Kamperen in Arches

Door Mattie de Viet - 13-09-2013 04:54

Hallo allemaal,

Nogmaals vanuit Cortez een verslag. Nu van ons bezoek aan het NationalPark Arches.
We lopen nog een dag achter met de verslaggeving. Dat halen we wel weer een keertje in. Vandaag zijn we in Mesa Verde geweest en morgen rijden we richting Petrified National Park.
Tussen de regenbuien hebben we prima weer. Niet te heet en licht bewolkt.
De nomaden groeten U!

10 september Van Price naar Arches Nat.Park

Om goed 9.00 uur rijden we van de camping met bewolkt weer en een temperatuur van 17 graden, al snel de regen in. We rijden door een wijds zandsteenlandschap met prachtige Cliffs. Het is het Book Cliff gebied, met op de achtergrond de Gray Canyon. Onderweg zien we 2x iemand lopen in tegenover gestelde richting.
Mogelijk lifters. In Canada is liften verboden. Hier blijkbaar niet.

Het landschap van Arches en omgeving is ook verwend met een weldadige regenbui. Verrassing, de bewolking breekt open. We zien blauwe lucht en…….de zon! Om half twaalf komen we aan bij het bezoekers centrum in Arches. We zien een informatie film over het park. Aan de info balie krijgen we te horen, dat het laatste deel naar de parkeerplaats, die als startpunt voor de beroemste boog: Delicate Arch, afgesloten is, door wateroverlast. De camping info die we van de ranger meekrijgen luidt; “De camping in het park is vol. Informeer bij de host. Misschien is er nog een plekje. Door het minder mooie weer zijn  er misschien annuleringen. Het is wel een heel bijzondere plek om in het park te overnachten”.

Met deze info rijden wij het park in en bewonderen niet alleen rijdend, maar ook vanaf verschillende uitzichtpunten de prachtige pinakels, diverse steenformaties en verschillende zandstenen bogen. Velen hebben een naam.
Nergens ter wereld komen deze bogen, ook wel vensters genoemd, die door natuurkrachten gevormd zijn, in zo grote getale, op zo’n klein oppervlak voor, als in dit park. Onbegrijpelijk al die verschillende  vormen, die door de invloed van weer en wind  tot stand zijn gekomen.

We wandelen van de parkeerplaats in de Windows section, naar de dubbele boog en naar de noord en zuid boog. Dan rijden we naar Wolf Ranch. De weg van  het uitzichtpunt naar de Delicate Arch, is nog steeds afgesloten. We rijden door naar het eindpunt van de route waar ook de camping is. Onderweg worden we verrast met nog een aantal prachtig gevormde bogen.

De camping ligt op 1500 mtr hoogte op een plek met een prachtige rondblik in het park. Als Apollo op het aangewezen plekje past en wij hier willen overnachten, maakt Jan met de camping host, de boeking in orde.

De ranger die bij de start van onze tocht door het park aangaf, dat de camping in het park een bijzondere plek om te overnachten is, heeft gelijk. We zien diverse mooie plekken, tussen de lage begroeiing. Soms een stukje asfalt, voor camper of anderszins, soms niet. Iedere plek heeft een picknick unit (2 banken en tafel aaneen). En wij staan op het hoogste punt van de camping! Wauw! We genieten van het uitzicht en de ondergaande zon. Eten doen we binnen, want het is intussen flink afgekoeld. Ook worden we verrast met regen. We hebben het erg getroffen met het weer. Met licht bewolkt weer een daardoor wisselende temperaturen: gokje, tussen de 20 en 26 graden, hebben we geboft. En dat terwijl in het visitor centrum het weerbericht minder positief was voor deze dag.

Woensdag 11 september 2013.

Er worden een paar mooie plaatjes van de zonsopkomst gemaakt, tussen 7.00  en 7.30 uur.

Om 9.00 uur rijden we de camping af, via Fiery Furnace naar de nog steeds afgesloten weg naar de Delicate Arch. Gelukkig, we vinden een parkeerplekje voor Apollo. Toen we hier gisteren kwamen, was parkeren een ramp. Met licht bewolkt weer en een lekker temperatuurtje circa 24  graden, lopen we naar de “koning der bogen” Delicate Arch, die we na een goed half uur bereiken. Inderdaad hij is prachtig! In tegenstelling tot de andere bogen die we zagen, staat deze boog helemaal los van de omgeving op een rotsplateau! We zien zowel op de heen- als op de terugweg diverse zwetende zwoegers, die hetzelfde doel als wij hebben.

Om 12 uur rijden we het park uit via Moab richting Cortez. We zien een rood zandstenen landschap met allerlei rotsformaties aan ons voorbij glijden. We hebben een mooi zicht op de Lisbon Valley. In Cortez, intussen zijn we in de staat Colorado, doen we een Walmart aan om brood en water te kopen. We vinden ook een liquors store (soortje Gall en Gall). Onze wijnvoorraad is opgedroogd. In het mormonen koninkrijk Utah hebben we geen winkel kunnen vinden waar ze wijn en andere spiritualiën verkochten. Volgens de info gelden er zeer strenge regels voor het gebruik van sterke drank in Utah.

We parkeren om 17.00 uur, met prachtig weer en een heerlijke temperatuur 30 graden,  Apollo op de KOA camping in Cortez op 1800 mtr hoogte. We eten buiten, van de plaat. Natuurlijk met een lekkere salade en een glaasje wijn! Proost!