San Francisco dag 2

Door D. van der Veen - 30-09-2013 06:57

Vandaag hadden we bedacht om een 49 mijl lange ‘scenic drive’ te maken. Volgens onze Marco Polo gids was deze route goed aangegeven door zwarte kleine bordjes met een witte meeuw erop. Volgens Marco Polo dus. Het beginpunt van de route kostte ons al zo’n half uur en een hoop frustratie. Uiteindelijk hebben we het opgegeven en besloten we dan maar onze eigen ‘scenic route’ te volgen: langs de kust. En ineens, zowaar: daar was een bordje. Maar niet met een zwarte achtergrond, maar lichtblauw. En heus ook zo klein niet (als het bordje groter is, dan zou je hem toch niet kunnen missen zou je denken?) als wij dachten. Maar SF is echt heel anders dan wat wij de hele vakantie gewend waren.

Overal hangen reclameborden die afleidend zijn en je moet je ook nog focussen op het verkeer. Dat je niet ineens met je neus in de deur van je buurman rijdt. Niet altijd even makkelijk dus. Maar: je bent op een toeristische trekpleister of niet. Uiteindelijk hebben we een stop gemaakt bij Fort Point. Daar was het een drukte van belang. Je zou denken dat de gemiddelde gelovige Amerikaan op zondag in de kerk zit. Maar er was blijkbaar een of andere run gaande, want overal liepen mensen in roze kledij over hun sportkleding heen. Uiteindelijk bleek dat het een loop was voor het (borst)kankerfonds.

Overigens zie je overal in SF hardlopende mensen. Veelal vergezeld door hun viervoeter. Ook in parken zie je groepjes voetballende of rugbyende mensen, of fitnesst men gezamenlijk bij toestellen die er speciaal voor zijn geplaatst. SF is wat dat betreft een totaal andere stad dan je in Amerika tegen zult komen. De mensen hier willen gezond leven en eten. Je ziet hier ook overal reclame vol gezondheidsadviezen, het eten is hier verser (ook vanwege de hoeveelheid vis vanwege de ligging van SF) en je krijgt hier meer groente. SF wordt ook wel de gezondste stad van Amerika genoemd en dat zie je overal op straat.

Fort Point was erg mooi en ook leerzaam. Je hebt er ook nog een prachtig uitzicht op de vele (zeil)boten, de Golden Gate Bridge en op de Stille Oceaan. En die zeelucht… o wat ruikt die zaalig! Voor we het wisten waren we alweer een paar uur verder en aten we een hapje vis bij een restaurant. Dinant wilde heel graag de zonsondergang zien en na weer een paar rondjes gedoold te hebben door de straten, hebben we een mooi plekje opgezocht. Vanaf daar hadden we prima uitzicht op een rode zon die de zee in zakte. Vervolgens nog een wandeling op een pier gemaakt in de mist met op de achtergrond brekende golven.

Moe en rozig van de zeelucht zijn we nu terug op onze hotelkamer. We willen op tijd naar bed, want morgen is de laatste dag dat we de huurauto hebben. Het is het plan om een rondvaart te maken en de auto moet uiterlijk om half zeven ’s avonds terug zijn. Wel willen we nog echt een paar dingen doen hier: Fisherman’s Warf bezoeken (Pier 39 komen we als het goed is morgen, als we met de rondvaart meegaan), eigenlijk willen we nog naar het Cable Car Museum en de Farmers Market schijnt ook erg bijzonder te zijn. We willen dus eigenlijk (weer) teveel voor twee dagen. Dat wordt kiezen. Maar vervelen doen we ons zeker niet!