Yosemite-Jamestown

Door D. van der Veen - 26-09-2013 18:41

Gisteren zijn we naar Yosemite National Park geweest. We hebben deze route via de Toga Pass Road gereden (de 120), omdat deze erg mooi schijnt te zijn. Vanwege de heftige bosbranden van de afgelopen weken, was deze alleen lang afgesloten, maar we hadden geluk! Het is inderdaad een prachtige route met uitzicht op bergen, bergmeertjes en veel groen. Het is er alleen ‘iets’ kouder dan wij tot nu toe gewend waren op onze vakantie. Toen wij het park binnenreden (de ingang ligt op 9946 foot: 3032 meter) was het krap 2 graden! Met een wind die door de bergen loeide met ca. windkracht 6/7… Wat waren wij blij met onze dikke truien, want die kwamen nu goed van pas.

Dinant wilde heel graag de watervallen zien, maar deze waren helaas al opgedroogd. Die worden gevormd door smeltwater en die zijn het mooist rond juni. Daarom reden we maar door tot aan Mariposa Grove, daar waar de grote Sequoia bomen staan. En o, wat zeggen foto’s soms weer meer dan zoveel woorden:

Het was tegen half vier toen we terugreden. Met tegenzin, want er was nog zoveel moois te bekijken, maar het zou snel donker worden en de terugrit zou nog 2 uur duren tot aan het hotel. Gauw even wat gegeten in het park en achteraf is dat een goede beslissing geweest, want onderweg begon het zowaar te sneeuwen. En was het op zijn koudst ineens -1 graden Celsius (30 Fahrenheit)! Rond half acht was het park helemaal donker, maar de reeën worden in de schemer echt actief, dus je moest onwijs oppassen, want we hadden er al verschillende zien oversteken. Heel inspannend rijden dus, maar wat een traktatie kregen we ineens. Dinant zette de auto aan de kant en deed heel even alle lichten uit. En dan valt je mond toch wel even open. Wát een prachtige sterrenhemel!

Tegen negenen waren we terug in het hotel, allebei intens moe. En dan sta je ’s ochtends op en heeft het gesneeuwd! Dat is toch even andere koek zeg. Inmiddels hebben we besloten dat we ons oude idee van San Simeon en Monterey laten varen. Vandaag trekken we door naar Jamestown en dat gaan we bovenlangs doen, via de 108. Wat onze volgende tussenstop gaat zijn, moeten we nog even uitzoeken, maar vanaf zaterdag zijn we op ons eindpunt: San Francisco. We hebben tot nu toe een fantastische vakantie gehad, zoveel moois gezien en prachtig weer gehad. Maar van de laatste dagen in de States gaan we nog even dubbel en dwars genieten.