Grand Canyon

Door Henk en Gea - 28-05-2013 20:00

26 en 27 mei: Grand Canyon National Park

We hebben weer een uniek plekje op een NPS (National Park Service) campground!Vanochtend zijn we weer vroeg vertrokken vanuit Monument Valley. Direct al bij het overschrijden van de grens met Arizona moet de tijd een uur achteruit, dus nu is het extra vroeg. We hadden de NPS camping 'Desert View' op het oog en hier geldt weer first come - first serve. Bij Zion NP was de tijd een uur vooruit gegaan, maar nu hebben we het voordeel dat de tijd weer een uur terug gaat. Arizona kent immers geen zomertijd. Als we bij de camping komen is er nog genoeg ruimte. We zoeken een mooie ruime plek, weer met kampvuurplaats/BBQ en kunnen bij het toiletgebouwtje (alleen wc en koud waterkraan) via een automaat betalen ($12 per nacht). Uit de automaat komt een bonnetje die we weer aan een paaltje bij ons plekje moeten klemmen. Vanaf de camping wandelen we naar de rand van de Grand Canyon, een magnifiek uitzicht vanaf de South Rim.

Tegen zonsondergang wonen we een 'sunset-talk' bij van ranger Macy. Zij vertelt bij de ondergaande zon boven de Grand Canyon een interessant verhaal over de Grand Canyon en de schilderkunst vanaf 1880, en hoe die heeft bijgedragen aan het bekend worden van dit National Park voor het toerisme. Precies als ze met haar verhaal klaar is verdwijnt de zon achter de rotsen van de 'North Rim', 13 mijl (!) aan de overkant van de canyon.

Het begint al flink koud te worden. Vanmiddag kon je bijna niet in de felle zon zitten, vannacht is de voorspelling -2 graden! Zo lig je de ene nacht bij Monument Valley te zweten onder een lakentje, en nu weer een dag later rillend onder het dekbed.

27 mei: Henk wil de zonsopkomst fotograferen, maar werd (pas) om zes uur wakker, te laat dus. Toch is hij snel nog naar de 'rim' gelopen en heeft nog een paar mooie foto's kunnen maken.

Na het ontbijt rijden we naar Grand Canyon Village, hier vandaan nog ongeveer 40 km. Daar hebben we ook weer geweldige uitzichten over de Grand Canyon! Maar wat ons betreft is het er wat te toeristisch. We raken aan de praat met een Nederlands paar die ongeveer dezelfde route rijdt, maar dan tegen de klok in. We wisselen nog wat kampeertips uit en 's middags blijkt dat ze bij ons op de camping zijn gekomen.

's Avonds gaat het kampvuur weer aan en gaan de steaks in de marinade, heerlijk!!

PS We zijn bang dat we vaste klant gaan worden van McDonald's, want het is op de campings slecht gesteld met WiFi. Op de grotere campings vaak heel instabiel en op de kleinere natuurcampings helemaal niet. Dus als we onderweg de gele 'M' zien, kunnen we, onder het genot van een beker koffie o.i.d. weer een blog plaatsen en eventueel mail checken.