02-05-2014 Happy Birthday Erik

Door R.C. Masurel - 03-05-2014 18:19

Vandaag is Erik jarig! smiley Hij heeft zich niet echt jarig gevoeld en ik had er ook niet heel veel aan gedaan hoor.. 33 alweer!

Dat ik het vannacht koud heb gehad was ook niet heel vreemd. Overdag was het 25C geweest, afgelopen nacht -3C!!! Dat is voor het eerst deze vakantie. Het is ook zo bijzonder om te concluderen dat ieder stukje USA weer een landje op zich is. Zo was de temperatuur in San Francisco te vergelijken met die in NL. Alhoewel het in NL nu wel een stukje kouder is volgens mij. In Yosemite was het overdag wat warmer, maar als je in de bergen komt loop je door de sneeuw! In Sequoia was het ontzettend koud incl. sneeuw. Death Valley was het weer poepiewarm maar was het ’s nachts weer wat koeler, zodat je wel lekker kon slapen en afgelopen nacht vroor het!

Vandaag zijn we door het Grand Canyon National Park gaan rijden. Bij de ingang van ieder park krijg je een plattegrond met de mooiste uitzichtpunten en wandelroutes. We zijn eerst naar Mather Point gereden. WAUW! Wat is dit groots! Het is een bosrijk gebied waar je door heen rijdt om vervolgens bij zo’n uitkijkpunt aan te komen waar je zo de diepte in kijkt! Wat bijzonder weer dat dit ‘opeens’ het uitzicht is. Mooie foto’s gemaakt, laten maken en van/voor andere mensen gemaakt. Want hier wil je wel samen mee op de foto! Vervolgens zijn we naar het Grandview point gereden. Waar we een beetje kriegel van werden, waren de vele vliegjes die er rond vlogen. Getver, de hele motorkap zat eronder. Wit, daar komen ze op af! Dus, ramen dicht houden, zo warm was het nog niet. Grandview was ook weer adembenemend! In de verte zag je de Colorado River liggen. In Las Vegas waren we in gesprek geraakt met een Nederlandse vrouw die met haar man en 2 kinderen op reis was. Zij had aangegeven dat het wel te gek was geweest toen ze door de kloof naar beneden waren gelopen. Helaas hadden we daar vandaag geen tijd voor. We zouden vandaag volgens de planning naar Palm Springs rijden, maar dat was vanaf de RV camping 7 uur rijden! Daar hebben we vanaf gezien omdat we ook nog de tijd wilden nemen om door het Grand Canyon NP te gaan rijden. Na het Grandview Point zijn we richting Desert View gereden waar je een heel mooi uitzicht hebt over de Grand Canyon en rechts ervan de woestijn. Druk, druk, druk. Er staat een uitkijktoren maar die zijn we niet opgegaan. Het uitzicht was zo al schitterend.

Daarna hebben we besloten om te gaan rijden. Richting Palm Springs maar eigenlijk wisten we toen al dat we dat niet gingen redden qua tijd. We hadden ook geen zin om in het donker aan te komen zoals gister het geval was. We besloten om via Kingman en Bullhead City naar Amboy te gaan rijden. Op de kaart hadden we gezien dat daar een enorm krater te zien was en op die manier konden we ook een stukje over de historische Route 66 rijden. Het was een enorme zit/rit. Ondanks de lange ritten hadden we tijdens de ritten allebei nog niet echt last gehad van onze kont. De stoelen in de camper zitten heerlijk! Hihi. Tijdens de route werd het erg warm! Airco aangezet en rijden maar. Tijdens het bergopwaarts rijden heb ik heel stoer een poging gedaan om een vrachtwagen in te halen.. Alleen reed ik op een gegeven moment naast die vrachtwagen maar sneller dan hem rijden lukte ff niet.. cheeky Hahahaha! Uiteindelijk heb ik hem wel kunnen inhalen, maar na 2 minuten haalde hij me weer in. Wat rijden die vrachtwagens hier hard!!! 120 km/u! Dat is NL not done! Ik was ongeveer 2 uur aan het rijden toen ineens de hele cabine ging stinken (in eerste instantie naar verbrand rubber) en het stond ook behoorlijk blauw. Ik schrok toen ook nog eens de rookmelder afging. Rustig blijven en camper aan de kant van de wegzetten.. Wow, wat een rook kwam er onder de camper vandaan! En dat op de één na laatste dag! Er lekte iets, dat was duidelijk. Maar wat? We hebben het allebei gevoeld en geroken maar olie was het niet echt. We hebben de kaart bekeken om maar te gaan bellen met Cruise America dat we met pech onderweg stonden.frownIneens begon het lampje te branden bij ons, haha! De AIRCO! In die hitte is het natuurlijk hartstikke fijn om de airco aan te kunnen hebben. Maar in te warm weer raakt de airco of het koelvloeistof (whatever) oververhit. We kwamen tot de conclusie dat het ‘aircovloeistof’ was gaan lekken op de uitlaat en zo ontstond die rookontwikkeling. Airco uitgezet, raampjes open gedraaid en we zijn weer verder gaan rijden. Erik is gaan rijden trouwens, ik durfde niet meer! Hihi. Tijdens het rijden rook ik benzine, getver! Ook dat nog. Maar gelukkig, dat bleek van een vrachtwagen af te komen. Er lag een heel spoor benzine op de weg. We zijn voor de zekerheid nog even gestopt om te kijken of de airco nog aan het lekken was. Dat bleek niet het geval dus we hebben de weg redelijk gerust weer vervolgt. De oude Route 66 op! Het was zo’n verlaten stuk weg! Geregeld zag je verlaten krotten staan. Warempel zagen we een bordje kiosk, maar ook die bleek niet meer in gebruik. Lees: de ramen lagen er uit en was volgeklad met graffiti. En was me toch heet!!!! We hebben ruim 200km zonder airco moeten rijden en we hebben heel veel water gedronken! Uiteindelijk kwamen we bij de Amboy Crater uit. Wat een ding hé. We konden er niet helemaal heen lopen maar Erik vond ‘m errug fascinerend. Dat er ooit een meteoriet uit de ruimte op de aarde was gestort en dat dit het resultaat was. Een mooi cadeautje op z’n verjaardag! Na het bezoekje aan de krater zijn we naar Twentynine Palms gereden, onderweg had Erik een RV camping gebeld zodat we zeker te weten weer een plekje zouden hebben. Full Hook Up zodat we het rioolwater etc. weer konden dumpen en water en propane konden vullen. Tijdens dat laatste stukje ook nog een hele mooi zonsondergang gezien. Natuurlijk heb ik er mooie foto’s van kunnen maken. Toen we in Twentynine Palms aankwamen, rond 20:00 was het nog steeds heel warm, 27C. Eerst een lekker koud biertje gedronken. We waren van plan om te gaan bbq-en maar de mogelijkheid was er niet. Dus heb ik voor het eerst hier gekookt in de camper. En dat op de laatste avond! Haha! De nacht was uiteraard warm, de airco die we voor het slapen gaan hadden aangezet mocht niet baten, het werd net zo snel weer warm. We hebben daarom de ramen maar tegen elkaar opengezet zodat we warme lucht er uit kon en de iets minder warme lucht van buiten erin kon. Uiteindelijk wel lekker kunnen slapen.