Zomaar een paar dagen

Door Hilda Top-venema - 12-07-2014 05:15

9-7-2014 Lake Louise
Vanmorgen vroeg opgestaan omdat we op tijd naar Lake Louise wilden gaan, voor alle drukte aan.
Om half acht waren we er al. Niet helemaal als eersten maar er was nog veel parkeerruimte en veel gelegenheid om het meer in al zijn glorie te bekijken. Lake Louise heeft een driehoekige vorm en is omgeven door bergen. Op de verste kant van het meer ligt gletsjer Victoria. De weerspiegeling van de gletsjer en de bergen in het blauwgroene meer is heel mooi om te zien. Bij het meer staat een heel groot en luxe hotel. Misschien is dat deels een verklaring waarom het daar zo druk is.
Daarna richting Yoho National Park. Onderweg passeerden we de Spiral Tunnel; een deel van de spoorweg waar de trein, om hoogte te overbruggen, in een lus door de berg gaat. De treinen zijn hier erg lang (drie locomotieven en 150 wagons) en op een bepaald moment zagen drie delen van de trein op verschillende plekken rond de berg aan ons voorbij trekken.
Bij het informatiecentrum van het park even gestopt en wat nuttige informatie gehaald.
We zijn toen naar camping Kicking Horse in Field gereden en hebben daar een mooi plaatsje gevonden. Het terrein ligt in een soort kom tussen vier bergen in. Op één daarvan ligt nog veel sneeuw.

10-7-2014 Kicking Horse Camping Field
Vandaag stond een wandeling rond Emerald Lake op de planning. Op weg daarheen stopten we even bij de Natural Bridge, een rotsformatie die een soort van natuurlijke brug vormde. Het water bruiste er onderdoor. Toen we weer naar de camper liepen, stopte er een bus met Aziaten naast ons. Een paar van hen bleken er heel nieuwsgierig naar het interieur van de camper en vroegen of ze even binnen mochten kijken. Voor we het wisten, hadden we tien mannen binnen die allemaal foto's maakten van ons tijdelijke verblijf. Gelukkig had ik het bed heel netjes opgemaakt. Die foto's komen terecht in Zuid-Korea; daar bleek onze onverwachte visite vandaan te komen. Alle mannen bedankten Wiebrand en ik moest zelfs een foto maken van een Zuid-Koreaan en Wiebrand.
De wandeling rond Emerald Lake was prachtig. Een mooi glad en groenachtig meer, omringd door bergen en een leuk pad er omheen. Een tochtje van ongeveer twee uur. Het was goed dat we er redelijk op tijd waren, want toen we vertrokken, was het er ongezellig druk.
Daarna weer terug naar Fields. We probeerden daar wat boodschappen te doen, maar dat lukte niet. De bewoners van Field moeten naar Golden of Lake Louise voor een winkel. Voor ons vergelijkbaar met boodschappen doen in Groningen. Dan moet je wel goed bedenken wat je nodig hebt en waarschijnlijk sla je dan voor een aantal weken in. Zo'n gegeven maakt wel indruk op me. Wat een gemak hebben wij met een scala van winkels onder handbereik.
Om vijf uur gingen we nog naar de Takkakaw Fall. Dat ging via een spannende route want vanwege de lengte van onze camper moesten we een kort deel van de route, met bocht,  achterwaarts omhoog afleggen. We zouden een scherpe bocht in een steile pas niet kunnen  maken. Ik gaf aanwijzingen en Wiebrand reed. Gelukkig ging het goed.
De waterval was heel erg de moeite van het moeilijke reisje waard. Hoog boven uit de berg kwam een bulderende stroom water naar beneden. Er was een pad dichtbij de plek waar het water neerkwam. Al van veraf voelden we neveldruppels. Het water maakte twee prachtige regenbogen. Heel mooi om te zien. Op de terug een stuk achterwaarts naar beneden en ook dat lukte weer.
Na het avondeten nog even naar een show van de boswachter op de camping geweest. De boswachter was een vrouw in een beige shirt en een groene korte broek; zo horen rangers eruit te zien. We weten nu weer een hoop meer over 'forest fires'. We mochten zelfs nog een boom spelen, die even later  door het vuur dood ging. De kinderen mochten blijven staan als teken van het jonge leven dat na een bosbrand weer ontstaat. Veel dieren redden hun hachje door rivieren op te zoeken. Sommige wortels van bomen blijven in leven en botten later weer uit en bepaalde dennenappels barsten juist open door de warmte waardoor de zaden vrijkomen. Na een brand groeien er veel buffaloberries (geen idee wat dat zijn) en beren zijn daar gek op. Soms worden er zelfs expres bosbranden aangestoken, om zo meer variatie in de vegetatie te creëeren. De wijze les van de show: bosbranden zijn niet altijd erg.

11-7-2014 Golden
Na een rondje hardlopen om negen uur vertrokken uit Field. De route, richting Golden, was prachtig. In Golden wilde we, behalve een nachtje kamperen, wassen en boodschappen doen.
Toen we de plaats naderden, betrok de lucht en het begon branderig te ruiken. Het zou toch geen bosbrand zijn? We zagen snel een wasserij en daarnaast was de supermarkt. Heel handig voor ons. Bij de winkel hebben we gevraagd hoe het met de rook zat. Er is inderdaad een grote bosbrand gaande. Direct gevaar is er niet, maar het kan wel een paar dagen duren voordat de rook weer wegtrekt. Geen mooie uitzichten meer dus. De brand bevindt in de richting waar wij heen willen.
De beheerster van de camping wist te vertellen dat zo'n brand soms maanden kan duren. Totdat de winter er een einde aan maakt. We hebben onze vervolgroute bekeken en eigenlijk moeten we wel richting bosbrand. Een dag zonder mooie vergezichten in de camper zal het dan worden. Morgen nog even de actuele situatie daar (=Revelstoke) checken op internet. Moarn mar wer efkes yn it waar sjen, zou Piet Paulusma zeggen.