Brrrrrrrrr in the icefields!

Door Bert en Jacoline Lokhorst - 26-06-2014 19:42

24 en 25 juni 2014

We zijn nog steeds in the Rocky Montains. 23 op 24 juni hebben we overnacht bij Lake Louise, en hebben we eerst flink uitgeslapen! Heeeeerlijk! Daarna hebben we over lake Louise gepeddeld in een kano, echt super tot dat... Het weer omkeert! We zagen de wolken al aankomen en zijn richting het boothuis terug gepeddelt. We kwamen op tijd terug maar andere peddelaars hadden dikke pech! Het begon te stormen, windhozen, reusachtige golven, berggeiten en beren zag je door de lucht heen vliegen. Ok, beetje overdreven maar het begon wel flink te stormen. Toen we terug naar de camper liepen in de harde wind en regen zagen we een Japans echtpaar, die speciaal vanuit Vancouver (waar ze getrouwd zijn) naar Lake Louise zijn gereden (of gevlogen) om daar een trouwfoto te maken. Dat is net zoiets als trouwen in Oldebroek en foto's maken in Antwerpen. We kunnen je wel zeggen, de bruid keek niet bepaald vrolijk!

Na Lake Louise zijn we gereden naar Icefield parkway, dat is een route dwars door de hoge Rocky Mountains. De natuur is daar ruw en grof, je ziet gletsjers, watervallen uit de bergen en wilde rivieren. Ook zijn we gestopt bij een azuurblauwe meer, lake Peyto. Er zijn meren in overvloed en in de meest mooie blauwe en groene kleuren, ook iets wat je gewoon moet zien. Onderweg kwamen we weer een beer tegen met een berenjong! Ook hebben we nog een wolf gespot! Hij liep midden op de weg, langs onze camper en keek ons ook nog even aan alsof we lkkre borrelhapjes waren. Gelukkig liep hij door en vond hij ons toch nog te mager ;-)
Aan het einde van de dag hebben we een campground gevonden, we zitten ontzettend hoog in de bergen, het is er gewoon brrrrrr koud! Lange broek, trui en de jas gingen aan. In de avond bbqen en vuur maken bij de firepit, lkkr knus zitten tot dat het begint te regenen :-( maar we laten ons niet weg jagen, de paraplu kan er gewoon bij :-)

De volgende dag zijn we naar de Columbia Icefields geweest, met een mammoet bus (wielen als van een grote trekker) gingen we de nog hoger de bergen in over ijs en sneeuw. Dit is toch wel 1 van de hoogtepunten van de reis tot nu toe! Je ziet sneeuw en ijs smelten wat verandert in riviertjes, wat vervolgens de bergen afgaat... Tis niet uit te leggen!

Soms lijkt het alsof je op vakantie bent in Japan. Wat een zooooooooi Japanners, met name bij de grotere attracties of viewpoints, ze komen met bussen vol, een camera van 10 kilo aan hun nek en overal foto's van maken, elk grassprietje komt erop. Ze gaan gaan gewoon naast je staan als er een foto van je wordt genomen en dat soort fratsen. Ach, eigenlijk zijn alle toeristen zo (en wij dus ook), maar toch...

Na Columbia Icefield hebben we de skywalk gelopen. Dat is een ijzeren constructie wat aan een berg hangt, daarop ligt weer een dikke laag glas. Je loopt dus over een dikke laag glas. Waarbij je diep naar beneden kan kijken. Tegelijkertijd is er een waanzinnig uitzicht over the Rocky's... Zoals Bert het zegt: AWESOME!

De rest van de dag zijn we verder gaan rijden over de Icefield parkway die overgaat in national park Jasper. Onderweg mooie watervallen gezien, bighorns (bergschapen), marmotten en 2 beren... Daarna een campground opgezocht en de firepit aangestoken,  wat wil een mens nog meer!