Highway 101 Nord, langs de Pacific Coast

Door Klaas & Nanda Knobbe - 05-07-2013 07:19

4 juli 2013.

Vandaag is het een feestdag in Amerika. We merken er niet veel van. Het schijnt dat veel mensen deze extra vrije dag combineren met een lang weekend en dus op vakantie gaan. Onderweg is het niet extra druk of zo, ook geen optochten of extra versieringen. Wij hebben elke dag een feestdag dus we worden er niet anders van. Op weg weer met een heerlijke warme zon en de eerste stop is bij Umpqua Lighthouse, de vuurtoren. Langs deze mooie kustweg zijn allemaal uitzichtpunten, als je wilt kun je bij elk punt stoppen alleen dan hadden we nog niet genoeg vakantiedagen. Het is een mooie kleine vuurtoren, die van Ameland is groter. We wandelen een stuk langs de zeekust en genieten van het uitzicht. We rijden verder en stoppen bij de Oregon Dunes. Bij de duinen parkeren we de auto en gaan te voet verder. Prachtig wit suikerzand maar eerst moeten we door een flinke bosrand. Dan echt door los zand en weer een bosrand en dan staan we bij de immens grote oceaan. Het waait en is lekker fris. Verderop het strand zien we gewoon zandwolken stuiven. Het zeewater is koud, we gaan echt niet in het water. We vinden dat er weinig schelpen liggen en bijna geen vogels vliegen. Op de terugweg doen we de moeilijke manier, namelijk dwars over het laatste duin heen. Soms op handen en voeten maar boven gekomen zijn we wel! Tjonge, dat was een mooie warming-up voor de dag, het luie zweet er maar uit. De koffie smaakt dubbel zo lekker. Verder maar weer, de grote stad Florence rijden we doorheen. Dan komen we bij Heceta Head. Hier staat ook een vuurtoren en er is een mooie route te lopen. Zo langzamerhand wordt het wel iets drukker, maar echt lopen doen de amerikanen niet dus op de tocht komen we alleen andere buitenlanders tegen. Het is een prachtig gebied, met een ruwe onstuimige zee. Klaas ziet zelfs een zeehond zwemmen. Het schijnt dat hier aan deze kust ook walvissen voorbij komen maar niet in de tijd dat wij hier zijn. Onderweg is er van alles te zien, prachtige bruggen komen we overheen en ook leuke dorpen zien we.

We stoppen weer bij Cape Perpetua, ook weer een uitzichtpunt. Hier is de zee heel ruw en levert hele mooie foto’s op.  Volgende stop is bij de vuurtoren van Yaquina Head. We verbazen ons er over dat het toch echt dezelfde zee is maar die er steeds weer anders uitziet. sommige stranden met mooi wit zand maar ook stranden met grote zwarte stenen. Als we hier naar het strand willen lopen komen we een ranger tegen die ons wat vertelt over de verschillende diersoorten die hier leven. Op een afstandje is een grote rots met daarop veel zeehonden die lekker liggen te luieren in de zon. Die hebben het goed voor elkaar. Op een andere rots zit een grote groep bruine pelikanen en als we voorbij de vuurtoren lopen zien we een grote rots redelijk ver in de zee staan en die is volkomen bezet met vogels. Voornamelijk aalscholvers en zeemeeuwen die hier aan het broeden zijn. Vooral in dit gebied waren de bermen ook erg kleurrijk allemaal bloeiende bloemen een feest voor het oog.

Toch rijden we door, ondanks dat we een reservering hebben willen we vandaag op tijd zijn. In de grotere plaatsen is het nu wel druk, veel mensen die uit eten gaan en daarna naar het vuurwerk gaan kijken. Onze camping is snel gevonden. We komen een bordje hoog water tegen en moeten lachen. Nou da’s gauw over want om de bocht staat echt hoog water! Tot aan de assen van de auto gaan we er door heen. Hoe dat kan is mij een raadsel en even later is er niets meer aan de hand.

De camping waar we komen is inderdaad vol en we zijn blij dat we gereserveerd hebben. Dit was een dag van zand, zon en zee, een echte feestdag voor ons.