Dag 17 - Corpus Christi - San Antonio - Corpus Christi

Door B.J. Diender - 28-04-2014 06:02

Vanmorgen alweer vroeg op pad. Om 9 uur zijn we vertrokken naar San Antonio, 3 uur rijden van Corpus Christi. Een lange weg maar zeer de moeite waard.

Onderweg zagen we dat we hier in Texas zitten. Texas is goed voor 1/3 van de olie en gas in Amerika en onderweg zagen we ook verschillende grote raffinaderijen. En natuurlijk zorgt dit ook voor andere industrie zoals die van kunststof en verf. Vrijdagavond had ik al wat gezien en moes ik eerst denken aan Schoonebeek maar even verder moest ik denken aan Pernis! Ik weet niet of het hier de meest gezonde omgevings is.

Als eerste hebben we vanmorgen Alamo bezocht. Een nederzetting die rond 1600 is gesticht door spaanse missionarissen. Het heeft een belangrijke rol gespeeld in de vele oorlogen tussen Mexico en Texas. Uiteindelijk hebben de Texanen gewonnen in is San Antonio en omgeving ingelijfd bij Texas. Texas was toen nog een onafhankelijke staat en is later, als laatste staat, toegevoegd aan Amerika. Mijn geschiedsschrijving zal wel niet helemaal juist zijn want Larry heeft het ons in het engels verteld dus dat is al een hele toer om dat te begrijpen en verder ben ik niet zo goed in geschiedenisfeiten.

Het volgende onderdeel was de riverwalk. Een rivier door de stad met daarnaast allemaal restaurants en winkeltjes. Het deed een beetje denken aan de grachten in Utrecht en aan Giethoorn. Door het water voeren bootjes met mensen en daarnaast liep de rest te flaneren, te eten en te drinken. Het is dit weekend Fiesta en het was gezellig druk. Wij hebben ook heerlijk op het terras tortillachips zitten eten met een grote kan frozen Tequilla erbij. Dat was heerlijk. Het is een verdunde tequilla dus we stonden nog niet op de kop. We hebben Bente ook maar een paar keer laten proeven, ze was uiteindelijk met haar eigen ouders!

Vervolgens hebben we ons opgesplitst en zijn we in het grote winkelcentrum een uurtje wezen shoppen. Een geliefde bezigheid van amerikanen op zondag.

Daarna zijn we met de auto naar een ander deel van het centrum gegaan waar de mexicaanse markt is. Daar was het ook beregezellig. Mede door het Fiesta. Ik geloof dat het Fiesta was omdat vorige week de onafhankelijkheid van Mexico is herdacht. De inwoners van San Antonio zijn grotendeels van mexicaanse komaf. Er was een overdekte markt waar je allerlei mexicaanse spullen kon kopen en buiten waren wederom restaurants en winkeltjes. En de mensen liepen weer te flaneren, te eten en te drinken. Het was een bonte bedoening maar zo leuk! Ook was er heerlijk muziek waar mensen mooi op stonden te dansen. Zo heb je toch een hele leuke zondagmiddag. En wij vertellen er dan ook altijd bij dat dat zo is omdat het mooi weer is. Nou, dat was het: 100 graden fahrenheit (37 graden Celsius). We hoorden net op het weerbericht dat dit een warmterecord was voor april!

Daarna zijn we gaan eten in een mexicaans restaurant waar het eten echt heel goed is hebben Larry en Susan ons verzekerd. Ook hier moet je je buiten melden en afwachten wanneer je wordt geroepen omdat er een tafel vrij is. We hadden geluk en hoefden bijna niet te wachten. Maar wat we toen te zien kregen overtrof alles! Het was alsof we zo de kerst weer instapte. Allemaal lichtjes en gouden slingers. De serveersters liepen allemaal in mexicaanse jurken (met zwarte sportschoenen eronder) en waren prachtig opgemaakt. Het was een geel groot restaurant, 4 zalen maar door wanden gescheiden. Op de wanden waren alle belangrijke personen voor het restaurant geschilderd. Ook was er een hoekje waar de mensen werden herdacht die zijn overleden. Er hing ook een groot schilderij van Bill Clinton in sportkleren met een t-shirt aan met de naam van het restaurant erop. In een tussenstuk was een geschilderde afbeelding van Carlos Santana!

Het eten was heerlijk. Je moet het geen 2 weken eten want dan heb je 10 kilo erbij en dan kan niet de bedoeling zijn! Als voorgerecht hadden we tortillas met gesmolten geitenkaas en gehakt. Als hoofdgerecht hadden we allemaal iets lekkers met taco's, empilladas of een tacosalade. In het restaurant was ook nog een bakkerij met heerlijke koekjes en andere zoetigheid. Een lust voor het oog.

Uiteraard hebben we veel foto's gemaakt maar helaas geven die alleen een beeld. Maar je moet het geheel beleven. Het lawaai, de geuren van eten en het heerlijk weer. Helaas is dat niet over te brengen.

Tenslotte zijn we aan de terugweg begonnen en die was niet zo lang als de heenweg. Maar we hebben een fantastische dag gehad.