Dag 7: Sequoia

Door Jan Witte - 25-05-2013 08:04

Vandaag staat Sequoia NP op het programma. Vooraf verwacht ik hier veel minder van dan van Yosemite maar dat blijkt onterecht. Sequoia is een heel mooi park. We rijden allererst naar het visitor center om wat informatie te krijgen over het park en de bezienswaardigheden. Na de nodige tips van de ranger gaan we onderweg.

De eerste stop is "hospital rock" een steen waar oude indiaanse tekens op staan en een indiaanse kookplaats. Vanaf de parkeerplek die er bij ligt hebben we ook een mooi zicht op de top van "Moro rock" (een van de hoogst bereikbare plaatsen in het park). Ook worden we op de parkeerplaats weer gewaarschuwd voor beren (laat geen eten achter in de auto, gebruik de containers en blabla). Inmiddels krijg ik een beetje genoeg van die waarschuwingen want behalve wat vogels en eekhoorns hebben we nog geen dier gezien. Roos zegt dat ze er vast niet voor niks staan.

We gaan vervolgens door naar "Auto log", "Tunnel log"  en de eerder genoemde Moro rock. De twee logs zijn omgevallen bomen die nu een andere bestemming hebben gekregen. Auto log is een boom waar vroeger veel auto's op gefotografeerd zijn, maar nu helaas niet meer toegankelijk is voor de auto. Tunnel log is een omgevallen boom waar een tunnel in is gemaakt. Hier rijden we onderdoor onderweg naar Moro rock. Daar aangekomen parkeren we de auto en beginnen we aan de klim naar de top. In totaal zijn het 350 traptreden en door de grote hoogte is het pittig om boven te komen. Eenmaal boven hebben we een heel mooi uitzicht over de omgeving en we zien bergtoppen waar nog sneeuw op ligt.

Na veel foto's en rondkijken gaan we vervolgens door naar de "Meadows" van het park (grasland midden tussen de enorme bomen). We maken daar een wandeling van ongeveer 2 mijl en zingen af en toe "in het bos zijn de wilde beren, in het bos in het bos". We besluiten om door te gaan rijden. We zijn nog steeds onderweg naar een lunch (en het is dan al 4 uur). Op het moment dat we tunnel log weer passeren en een scherpe bocht naar beneden maken trapt Roos vol op de rem. EEN BEER! Hij probeerde net de weg over te steken en we jagen het arme beest de stuipen op het lijf. Hij is echter niet lang bang en snuffelt even aan de auto om vervolgens over te steken naar de andere kant. Wij hebben op dat moment de camera te pakken en maken snel foto's. De beer lijkt zich daar niet aan te storen en begint op zijn gemakje een omgevallen boom open te breken om wat te eten te vinden. Ik voel me op dat moment vrij stom omdat ik de bordjes niet serieus nam en ben blij dat we gisteren geen bergleeuwen tegen zijn gekomen...

We gaan door met de reis onderweg naar "Giant forrest". Dat is de plek waar de grootste Sequoia bomen staan. De hele weg zijn we nog steeds enthausiast over de beer en zingen nog een keer over wilde beren in het bos. Onderweg stoppen we nog bij een museum waar we wat leuke feitjes leren. Onder andere dat de rangers gecontroleerd stukken bos verbranden om nieuwe sequoia's te laten groeien (de oude overleven branden en herstellen daar weer van!). Voor het museum gaan we op de foto met een van de grootste bomen:

Hierna gaan we naar de grootste boom ter wereld (je kunt er ongeveer 85 eensgezinswoningen van maken als je hem kapt): "The General Sherman tree". We moeten een flink eind afdalen om bij de boom te komen maar hij is echt enorm! 278 FT = ongeveer  100 meter. De diameter  van de boom is gelijk aan 3 rijbanen. Omdat we nog steeds geen lunch hebben beginnen we aan de klim. We rijden hierna snel naar de kleine "market" en gaan vervolgens terug naar ons hotel in Visalia. We zijn rond half 8 terug en gaan nog even lekker zwemmen (binnenzwembad en bubbelbad :-D).

Morgen staat de weg van Visalia naar Death Valley op het programma (Furnace Creek Ranch). Een tocht die ongeveer 6 uur gaat duren zonder stops. Ik vrees dus dat er weinig tijd is om veel te stoppen maar daar is het waarschijnlijk toch te warm voor ;-).