Zion, the end

Door Joeke en René - 26-06-2013 05:25

Foto album is aangevuld. Op zondagochtend om kwart voor negen naar de supermarkt. In Nederland geen haar op ons hoofd die daar aan zou denken, hier doe je het gewoon. Daarna op weg naar Zion, voor de verandering eens een korte rit. Al gauw waren we bij de oost ingang van het park. Hier moesten we $ 15,- betalen om met de camper door een tunnel te mogen. Er zijn twee tunnels, en de tweede is zo smal en laag dat je daar met een camper in het midden van de weg moet rijden. Omdat het verkeer daarvoor geregeld moet worden moet je extra betalen. Voordat we bij de tunnel waren reden we door een fantastisch landschap van versteende zandduinen. Deze duinen hebben weer allerlei kleuren en zowel verticale als horizontale erosie sporen, echt zeer apart om te zien. Toen we South campground zagen zijn we meteen de camping opgereden. Deze camping kun je niet reserveren, wie het eerst komt wie het eerst maalt, en dit systeem kenden we dus al. We hadden mazzel, er was een plek vrij, dus daar meteen de camper op gezet en betaald voor twee nachten. Om twaalf uur waren we geïnstalleerd. 's middags met de verplichte shuttle een eerste verkenning van de Zion canyon uitgevoerd, die leek wat tegen te vallen. Niet zo spectaculair als Bryce. Wel voor het eerst op een terrasje gezeten, bij de Zion Lodge. De volgende dag een schitterende wandeling gemaakt naar Scout lookout. We moeten onze excuses dus aanbieden aan Zion. Een prachtig geasfalteerd pad gelopen, 300 m. omhoog. Druk, maar de moeite waard. Vanaf Scout lookout kun je doorklimmen naar Angels landing, maar het langs een lijn omhoog lopen, en vooral omlaag als je terug moet, zagen we niet zitten. Daarna de river walk gelopen, een vrijwel vlak en wederom geasfalteerd pad, langs de rivier. Aan het eind van het pad kun je je weg vervolgen in de rivier. Omdat we de goede schoenen daar niet voor hadden, en onze bergschoenen niet nat wilden laten worden hebben we dit niet gedaan. Daarna weer terug met de shuttle. Onderweg bij diverse uitzichtspunten uitgestapt zodat ik met mijn fisheye lens kon spelen. Dinsdag nog een mooie wandeling gemaakt naar de hidden canyon. Deze bleef voor ons verborgen, het pad werd zo moeilijk en smal dat we de wandeling niet hebben afgemaakt. Daarna verkast naar een camping net buiten het park, in Springdale. Op deze parkeerplaats hebben ze stroom en water en dat is wel handig omdat we de camper moeten schoon maken. Voor het eerst deze vakantie een ijsje gegeten in dit toeristen oord. De sfeer op deze camping is totaal anders dan op de camping in het park, hier staan allemaal Amerikaanse families met kinderen die gewoon op vakantie zijn. Er mag hier ook gebarbequed worden en dat ruik je, overal vuren. Op het park mocht dit wegens brandgevaar niet, dat was overigens de eerste camping waar het niet mocht. Iedere Amerikaanse kampeerplaats is voorzien van picnictafel en vuurplaats. Morgen naar Las Vegas. Donderdag vertrekt dan om 07.05 uur lokale tijd ons vliegtuig, en als alles goed gaat zijn we vrijdag om 07.00 lokale tijd in Amsterdam. En zo komt er een eind aan een fantastische vakantie van 4 weken, waarin we heel veel hebben gezien en gedaan en eigenlijk alleen maar in korte broek en t-shirt hebben rond gelopen. Vrijdag is het 19 C in Hengelo.....