Bryce Canyon NP

Door Henk en Gea - 20-05-2013 02:20

18 mei: naar Bryce Canyon National Park

We rijden mooi op tijd weg van de camping in Zion NP. Het is nu stralend weer in tegenstelling tot gisteren. Op onze route naar de uitgang van het NP moeten we door een tunnel, maar we zijn te breed om zo maar over de tweebaans weg te mogen rijden. We moeten bij de parkranger een toeslag betalen ($15) voor de 'ranger provided traffic control'. Het tegemoet komende verkeer wordt tegengehouden en wij mogen dan alleen de twee rijbanen gebruiken. Achter ons aan rijden ook nog een paar gewone auto's en de laatste moet aan de andere kant van de tunnel een soort estafette stokje aan de ranger daar geven zodat hij weet dat de laatste auto door de tunnel is. Dan mogen er van de andere kant weer campers of bussen door.

Van Zion NP naar Bryce Canyon NP rijden we over het Coloradoplateau, veel groen en bos. Als we rechtsaf slaan richting Bryce Canyon NP rijden we door de Red Canyon, schitterend(!!!) de ochtendzon op het rode zandsteen.

Tegen de middag zijn we in Bryce Canyon NP op de North Campgroud, KOUD!!! op 2400 m hoogte, 12 graden 's middags. Dit is weer heerlijk een natuurcamping, dus alleen een wastafel en wc in het 'toiletgebouw', en geen stroom en WiFi. Het registreren op de camping is hier onze gegevens op een briefje noteren en onder een klemmetje bij het plekje dat we zelf uitgezocht hebben en geld, in een envelopje, in een brievenbus doen. De camping grenst aan de achterkant bijna aan het 'Bryce Amphitheater', een prachtig cirkelvormig landschap van oranje rode, door wind en ijs geërodeerde, rotsnaalden en -sculpturen (Hoodoo's).

Ook in dit NP rijdt weer een shuttlebus de canyon in met verschillende stopplaatsen bij mooie uitzichtpunten en beginpunten van wandelingen over het hele traject. 's Middags gaan we een eindje met de shuttle de canyon in en wandelen de Queens Garden Trail en daaraan gekoppeld een deel van de Navajo Trail slingerend door het rode Amphitheater. Een klein deel van de Navajo Trail is afgesloten door vallende rotsen.

Voor de komende nacht wordt er lichte nachtvorst (!!) en 's ochtends kans op een sneeuwbui...BRR!!

19 mei: En het was toch koud vannacht. De sokken moesten wel aan. Toen we opstonden was het een stralend blauwe lucht, dus dat belooft veel goeds (dachten we).

We hebben ons door de shuttle naar het verste punt, Bryce Point laten brengen en van daar uit de Rimtrail gelopen. Het is hier nog een beetje hoger dan de camping en er staat een koude wind, maar wel weer heel mooi zicht op het Amphitheater. Al snel verdwijnt de zon achter donkere wolken en inderdaad begint het licht te sneeuwen!!! Dit is niet leuk en we raken een beetje verkleumd. We warmen ons op met koffie en (zondagse) koek. En van daaruit de camper in.

's Middags vertrekken we weer uit het Bryce Canyon NP en stoppen bij 'Petrifried Forest'. Dit is een gebied waar versteende bomen zijn gevonden en daar is natuurlijk een wandeling uitgezet die wij weer gaan lopen. We raken daar nog een de praat met een Nederlands paar, die al voor de negende keer, nu drie maanden lang met een camper rondtrekt. Eind van de middag rijden wij de camping bij Escalante op, niet ver van Capitol Reef Nat.Park. Hier willen we morgen naar toe en hebben een natuurcamping op het oog waar weer geldt: first-come-first-served, dus willen we er vroeg zijn.