dag 6: Downtown Vancouver

Door A. de Graaf - 10-07-2014 08:02

Vandaag hadden we besloten om de stad Vancouver te verkennen op de fiets! De fietsen konden we huren op de camping.

Een plan wat bij mij eerst wel wat twijfels gaf, want ik ken mezelf en ik ken mijn kinderen, dus ik wist niet of ik een relaxte dag zou hebben. Anne stelde voor dat dan het beste voorop kon fietsen want dan zag ik tenminste niks wat achter me gebeurde.  Zo gezegd zo gedaan, maar toen ik even later met een slakkengang over de hoge Lionsbrug kroop zaten me zo op de hielen, dat ik ze toch maar voor heb laten gaan. En weg waren ze...

Eerst reden we door het Stanleypark, een prachtig park ten noorden vanVancouver. We reden langs de kust en de stranden. Geweldig wat een belevenis. Toen we echter bijna het park uit kwamen werd Pieter aangereden door een bejaarde op skeelers die met hoge snelheid aankwam en richting en rem kwijt was. Een grote klap volgde waarbij de man op het gras terechtkwam. gelukkig leek de man alles nog heel te hebben! Alleen Pieter kon door een flinke slag in het wiel niet meer goed fietsen. Gelukkig hadden we een adres van het fietsenverhuurbedrijf en hier konden we voor het luttele bedrag van 25 dollar de fiets inleveren en een andere meenemen. Wij bleven de hele dag alert op ouderen op rolletjes. Nu op zoek naar alle highlights, eerst richting de haven waar continu watervliegtuigjes opstegen en landden. Hier was ook Canada place en andere futuristische gebouwen. Ook lag hier het cruise schip de holland-Amerika lijn en we zagen een soort restaurant, " the Dutch" deze was helemaal in oranje stijl en de wedstrijd zou op groot scherm te volgen zijn. Hier zouden we later terug komen.

Crossend door de stad op onze bikes reden we vervolgens naar Gastown,een wat pittoresk gedeelte van Vancouver waar als toeristisch hoogtepunt een atoomklok moest zijn, wat dat maar mocht wezen. Uiteindelijk waren we niet echt onder de indruk van deze uit de kluiten gewassen staande klok, waarboven wat rook uit kringelde. We werden nog wel even verrast door een mooi wijsje, voortgebracht door de stoomklok. Het werd nu tijd om " the Dutch" op te zoeken, waar we in de rij moesten om er in te komen.Pas wanneer er iemand uit ging mocht er weer iemand in. Gelukkig gebeurde dat net op tijd. Over de wedstrijd zal ik verder niet uitweidden. wel noem ik nog even dat we ondertussen facetimecontact hadden met onze lieve buurtjes at home en dat ze om 12.00 uur Hollandse tijd nog even hebben gezongen voor Anne z'n verjaardag, terwijl hij bij ons pas morgen jarig is! Super. In de pauze kwam de oude baas zelf nog even bij ons zitten die in de jaren 50 vanuit Bodegraven naar Vancouver is gekomen en de zaak heeft opgezet. Er zijn ondertussen 20 zalen van " de Dutch" dus hij heeft goed geboert. Het valt ons op dat de mensen erg aardig zijn! Iedereen is geïnteresseerd en wil een praatje maken. Na de teleurstelling van de wedstrijd, herpakten wij ons weer op ons stalen ros en fietsten achtereenvolgens door Chinatown, bij de expo boulevard langs, het BC Place stadion enwat alniet meer. Wat een prachtige mooi groene stad, met heel veel water en een indrukwekkende sky-line. We begonnen nu trouwens wel wat hongerig te worden want we hadden de hele dag niet meer gegeten dan 2 boterhammen en het indrukwekkende aantal van 12 bitterballen voor 18 euro, waar we in the Dutch gezellig met zn 4 en van hebben gesmikkeld. Fietsend door Granville island dachten we dat hier wel wat lekkers was te krijgen, maar als je er om zoekt wordt het niks. Te duur, te veel vis..

Onze energievoorraad was bijna uitgeput maar toen we weer richting het centrum kwamen hebben we bij een zaakje een heerlijke Burrito gehad. Dit gaf ons weer power om de reis richting de RV parc voort te zetten. We zagen zoveel moois, Anne met zijn camera en ik met mijn fototoestel dat de jongens er gek van werden en we werden afgeschilderd al Japanne en Japanja, genoemd naar de japanse medereizigers,die ook niet vies zijn van een leuke opname.

Terug op de camping hebben we een heerlijke duik genomen in het zwembad en hierna onze vermoeide ledematen nog uitgesterkt in de hot wirlpool!!

Morgen wordt een lange reisdag en… de verjaardag van Anne. Er staat hem een leuk kadootje te wachten!!