Dag 26 -New York

Door B.J. Diender - 07-05-2014 03:16

De lange dag van gisteren heeft er, waarschijnlijk, vanmorgen voor gezorgd dat we pas om half 10 wakker werden. Nadat we even een bekertje yoghurt op bed hebben gegeten hebben we ons weer aangekleed en het lijf weer in beweging gezet.

Vandaag stond een bezoek aan het vrijheidsbeeld op het programma. Je kunt toch niet voor de eerste keer in New York zijn en dit dan overslaan. De pier waar vandaan de gratis veerboot vertrekt ligt echt aan het zuidelijke puntje van Manhattan bij het Financieel District. Je merkt nu we hier een paar dagen rondlopen dat je sommige stukken voor de 2e keer loopt. Daarmee zeg ik niet dat we heel Manhattan nu hebben gezien! Om op de veerboot te komen hadden we weer hetzelfde security traject als gisteren bij het Empire Statebuilding. En hoewel we er pas rond 1 uur waren viel het enorm mee met de drukte. Na een half uur zaten we op de boot die ons naar het eiland bracht. We hadden Miss Liberty tot nu toe alleen van een flinke afstand gezien dus hoe groot ze echt is heb je dan niet goed door. Maar het is een flinke tante van 46 meter hoog. Daarbij staat ze nog op een stenen verhoging van 26 meter dus dat geeft een totale hoogte van 72 meter. Op het eiland kun je helemaal om haar heen lopen en haar van alle kanten bekijken. Maar over het water naar de skyline van New York kijken is ook erg mooi.

Nadat we er helemaal omheen gelopen zijn, zijn we erin gegaan. Er is een museum waar de geschiedenis en het traject van het maken van het beeld wordt getoond. Voor mij was het nieuw dat het beeld is ontworpen door fransen, o.a. door meneeer Eiffel. Het is ook in Frankrijk gemaakt en in onderdelen verscheept naar Amerika. De fransen hebben ook het overgrote deel betaald en dat is, heel modern, grotendeels gebeurd door crowdfunding. En dit allemaal rond 1880!

Na het museum zijn we in de lift naar boven gegaan. Je staat dan boven op de stenen pilaar waar het beeld op staat, dus 26 meter hoog. Van hieruit heb  je een prachtig uitzicht over het water. Je kunt je voorstellen hoe de schepen met immigranten richting New York voeren en dan uiteindelijke het Vrijheidsbeeld zien.  Wat een opluchting en blijdschap zal dat hebben gegeven.

Vervolgens zijn we weer op de veerboot gestapt. Deze deed ook nog Ellis-eiland aan maar dit hebben we aan ons voorbij laten gaan. Op dit eiland werden de immigranten opgevangen en getest op ziektes en alfabetisme.

Nadat we weer op Manhattan zijn afgezet zijn we weer rustig lopend naar het noorden gegaan. Onderweg even een glaasje wijn gedronken en genoten van het verkeer met de vele gele taxi's, de mensen en het lawaai.

Op 7th Avenue kwamen we een winkel tegen met zo ontzettend veel lekkere dingen dat we besloten hebben een picknic op de kamer te organiseren. We hebben nu net al dat lekkers op en moeten nog bedenken of we vanavond de drukte nog weer in gaan of dat we lekker op onze kamer blijven.