De langste dag in Yosemite

Door Klaas & Nanda Knobbe - 23-06-2013 06:20

21 juni 2013.

We worden wakker van de lekkere frisse lucht. Alle raampjes staan nog open en het is vannacht flink afgekoeld. We dachten helemaal geen dekbed nodig te hebben maar dat is niet waar. Het is helemaal stil op een paar vogeltjes na, en het is net of is de lucht hier zuurstofrijker is dan we gewend zijn. Ontbijt bestaat uit geroosterd brood en thee. Het is nog een flink stuk rijden naar Yosemite dus we starten de motor. De weg er naar toe is al prachtig. Stomverbaasd zijn we als ineens een coyote op z’n gemak de weg oversteekt. Natuurlijk ben ik te laat om een foto te maken. Het park heeft meer dan een ingang en is ongeveer zo groot als de halve provincie Friesland. Klaas wou een bepaald gedeelte van het park bekijken maar een oplettende ranger zegt dat dit niet mogelijk is omdat onze camper te breed en te lang is. Nou, bedankt voor de tip en we gaan over naar plan B. Dat is een wandeling door een gedeelte waar enorme grote bomen staan. Honderden jaren oud. De buitenkant van de stam is bekleed met een soort spons-achtig materiaal, als je er op duwt veert het terug. Heel apart. Een van die grote bomen is omgevallen en de stamomvang is vast meer dan 3 meter. De lengte? Geen idee, maar groter dan 70 meter. Ook het gedeelte van de wortels is enorm,wel begrijpelijk maar niet minder imposant. Om vroeger toeristen te lokken hebben de locale bewoners een doorgang in zo’n boom gemaakt waar je met paard en wagen doorheen kon. Dat heeft die boom niet overleefd, maar de restanten staan er nog steeds. En ook wij lopen er door. Onderweg komen we een andere ranger tegen (soort boswachter) en die zegt dat het vandaag heerlijk weer is, vorige dagen was het hier erg warm. Omdat het vrijdag is wordt er grote drukte verwacht, ze adviseert ons nu naar de vallei van Yosemite te gaan. Dat was een goeie tip. We moeten nl nog tickets ophalen die Klaas online besteld heeft om met een bus naar een speciaal punt gebracht te worden en dan kunnen we lopend terug. Inderdaad veel mensen, auto’s en campers rijden door de vallei, maar eigenlijk merk je er niets van want het is allemaal groot, er is gewoon heel veel ruimte. Wel merken we het met parkeren, dat valt even tegen en zeker met een camper. Klaas redt het gelukkig wel en we hebben de tickets in no time. Nog geprobeerd of we een speciale tocht kunnen doen maar dat is elke dag echt een loterij wie mee mag. Slechts 50 mensen per dag kunnen deze tocht doen, helaas we krijgen geen vergunning. Terug op de parkeerplaats even een hapje eten en een grijze squirrel komt even kijken of er wellicht iets te halen valt. De dieren hier weten precies wie toerist zijn. Het is een leuk beestje. We lopen naar de watervallen. Ze heten de upper en de lower. De upper is hartstikke hoog en het is prachtig te zien hoe het water over de rotsen gaat. De lower is ongeveer halverwege, maar ook nog prachtig om te zien. We klimmen over de rotsen om wat dichterbij te komen. Op een gegeven moment blijf ik lekker met de voetjes in het frisse water zitten en Klaas leeft zich uit. Het is leuk om naar de mensen te kijken die allemaal proberen droog naar boven te komen.

In de vallei zijn ook vlaktes met grasland en bloemen, hier lopen we door, en komen bij de rivier. Daar zit het ook heerlijk.We hebben lol om mensen die met een rubberbootje de rivier afdrijven. Er zijn er bij die echt geen idee hebben wat ze met peddels moeten doen. Het is prachtig zo tussen de grasvelden door te lopen. Ineens loopt er een deer(soort ree) te grazen. Die moet op de foto, maar ze heeft helemaal geen aandacht voor ons. Ze blijft maar eten waardoor je geen mooie foto kan maken. Dus maar geluid maken om de kop omhoog te krijgen. Werkt ook niet zelfs Engels of Fries praten helpt niet. Op een gegeven moment staat Klaas op nog geen 10 mtr.afstand en zelfs kan haar niets schelen. We besluiten nog een stukje verder te gaan met de camper. In het park rijden ook shuttlebussen maar die zitten ons veel te vol. Onderweg vinden we een lekker plekje. Klapstoeltjes uit, krantje, gekoelde watermeloen, wat wil je nog meer?

Het park is zo groot en heeft een aantal campings maar die zitten allemaal vol. Zelfs een aantal maanden geleden toen we vanuit Nederland wilden boeken was het allemaal binnen 5 minuten gereserveerd. Dat hindert niets, maar we moeten nu wel naar onze camping en dat is nog ruim een uur rijden vanuit het park. Morgen moeten we om 08.20 uur in het park zijn voor onze tocht. Dat moet wel vroeg want het duurt zeker dik een uur om boven te komen en dan hebben we 4 tot 5 uur nodig om af te dalen. Spannend. En nog spannender wordt het want morgen ga ik chauffeur spelen met de camper. We overnachten op een mooie ruime camping, douches etc. keurig. En daar houden we van.