Dag 15: Capitol Reef

Door Hein Terweduwe - 26-07-2014 04:12

Vandaag vieren we de 45ste verjaardag van Annick, maar jammer genoeg blijkt ze deze morgen een beetje ziekjes wakker te worden; keelpijn, hoofdpijn,… allicht een beetje te veel airco gehad de laatste dagen. Aangezien we vandaag maar een trip van een goeie 200 km voor de boeg hebben naar Capitol Reef en daar pas om 3PM kunnen inchecken in ons motel “Broken Spur Inn” nemen we onze tijd voor te ontbijten en besluiten we de Scenic Byway 12 te nemen. Ook dat blijkt weer een goeie keuze te zijn want de weg verveelt geen seconde. Zo komen we bijvoorbeeld ook langs de Million-Dollar road die in de jaren 30 met man en macht en veel dynamiet werd aangelegd om het stadje Boulder met de bewoonde wereld te verbinden. In dat stadje houden we ook even halte bij het “Anasazi State Park Museum”. De Anasazi zijn zowat de “native Americans” en voorvaderen van de latere indianenstammen die hier rond het jaar 1000 blijkbaar geleefd hadden. De informatieve film van een twintigtal minuten en de restanten die je er kan bekijken waren toch interessant genoeg voor deze stop.

Om zowat 2PM checken we dan in in ons eenvoudige motel en gaan enkele honderden meters verder een klein maar lekker broodje met kip of zalm eten met daarbij een lekkere café frappé. De kinderen nemen nog effe een korte duik in het indoor zwembadje van ons motel en aangezien zij zelf even genoeg hebben van alle uitzichtpunten laten we ze enkele uurtjes alleen achter in het motel en gaan de jarige en ikzelf toch weer op onderzoek naar Capitol Reef National Park.

We passeren eerst langs het Visitor Center waar de rangers ons meteen al melden dat één van de zijwegen “Capitol Gorge” door flash floods eerder vandaag onbereidbaar geworden is. Na een kort bezoek aan het traditionele “Gifford Farmhouse” waar je wat lokale produkten kunt kopen, rijden we verder de “Scenic Road” van 10 mijl af. Halfweg slaan we ook nog een zijweg in die naar de Grand Wash hike leidt. We doen zelf echter maar enkele honderden meters van die hike omdat de lucht erg donker en onweerachtig wordt. Dit was wel al ver genoeg om toch net voor onze voeten een slang te zien wegglijden (zie foto). Capitol Reef is duidelijk nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Yosemite en Bryce Canyon. Misschien net daarom dat wij het hier ook weer zo adembenemend mooi vonden.

Terwijl ik dit intyp breekt er hier wel net een serieus onweer los. Op dat gebied hebben we nog niet veel meeval gehad eigenlijk want het is overal waar we gaan toch wel bewolkt of regenachtig (uitgezonderd Death Valley dan). Maar misschien is dat net wel maar best zo want daardoor zijn de temperaturen voor onze uitstapjes best menselijk. Vanavond eten we nog een steak in ons hotel en morgen gaat het alweer verder naar Moab.