Vervolg The Wild West

Door Mirjam Roters en Hans van der Zwan - 25-06-2013 01:41 Vrijdag 21 juni, alweer de langste dag, zomer. Ik hoop dat jullie daar in Nederland wat beter weer gaan krijgen. Wij hebben het hier zeer warm. Onder begeleiding van Gordon Lightfoot, Gillian Welch, John Denver aangekomen in Moab rond lunchtijd en de rest van de middag rustig aangedaan. Wat rondgeslenterd, beetje gewinkeld, van airco naar airco en jullie raden het nooit, naar het visitorcenter gegaan voor wat info. Daar werden we geholpen door een Nederlandse meneer die al vanaf 1980 hier woont. Ik (mirjam) wilde natuurlijk meteen weten hoe iemand erbij komt om in hemelsnaam naar Moab, of all places te verhuizen. Hier schijnt de lucht altijd blauw te zijn volgens hem, nooit die muisgrijze luchten zoals in Nederland. Nou dat trekt mij (mirjam) zeker wel. Moab is best een aardige plaats. Het wemelt hier van de restaurants en ze hebben een leuke kroeg/brouwerij, de Moab Beer Brewery, waar we vanmiddag heerlijke biertjes hebben gedronken. Vanaf de camping even oversteken en je bent er. Daarna nog even aan het zwembad ( nou ja zwembad is een groot woord) gelegen. Alles is hier groot, maar de zwembaden die we tot nu toe hadden bij de campings waren ienieminie. Weer een aparte ervaring, de weg met verkeer liep langs het zwembad en we hadden uitzicht op de Mac Donalds. Nog nooit zoiets meegemaakt. De mensen zijn hier allervriendelijkst. Een praatje maken gaat erg makkelijk. Morgen heel vroeg op, rond 5.30 om The Arches National Park in te gaan en daar wat, ja het klinkt misschien saai, een paar prachtige wandelingen te gaan maken. Het advies was om dat zo vroeg mogelijk te doen, vanwege de enorme warmte, die naarmate de dag vordert steeds heviger wordt. Zaterdag 22 juni, inderdaad om 5.30 opgestaan. Om 7.10 liepen we al naar Delicate Arches. Met fotostops een wandeling van 2 uur. We kunnen ons niet heugen dat we ooit zo vroeg al aan de wandel waren. Verder deze ochtend nog een aantal Arches bezocht. Indiana Jones and the last crusade is hier opgenomen. De films zijn een rode draad door onze reis. Verbluffend mooi allemaal. Weer een compleet ander park. De middag hebben we lekker geluierd. Voor vandaag genoeg ROCKS gezien. s' avonds naar de kroeg en daarna heerlijk thais gegeten. Morgen weer vroeg op naar Monument Valley waar Once upon a time in the west is opgenomen. Zondag 23 juni, weer vroeg uit de veren. Vlotte rit van drie uur naar Navajo Monument Valley. The Wild West. We hebben weer door bijna onbewoonbaar maanlandschap gereden en plotseling doemt dan Monument Valley op. Bij aankomst op de camping gelijk maar een excursie geboekt omdat de belangrijkste plekken voor automobilisten zijn afgesloten. Tour gemaakt van 3,5 uur met een Navajo indiaanse gids dwars door Monument Valley die ons de allermooiste plekken heeft laten zien, o.a de plek waar de Malboro reclame is gemaakt. ( voor een aantal van ons vast wel herkenbaar, zie foto) en ze heeft ons veel verteld over de indianen cultuur. Verjaardagen worden bij de Navajo's niet gevierd, maar de baby's eerste lach. Degene die het eerst de baby ziet lachen krijgt de baby op schoot en dan wordt de kleine voorgesteld aan de hele familie. Iedereen komt het handje van de kleine schudden en vanaf dat moment hoort zij of hij bij de familie. Vervolgens wordt er een feestmaal bereid voor de hele familie. We hebben een Hogan bezocht, een primitieve woning waar de Navajo's met name in de winter in leven. Het kan hier in de woestijn pittig koud worden. Het waaide vandaag als een gek en we kwamen compleet rood van het zand terug, maar het was het dubbel en dwars waard. Maandag 24 juni, op tijd weer op en op weg naar Page, 194 km te gaan. We hebben Utah verlaten en rijden nu Arizona in. In Zion zijn we een uur vooruit gegaan in tijd en nu winnen we weer een uur. Antilope Canyon bezocht, die pas enkele jaren geleden is ontdekt. Ook hier mag je alleen maar met een Navajo gids in. Een lucratieve business voor de Navajo's. Een adembenemende Canyon van 200 meter lang en 20 meter diep, die sprookjesachtige plaatjes geeft. (Zie foto's) Ook hier weer erg veel wind en al het zand wat we gisterenavond uit onze haren hebben gewassen zit er nu weer in. Zand zit echt overal. Deze streek heet niet voor niets het Rode land. Er is een Navajo lied dat begint zo: In beauty I walk, beauty before me, beauty behind me. Het is helemaal waar. Morgen naar de Grand Canyon, 222 km verderop. Daar gaan we weer aan "dry camping" doen. Zeker geen wifi, dus volgende berichten laten weer even op zich wachten. Groetjes Hans en Mirjam.