Stukkie omrijden

Door Frank & Wilma de Haan - 23-06-2013 00:09

We hebben onze route planning moeten aanpassen. Op woensdag is er oostelijk van waar wij verbleven zoveel regen gevallen dat verschillende wegen zijn ondergestroomd met modder en stenen en wegen zijn deels weggeslagen. De betroffen wegen zijn voor alle verkeer geblokkeerd. De hoofdweg nr 1 ten oosten van Golden is dicht. We kunnen niet naar Yoho, Lake Louis en Banff en een deel van de Icefield park way is gesloten. Daar wilden we nu juist naartoe. De grootste ravage is bij Canmore, net te westen van Calgary. Officieel wordt er niets over de duur van de afsluitingen van de wegen gemeld. Via de buurman op de camping is de officieuze verwachting "misschien zondag weer open". Daar wilden we niet op wachten!

Donderdag 20 juni vertrokken we richting Yoho park, Lake Louis op doorreis naar Jasper. De weervoorspelling voor Yoho en Lake Louis was niet best, dus daar wilden we op de terugweg vanuit Jasper langs. Maar eigenlijk viel het weer best mee. Er vielen een paar druppels regen, maar dat had geen betekenis. Tussen de wolken door konden we stukken van de bergen van het Glacier park zien. De reis stopte echter bij Golden vanwege de wegafzetting. We hebben toen een camping gezocht en hebben besloten de volgende dag af te wachten. En er is een heerlijk Grieks restaurant in Golden. Mmmmm. Deze camping staat weer dicht bij de spoorbanen. Maar omdat ook het railtraject gestremd is rijdt er geen trein. We verheugden ons op een rustige nacht. Totdat we naar bed gingen. Hoewel er de hele middag en avond geen treinbeweging is gehoord moest er juist tegen middernacht ineens gerangeerd worden. Gelukkig duurde het rangeren niet lang en bleef het daarbij.

Vrijdag 21 juni zijn de road blocks onveranderd evenals de voorspelling van de duur. Uiterst frustrerend want je kunt je eigen plannen er niet op baseren. Toen we van onze buren op de camping vernamen dat de voor ons relevante wegblokkade in het gunstigste geval pas zondag opgeheven zou worden hebben we besloten daar niet op te wachten. Er zijn niet zoveel wegen door de Rocky's. We zijn daarom teruggereden naar Kamloops en van daaruit richting Jasper. Een ritje van 800 km! Maar zover zijn we vrijdag niet gegaan. Onderweg hadden we veel beter weer als tijdens de heenrit de voorgaande dagen. We genoten dus nu van de gemiste uitzichten. We zijn de dag geëindigd in het Wells Gray Provincial Park. We hebben 2 prachtige watervallen gezien en verblijven de nacht in het park.