To the point

Door Klaas & Nanda Knobbe - 23-06-2013 07:10

22 juni 2013.

Vannacht hebben we op een KOA camping gestaan. Het is een prachtige camping, keurig onderhouden met schone douches en internet is aanwezig..

Vanmorgen vroeg opgestaan om op tijd te vertrekken. Vandaag doen we de Panorama Trail vanaf Glacier Point. Met de bus wordt je naar Glacier Point gebracht en dan loop je terug naar de vallei. Om 8.30 uur vertrekt de bus en we hebben wel 1,5 uur nodig om bij Yosemite park te komen dus om 6.45 vertrekken we. Nanda rijdt en het is voor haar wel even wennen omdat het een bochtige en smalle weg is. De camper is een groot en log voertuig. 2,4 meter (zonder spiegels) breed en 7,5 meter lang. Gelukkig is het niet druk .Een prachtig deer-bokje met een klein gewei loopt voor ons uit, jammer genoeg zijn de foto’s mislukt. En alleen een dode wasbeer ligt op de weg. De trip is voorspoedig en we komen ruim op tijd aan en niet veel later is de bus er ook al. Instappen en vertrekken. De trip duurt ruim een uur. Onderweg vertelt de chauffeur, soms met humor, van alles over het park. Hij heet Sam en we mogen ook Samsemite zeggen. Het vertelt over het ontstaan van het park, en hoe ze aan de naam komen, over de indianen die er woonden en die naar reservaten werden verbannen. Ook over de natuur, de bomen, de black bears en squirrels.

Vooral over de  squirrels heeft hij een leuk verhaal. Als je er eentje ziet dan klimmen ze in de boom maar altijd aan de achterkant. Sam vond dat vreemd dus heeft hij een keer achter de stam gekeken en wat zag hij …………een ladder. Ook  een mooi verhaal is dat over de raven van Yosemite..In dit park zijn alleen maar raven, geen kraaien. Als er eens een dier dood gereden wordt zijn  de raven als eerste ter plaatse. Indien mogelijk reanimeren ze het gewonde dier en anders wordt hij/zij door hun gerecycled. Uiteindelijk komen we op de top van Glacier Point Onderweg waren er al mensen die wat nerveus om zich heen keken. Het is adembenemend mooi en verschrikkelijk hoog en met ontzettend diepe afgronden.  Niet met een foto te laten zien. De nodige foto’s worden wel gemaakt. Gelukkig is er koffie, en voordat we op stap gaan nemen we een grote koffie. Amerikaans groot, dus veel.

Een buslading mensen is afgeleverd maar na de koffie zien we niemand meer terug. Het is lekker weer en we gaan op stap. Zitten op 7250 foot= 2400 mtr.en lopen langs verschillende watervallen weer naar de vallei beneden. Moet in 5 uur te doen zijn. Maar ja, wij zien onderweg altijd van alles en doen soms nog een stukje extra, dus die tijd hadden we meer dan nodig. Onderweg een aantal kleine squirrels gefotografeerd, en een aparte blauwe vogel. Natuurlijk de nodige bloemen en vlinders, mijn japanner maakte weer overuren.

Bij de watervallen lekker even in het water gekliederd, koud maar wel verfrissend. Gedurende de dag werd het steeds warmer en we zijn mooi verkleurd door de zon. Hoe lager we komen hoe meer mensen we zien, het is namelijk ook mogelijk om van beneden naar boven te gaan. Veel toeristen doen alleen het eerste stukje. We vinden het prima als we het eindpunt bereiken, het was een pittige maar heel mooie tocht. Blij zijn we met de shuttle bus want om nu nog naar het beginpunt te kopen is teveel van het goede. In onze camper genieten we van een schijf meloen en Klaas rijdt weer naar onze overnachtingsplaats. Gezellige plaats, altijd leuk om te kijken wat er allemaal staat. Naast ons staat een soort camper met allemaal gekleurde lampjes aan de buitenkant. Staat wel feestelijk. Past wel leuk bij het friese vlagje wat wij op het zijraam hebben geplakt.