Hiking in Mount Rainier National Park.

Door Klaas & Nanda Knobbe - 17-07-2013 04:59

15 juli 2013.

De camping waar wij vannacht zijn geweest is niet echt geschikt voor toeristen. Het was netjes en schoon en we zitten vlak bij de weg die we moeten volgen om in het volgende park te komen.  Op de kaart leek Yakima niet echt een grote plaats. Het blijkt echter uit allemaal verschillende kleine dorpen of wijken te bestaan en is veel groter dan we dachten.  De zon schijnt weer volop en we vertrekken met alle raampjes van de auto open. Het is een mooie weg waar we rijden. Veel fruit wordt hier gekweekt. Langs de kant van de weg verschillende kraampjes met abrikozen, kersen, appels en bessen. De meeste fruitbomen worden hier gesproeid met water.  Langzamerhand verandert het landschap, het wordt veel woester en wilder. Aan de kant veel reclame voor wintersport. We worden zelfs gewaarschuwd dat er sneeuwploegen langs kunnen komen. Nou, die hebben wij niet gezien. Vrij vlot komen we bij het park Mount Rainier aan.

Het was net of de weg er naartoe helemaal met nieuw asfalt bedekt was. Al van ver konden we de enorme hoge berg zien, meer dan 14.000ft (4,5 km). Bovenop helemaal wit glinsterend van de sneeuw. In het park krijgen we te maken met verkeershinder. Men is bezig om gedeelten van de weg opnieuw te asfalteren. Een gigantische klus. Alle warme asfalt moet in vrachtwagens naar boven op de berg gebracht worden. Daarvoor moeten de auto’s aan de kant en wachten. Minstens 20 min. staan we daar, maar vermaak was aanwezig. De persoon die het stopbord vasthoudt, heeft via een walkie-talkie contact met anderen. De conversatie is niet te volgen maar wel begrijpen we dat alle auto’s nu moeten wachten op 2 fietsers die veel te langzaam gaan! Gelukkig is Klaas weer chauffeur want na dit oponthoud komt er een volgende keer….en nog een keer… Maar we komen waar we willen zijn en dat is weer helemaal de moeite waard.

Vreselijk hoog, prachtige vergezichten, enge kronkelige wegen en helemaal geweldig. Bij het informatiecentrum is het druk. Dat zijn we niet gewend. Al gauw zijn we achter de oorzaak van deze drukte, er is een restaurant bij. Het is weer keurig georganiseerd, allemaal informatie en goede wegwijzers. We hebben hier een aantal route’s gelopen. Overal lag nog gedeeltelijk sneeuw op de paden. Daar gingen we gewoon overheen in korte broek en alleen een hemdje.

Een route zat meer dan de helft onder de sneeuw en hebben we niet afgerond. Het was een prachtig gezicht al die bloemen die juist in bloem kwamen, sommigen door de sneeuw heen.  Ook echte bergbeklimmers gebruiken dit punt als start voor hun tochten. Verscheidene mensen met klimijzers en helmen hebben wij de eerste meters zien maken. Die gaan dan ook echt boven op de sneeuw gedeelten lopen. Ook dit park is weer heel groot en we kunnen dus maar een klein gedeelte zien. Klaas had nog meer leuke route’s uitgekozen en daarvoor moeten we eerst weer een klein stukje met de camper. Het is inmiddels al 3 uur en het plan is een aantal watervallen te gaan zien.  Nu moeten we eerst klimmen en niet zo weinig ook. De eerste waterval is mooi om te zien, nummer twee ligt behoorlijk hoger.  De stijging is fors en ik heb moeite om boven te komen. En als je dan boven bent? De bocht om en weer hoger! Hm…toch doorgaan, er komt een ranger van boven naar beneden met een grote kettingzaag op z’n schouder, helemaal nog fris en fruitig. Later blijkt dat die boven aan het zagen is geweest. Er schijnt een soort rotsverschuiving te zijn geweest en nu moet het was opgeknapt worden voordat de mensen er weer langs kunnen. Halverwege komt iemand ons tegemoet en die zegt nog 20 minuten dan ben je er en het is de moeite waard. Dat was zo, een prachtige waterval, nog een klein stukje door het bos en dan de echte grote waterval. De man met de kettingzaag is flink aan de gang geweest. Onderweg lopen we over een vers aangelegd boomstam-bruggetje.

De terugweg is precies gelijk, alleen nu gaan we weer bergafwaarts en dat is wat meer mijn specialiteit. Op de parkeerplaats koffie en overleg. In de buurt gaan we een camping zoeken. Dat lukt maar het is niet onze eerste keus. Het heet Eagle’s Nest. Wel een beetje een zielige adelaar met veel achterstalling onderhoud. Maar we hebben een plekje en daar gaat het om, we sluiten weer een mooie dag af.