raftaktiviteit te gaan doen. Het leek ons leuk om dit dan gezamenlijk te doen.
Vandaag dus werden we om 8.30u opgehaald door Tag-A-Long Expeditions. In het kantoortje van Tag-A-Long moesten we eerst de gebuikelijke vrijwaring ondertekenen en daar bleek dus dat we meegingen met een "scenic splash". Dit klonk anders dan het gevecht aangaan met de kolkende rivier, hetgeen ongeveer ons idee was geweest van raften op de Colorado. Dat was dus even wennen aan het idee en de verwachting bijstellen. We werden ingeladen in een hele oude bus (zo een waar militairen in vervoerd worden). Voorin een gids die ons op humoristische wijze allerlei informatie gaf over de Colorado en de omgeving. Het bleek dus dat de Colorado rivier door de droogte op dit moment erg laag stond en dat het dus nergens mogelijk was om 'echt' te raften. In dit gebied zijn veel John Wayne films opgenomen, waarbij de Colorado rivier meestal figureerde als de Rio Grande, de grensrivier tussen Texas en Mexico. De Colorado was op dit moment chocoladebruin door het vele sediment.
Eenmaal aangekomen werden wij in een raft geplaatst, onder begeleiding van een gids. Er was slechts 1 paar peddels, en deze werd volledig bediend door de gids. Een zeer ontspannen vaartochtje dus. De rivier was rustig, met een paar stroomversnellingen. Op een gegeven moment gaf de gids aan dat het nu tijd was om te gaan zwemmen. Na enige aarzeling (water zag er toch wel vies uit) lieten we ons in het water zakken en hebben we genoten van het ons laten meedrijven door de rivier.
Het raften was met name door de hitte toch wel een vermoeiende aktiviteit geweest en we voelden ons de rest van de middag niet in staat om nog een wandeling te maken. Dus besloten om dit dan maar in de avond te doen. Om 17 uur zijn we richting het Arches National Park gereden (het park heeft geen shuttlebus, dus je moet er met eigen vervoer naar toe) en hebben we eerst een paar panorama uitzichtpunten bezocht (Park Avenue Viewpoint en La Sal Mountains Viewpoint). Het park staat bekend om de vele 'bogen' (meer dan 2000), die gedurende 100 miljoen jaar in de zandsteen rotsformaties uitgesleten zijn en deze zijn in allerlei  vormen en maten te bekijken. De grootste boog is 306 ft breed. De eerste wandeling die we gedaan hebben is The Windows Section. Dit is een korte wandeling van ca. 4 km naar een enorm grote boog en een dubbele boog. Vervolgens hebben samen met het gezin uit Haren een wandeling gemaakt naar de Delicate Arch. Dit een wandeling van 7 km met een behoorlijk aantal hoogtemeters en smalle paden langs steile hellingen. Veel water mee en gelukkig was het al behoorlijk afgekoeld. Totaal duurde deze wandeling 2 uur en we waren net voor het donker weer terug.
Ondertussen was het 22.15 uur toen we terug kwamen op de camping en besloten met z'n allen te gaan eten bij een leuk Italiaans restaurant. Het was een bijzonder gezellige en aktieve dag.