Arches NP, Dead Horse Point State Park, Canyonlands NP en Corona Arch

Door smiet - 04-08-2013 05:03

Arches NP.

‘s Morgens vroeg gaan we op pad om natuurlijk de bogen te gaan bewonderen. We hebben pech want het regent en de eerste 3 bogen lopen we in de miezer-regen. Omdat het steeds harder gaat regenen gaan we maar op een mooie plek staan voor koffie met taart, lunch, leesboekje en het blijft maar regenen.

Om een uur of 4 moet het er toch een keer van komen, ik wil namelijk persé naar de Delicate Arch. Dat is de boog der bogen. Wel een stevig wandelingetje erheen (natuurlijk weer omhoog). De vorige keer (15 jaar geleden) is het er ook  niet van gekomen. Dus we gaan toch maar op weg. Mart blijft liever in de camper. Het ziet er dreigend uit als we beginnen met klimmen. Maar de goden zijn ons goed gezind en zowaar klaart het steeds meer op. De wandeling erheen is al mooi op zich, en als we dan een hoekje omlopen hebben we ineens zicht op de arch der arches. Wat is ie mooi! Wauw, en het uitzicht is fenomenaal. En dat in slechts drie kwartier, niet gek. We blijven er een uurtje hangen en zowaar, de zon breekt door!! Dat is wel een cadeautje hoor!

Na deze wandeling lopen we ook nog een stukje door Park Avenue (zo heet het omdat de rotsen lijken op Park Avenue) en dan gaan we terug naar de afschuwelijke dure camping in Moab.

Dead Horse Point State Park.

We besluiten vroeg op weg te gaan naar Dead Horse Point State Park in de hoop dat daar een plekje op de camping vrij is. Hier waren we 15 jaar geleden ook al eens geweest en ik vond dat toen mooier dan de Grand Canyon. Om een uur of half 11 zijn we er al en dan is de camping helaas al vol. Dan maar het park bekijken. Het is veel drukker geworden. 15 jaar geleden waren we hier helemaal alleen met nog 1 ander stel. Er was toen helemaal niks. Nu is er een mooi visitors center, een koffietentje, allemaal overkappingen met pick-nick plekken en een heleboel mensen. Maar gelukkig nog lang niet zo druk als in Arches. We gaan weer naar de overlook plekken, deze bieden uitzicht op de Colorado River beneden ons. Die snijdt dwars door het landschap dat eruit ziet als een spekkoek. Allemaal dunne laagjes. De onderste laag is 25 miljoen jaar oud en de bovenste slechts 15 miljoen. Ja, time flies!

Het is een ‘goose neck’, je kan dus heel mooi de bocht zien die de Colorado Rivier maakt.

Dit park heet zo omdat ergens in de jaren 1800 nog wat, het een goeie plek was om gevangen wilde paarden vast te houden. De legende gaat dat ze een keer waren vergeten om de paarden die ze niet gingen gebruiken, vrij te laten. Deze paarden konden niet weg en zijn allemaal doodgegaan.

Canyonlands NP

Hierna rijden we door naar Canyonlands NP. Hier waren we vorige keer nog niet, dus dit is nieuw voor ons.

Wat een prachtig park weer zeg. Het ligt ongeveer naast het populaire Arches NP en de meeste toeristen gaan daar heen. De camping in Arches is weken van tevoren volgeboekt, maar de camping in Canyonlands (slechts 14 plekken) biedt nog plek zat om 2 uur ’s middags! Eerst maar eens naar de uitzichtpunten. Dit park is toch weer anders dan de andere parken. Hier zit je op zo’n 1900 meter hoogte en je hebt onmetelijke vergezichten. Het land is bruin en kaal. Je ziet voortdurend die lagen van de spekkoek en de geulen die uitgesleten zijn door de rivieren (Colorado River en Green River). Hier en daar zie je ‘buttes’. Dat zijn een soort ‘gebouwen’ noem ik het maar, van steen. Heel bijzonder allemaal.

We maken een wandeling naar het uiterste puntje zodat we een 330 graden uitzicht hebben om ons heen. Daarna zetten we de camper op een parkeerplek waar de zonsondergang het beste te zien is en koken een godenmaal met bruine bonen.

En ja hoor, de zon gaat onder en de lucht kleurt rood boven het onmetelijke landschap. Prachtig. Hierna gaan we naar de camping. Raar idee dat we hier maar met zo weinigen zijn in dit onmetelijke, eindeloze landschap.

Corona Arch

De dag erop gaan we naar Corona Arch.

Deze arch ligt niet in het Nationaal Park maar net erbuiten. Hij is onlangs bekend geworden doordat er op You-tube een filmpje was gezet waarbij mensen van deze arch naar beneden bungeejumpen of slingeren ofzo. Wij gaan dat natuurlijk niet doen maar wel de arch bekijken. De wandeling erheen is natuurlijk weer aardig omhoog. Het landschap is wonderbaarlijk mooi, natuurlijk weer met rotsen om ons heen, ze zijn wat rond en beige/oranjeachtig.

Corona Arch is haast nog mooier dan Delicate Arch. Wat prachtig, en wat is ie groot. Het mooiste is dat we er helemaal alleen zijn dus we hebben de hele arch voor onszelf. Wat een gave wandeling maar het is gloepend heet en ik raak aardig oververhit! Hierna gauw naar een camping met electra en dus airco en een verkoelende douche!

Winnyfred 04-08-2013 10:06 {{button-16152}}

Goedemorgen ( voor ons dus), van al die mooie verhalen hebben we zo de smaak te pakken gekregen dat we nu maar snel onderweg gaan naar zwitserland. Geen arch der arches voor ons, geen
Grand canyon, geen 100 national parks voor ons.
Het Schwarzwald, de Eiger en de Jungfrau verwachten ons. Het koele Brienzer en de Thunersee zijn ook wel aardig. Haha.
Jullie maken wederom een fantastische reis en super leuk om de verhalen te lezen. Jose koop je wel een cowboyhoed voor de heren en sporen voor aan hun american boots. Gr. en geniet! Winny en jos

Winnyfred 04-08-2013 10:06 {{button-16153}}

Grand canyon, geen 100 national parks voor ons.

Pauline 04-08-2013 10:54 {{button-16164}}

Lief Joseetje, door je verhalen krijgen we er weer zo'n zin in, 2014 here we come! Wij zitten hier nog steeds te puffen, maar geen klagen hoor het is een prachtige zomer, liefs voor jullie drietjes