San Francisco

Door E.M.J. van Tilborg - 10-05-2014 07:42

San Francisco, 8 en 9 mei 2014.

Alweer de laatste twee dagen van onze reis. Het is allemaal heel snel gegaan. Gisteren (8 mei) vanuit Marin RV park naar de ferry gelopen. Een korte wandeling van 10 minuten. Vanuit de haven gaat er ieder uur een ferry naar de Bay area van SF. Het is bewolkt en daarom zijn we wat dikker gekleed dan gewend. Lange broeken werk.

Om half elf gaan we van boord en snellen we naar shop 22 voor een dagkaart openbaar vervoer SF. Hiermee kunnen we onbeperkt gebruik maken van alle bovengronds vervoer. Inclusief cable car. We gaan eerst naar Union Square en daarvoor kunnen we meteen gebruik maken van de cable car. Helaas hebben we meteen pech, onze machinist was denken we bezig aan zijn eerste dag. Hij maakt een foute handeling en meteen slaat de cable car vast. Alle cable cars liggen er voor vier uur uit voor reparatie. We kunnen te voet verder. Na Union Square duiken we warenhuis Macy’s in. Bart en Noor komen allebei nog mooie sneakers tegen. Weer meer om mee terug te nemen.

Inmiddels hebben bussen het werk van de cable cars overgenomen en kunnen we met de bus naar China Town. Kort rondgelopen want het stinkt hier teveel naar onze zin. Verder naar beneden met de bus naar de bay Area. Na het bezoek aan de Fisherman’s wharf met zijn zeeleeuwen lopen we naar de volgende cable car halte. Deze werkt inmiddels weer en we rijden mee tot aan Lombard street. Mooi om het verkeer daar te zien. Iedere toerist met huurauto wil deze straat naar beneden rijden. Het is af en aan van auto’s. Wij kijken de straat naar beneden omdat we geen zin hebben deze helling terug te lopen. We pakken de cable car naar beneden omdat we over een uur weer op pier 33 moeten zijn voor de trip naar Alcatraz. Om vijf uur komen we aan bij de pier en om zes uur zitten we op de ferry.

Ireen en ik zien dit voor de tweede keer, maar het is weer indrukwekkend. Vooral de audio tour is bijzonder. Na nog wat afsluitende praatjes over de laatste ontsnapping besluiten we de ferry van half negen terug te nemen. Op de ferry nemen we snel een broodje omdat de laatste ferry naar het Marin district om half tien gaat. Het wordt dus een race tegen de klok.

We waren precies op tijd voor de ferry en komen om half elf weer aan bij de camper. Het was een erg vermoeiende dag, maar weer veel gezien. Wat ons vooral opvalt is het relaxte karakter van SF. Het is hier niet gehaast zoals je vaak ziet in grote steden en als je iets vraagt nemen ze ook hier alle tijd voor je.

Vandaag (9 mei) worden we om zeven uur wakker. Stress dag, want alles moet worden ingepakt en de camper moet schoon worden gemaakt. Uiterlijk elf uur moet de camper ingeleverd worden in Newark. Dit is toch nog vijfenzeventig kilometer langs de baai naar beneden. Omdat ik nog beloofd had pannenkoeken te ten in de vakantie stond in om acht uur al te bakken. We hebben ze lekker opgegeten en gingen toen aan de slag. Het was eigenlijk zo gepiept, maar het was toch pas elf uur dat we in de camper stapten om hem in te leveren. We kwamen dus iets te laat, maar ze rekenden deze fee niet door. Als compensatie voor het wachten bij het afhalen. Deze notitie stond in het systeem. Al met al hebben we dus 1865 mijl gereden. Bijna 3000 kilometer.

Vanmiddag zijn we met de taxi naar het airport hotel gegaan vanwaar we met een shuttle naar Burlingame zijn gebracht om nog wat te winkelen en shoppen. Vanavond in de buurt nog wat gegeten als afsluiting van een mooie reis. Noor voelt zich dakloos omdat we de camper niet meer hebben. Betekent dat ze het goed naar haar zin heeft gehad. Morgen naar huis terwijl we best nog even hadden willen blijven. We hopen allemaal dat dit niet de laatste keer USA is geweest.

Ik moet nog even terugkomen op mijn blog over de reis van Yosemite naar SF. De katachtige die we hebben gezien heeft Ireen proberen op te sporen op het net. Het moet een Lynx of een poema zijn geweest, naar alle waarschijnlijkheid de laatste. Omdat we het er niet over eens konden worden hebben gewoon een Pynx gezien. Iedereen tevreden. Ireen corrigeerde me ook op het verhaal van de hulpvaardige dame uit de nailstudio. Dit was geen medewerkster maar een klant. Nu dit ook is rechtgezet maak ik een einde aan de blogs. We hopen dat we er thuis nog een keer op het gemakje naar kunnen kijken en terugdenken aan onze reis.