Maligne Lake en Miette Hotsprings

Door Hilda Top-venema - 04-07-2014 05:05

Donderdag 4-7-2014
In de boekjes hadden we gelezen dat je op de weg naar Maligne Lake 's morgens in alle vroegte veel wild kon zien. Daarom maar de wekker gezet en om 7 uur reden we van de camping. Het was nog heel rustig op de weg en daardoor konden we een laag tempo aanhouden. We zagen wat elks (maar ja, die zagen we op de camping ook al), een paar kariboes, nog wat hertachtige dieren en een enorme roofvogel. Maar een beer, nee. De natuur was weer prachtig: meren, bergen, bossen, rivieren. Medicine Lake bijvoorbeeld; nu een enorm groenglanzend meer, maar in de winter is al het water verdwenen in het ondergelegen karstgebergte. Toen we een bocht omreden en daar drie auto's zagen staan, wisten we dat daar wat te zien moest zijn. En ja hoor, zo'n twintig meter lager dan de weg stond een grote zwarte beer heerlijk gras te eten. Hij trok zich van de mensen niets aan. Er kwamen steeds meer auto's (ik geloof dat er in Canada nooit files zijn behalve als er een beer te zien is), de beer bleef onverstoorbaar eten en toen zijn we weer verder gereden.
Even later was het weer raak, nu een veel kleinere zwarte beer. Stapvoets rijdend konden we het dier een poosje volgen.
Bij Maligne Lake even rondgekeken; opnieuw een prachtig meer. Omdat het er steeds drukker werd, besloten wij terug te rijden naar Jasper.
Onderweg nog een keer een beer gezien, deze keer een berin met twee jongen. Heel schattig om te zien, maar juist de berinnen met jongen schijnen het gevaarlijkst te zijn. Nog een uitgestapt bij Maligne Canyon, een kloof met een rivier zo smal dat eekhoorns er overheen kunnen springen.
Vlak voor Jasper nog een aantal bijzondere grote schapen gezien.
In Jasper even naar het information center voor wandelingen; boodschappen gedaan en getankt.
Dat laatste kostte ongeveer een half uur. Er zijn niet zoveel benzinestations en er rijden veel campers en andere benzineslurpers rond. Je moet dus eerst in de rij, achter drie andere campers. Per tankbeurt zijn die ongeveer 10 tot 15 minuten bezig want de benzine stroomt maar langzaam.
Dan ben jezelf aan de beurt en voor je het weet, ben je ruim een half uur verder en 150 dollar armer.
Als middagprogramma stond een bezoek aan Miette Hotsprings gepland, warme bronnen die al door de Indianen gebruikt werden. Ook bij Miette waren weer veel van die vreemde, rafelige grote  schapen. Gek genoeg wilden ze met z'n allen onder één auto liggen.
Heerlijk waren de warme baden van 41 graden. Het was de bedoeling om warm af te wisselen met koud. Van 41 naar 17 graden. Koud maar wel lekker en een heerlijk tintelend gevoel op de huid.
In het bad waren, behalve toeristen ook een aantal Indianen. Een oudere man, een jonge vrouw met twee schattige kleine meisjes waarvan er eentje Rainbow heette. Allemaal met vlechten.
Af en toe kom je hier in Canada de Indianen tegen. Er was zelfs een gebied waar de plaatsnaamborden tweetalig waren (net als bij ons in Fryslân). Ik heb me nooit gerealiseerd dat het Indiaans ook geschreven kon worden. De letters zien er anders uit; kwykb7 of zoiets staat er dan bijvoorbeeld. Onderweg nog een keer een grote zwarte beer gezien. Deze keer helemaal zelf gespot.
De doelen voor vandaag waren helemaal bereikt toen we een camping vonden met full hook up, zodat we konden laden en lossen. En er is een WiFi-verbinding! Hoera, weer even online. Ik kreeg al last van afkickverschijnselen.