Rondje Crater Lake

Door Klaas & Nanda Knobbe - 03-07-2013 06:02

2 juli 2013.

Op het campingterrein van dit Nationale Park konden we een plaatsje krijgen. Prachtig mooi tussen de bomen. Maar bosbranden of niet, bijna iedereen stookt hier ’s avonds een fikkie. Bij elke plaats is een speciale ijzeren vuurbak gemaakt. En je mag geen hout uit het bos halen, nee je moet het kopen. Kosten: 8 dollar. Wij stoken ook wel, maar dan ’s winters in de kachel.

Ook bij elke plaats staat een picknicktafel. Die bij ons staat vanmorgen vol in de zon, en dus ontbijten we daar.  Het plan voor vandaag is om de rest van de route over de kraterrand te rijden. Gister hebben we een stukje gedaan, tot aan de wegversperring in verband met wegwerkzaamheden. Dat was pech hebben want Klaas had gedacht naar een speciaal gedeelte met stenen spiralen te gaan. We gaan dus vanaf de andere kant beginnen. Het hele rondje rondom de krater is 53 km. Het is een schitterend gezicht. De zon verlicht het blauwe meer heel mooi. Zo helder, dat we de strepen in de lucht die door een vliegtuig gemaakt zijn, weerspiegelt zien in het meer. Het blauw is heel bijzonder. Wel vreemd is het dat er geen enkele eend of zo zwemt. Het is so wie so een wat onwezenlijk meer. Klaas rijdt want het is weer heel hoog en met steile hellingen. Tot onze grote verrassing zijn de wegwerkzaamheden weer voorbij en kunnen we dus een heel rondje maken. Dat is wel extra kilometers maar dan zien we sommige gedeelten gewoon extra goed. Klaas zal aanbieden om in het vervolg de werkzaamheden te coördineren in ruil voor  vakantiehuisvesting. Dat wordt hier meer gedaan. Misschien voor als we ooit eens met pensioen gaan? Rijden maak dorstig dus tijd voor een lekker bakkie.

De ronde langs de kraterrand was erg mooi, de pinnacles, de stenen spiralen hebben we ook gezien. Leek net op een verzameling van katholieke kerktorenspitsen. Via de noordelijke uitgang verlaten we het park. Nu op weg naar beneden, daar zal het wel warm zijn. Hier boven lag nog sneeuw. We dalen vlot en de weg is goed. Ik ga dus een stukje rijden. Het schiet lekker op, veel bos onderweg. Dat hebben we eigenlijk nu wel genoeg gezien. Ook dit is Amerika, hele lange wegen met eindeloos veel van het zelfde. We draaien gezellige muziek en rijden mooi door. Bij de Tokatee waterval stopen we. Dit is ook weer een indiaans woord, het betekent vriendelijk, aardig. En dat klopt. Wat een mooie tocht om bij deze vriendelijke waterval te komen. Halverwege dachten we dat we er al waren, een mooie waterval zagen we. Er liep nog een trap naar boven en die hebben we ook beklommen en toen was er een prachtig uitzichtpunt gemaakt om een hele grote boom heen. Vanaf dat punt heb je een prachtig uitzicht op de waterval.

Het was erg warm op dit tijdstip dus we hadden we graag even in het water willen knoeien maar konden er niet bij komen. Onderweg terug was wel een verfrissende douche. Een grote houten buis wordt voor een waterkrachtcentrale gebruikt, lekte op verschillende plaatsen en dat was lekker fris. Het schijnt dat dit een van de eerste waterkrachtcentrales is geweest, daarom was de buis van hout (denk ik). Overal staat informatie bij, maar de echte technische woorden kan ik zo vlug niet vertalen.  In de camper is het lekker koel, airco draait best. Een heel lang stuk moeten we nu rijden, vrij eentonig. Voorbij de grote stad Roseburg verandert het weer, vooral de wegbermen worden kleurrijk met wilde bloemen, paarse dwerglupinen en paarse en licht-rose lathyrus. Mooi! In deze grote stad hebben we ons vergist in de weg. Ineens was er helemaal geen bord, of richtingaanwijzer meer te zien, dus dan gokken we maar. Fout dus! Hoort er ook bij, met een kleine omweg komen we weer terug op de oorspronkelijke route. Vandaag stoppen we in de plaats Bandon. Deze plek ligt weer aan de kust van de Stille Oceaan. Midden in het stadje is een prima camping en het is helemaal niet zo warm als het overdag was. Vinden we wel lekker!

Op de camping staan veel vaste bewoners, mensen die permanent in een camper wonen. De meest vreemde modellen zien we. Het is mogelijk om bepaalde gedeelten van de camper uit te schuiven. Altijd leuk om ’s avonds hier nog even een rondje langs te lopen.