Yellowstone 4 dagen

Door J.A.C. Mol - 26-06-2014 05:10

Vroeg op bed uit en achter het stuur met het idee dat je ‘s morgens vroeg de meeste beesten ziet. Was ook zo. Voor de 6e keer dezelfde route gereden. Er was niemand op de weg en we konden dus rustig rijden. We zagen grote hertachtigen, een vosje.

Om 09:00 parkeerplaats gezocht, gedoucht en ontbeten. Leuke beestjes gezien. Pika’s.

Daarna op weg naar Yellowstone. Op de zuidgrens van Yellowstone National Park en Grand Teton zien we een heel ander landschap. Waar Grand Teton groen en begroeid is Yellowstone aan deze kant veel ruiger en desolater. Gedurend tientallen kilometers alleen maar verbrand naaldbos. Overal staan alleen maar stammen van dode bomen en daartussen aanwas van jonge naaldboompjes. Hele bergen zijn kaal en er ligt veel uitgedroogd en verbrand hout.  Het is er steenkoud en we hebben soms wat regen enwe  hebben geen idee hoe hoog we zittent maar ineens rijden we in de sneeuw. Wel een mooie gorges en rivierbeddingen van de Lewis River en Lake Lewis. Zien mooie watervallen. We dalen langzaam af en komen uiteindelijk aan bij de geisergebieden en Old Faithfull. En heel complex van geisers. Overal stoomt en pruttelt het. We zijn net op tijd om de uitbarsting te zien. Heel fraai. Daarna een lange wandeling van 2 uur door de omgeving langs allerlei pruttelende bronnen. Heel mooie kleurschakeringen van water en land. Door alle mineralen en bacteriële werking.  Ook oude geisers als Castle geiser (de oudste) die eigenlijk het gebied gevormd heeft. Old Faithfull is jong. De tijd vliegt want we hadden verwacht daar even te kijken naar Old faithfull maar de rest trok veel meer tijd. Een fenomeen wat zich telkens zou herehalen hier  in Yellowstone.

Tegen 16:00 op weg naar het noorden om een camping te zoeken. Overal pruttellende bronnen. Gek eigenlijk dat gebied, poreus en zwak. We worden gewaarschuwd absoluut niet naast de aangelegde houten vlonders te gaan lopen. Maar we rijden er wel gewoon tussen door. We passeren Black Sand Basin, Upper Geyser Basin, Biscuit Basin Midawa Geyser Basin en nog veel meer. Dit traject beslaat ongeveer 40 kilometer. We passeren ook een fraaie waterval in de Gibbonrivier.

We zien  als eerste van de wilde beesten een paar bizons heel dichtbij maar kunnen niet stoppen. Het blijft ook koud.

De campings Maddisson, Norisson en Canyon Village zijn vol en we rijden maar door tot er een plaats heeft. Dat wil niet lukken. Na de derde gaan we naar binnen en vragen wat we moeten. Zij vinden een plaatsje op Madisson en regelen de reservering. Maddison waren we een uur geleden ook al. Dus weer terug. Terug naar Maddisson. Ineens stokt het  verkeer en wij flink boven op de rem.. We krijgen een onverwachte tegenligger van een bizonstier. Die sjokt heel rustig zonder op of om te kijken op de linker rijbaan. Passeert ons dus op 3 meter afstand!. Wat een beest. Nu we tijd hebben omdat we een plaats hebben rijden we nog wat extra richting de west-ingang en zien heel dichtbij een grote kudde bizons met kleintjes en dat op 20 meter afstand.  Rijden verder tot de west-ingang van Yellowstone en terug naar de camping.. Nemen een klein straatje langs de Maddison River en ontmoeten een kleine kudde grote hertachtigen.

Uiteindelijk op de camping. Leuke camping waar campers en tenten door elkaar staan. Ruim en gelegen aan de Maddisson rivier. Opvallend zijn de vele stookplaatsen waar men lekker aan het stoken is. Het lijkt een beetje op de stoom van Old Faithfull allen ruikt dit prettiger. Zit rustig pilsje drinken en dan is er in eens kuiert er een bizonstier op het terrein ongeveer 30 meter van ons af! Na een tijdje heeft hij het wel gezien en taait af. Het is heerlijk om weer op een echte levendige camping te zijn. Wat een verscheidenheid aan camper materialen hier in Amerika zowel tenten als vouwwagens als van alles wat op een camper lijkt. We lopen een beetje rond en zien en busje met een Frans nummerbord. Deze behoort aan Ontmoeten Frank en Marie-Chantal uit Frankrijk waar we de avond mee door brachten. Zij hebben ooit een campertje gekocht in Australië en reizen er de hele wereld mee over. Nu zijn ze 8 maanden onderweg en komen van het zuidelijkste puntje van Chili en zijn op weg naar Canada. Die kamper is iets meer dan de grootte van een volkswagen busje en zit vol met spul. Er is een klein middenpad waar je nauwelijks kunt lopen en ergens boven slapen ze!

Deze eerste dag was een geweldige ervaring Zo veel indrukken van de natuurverschijnselen die er hier zijn en die we niet kenden. Als de rest ook zo is dan wordt dit een heel bijzonder stuk van de reis. We hebben nu dus alleen maar zuidwest en midden gedaan alles bij elkaar zo’n 150 km inclusief het vele op en neer rijden.

Dag 9 20, Yellowstone dag 2, 20 juni.

Bij het wakker worden zien we dat de vuurtjes al wer opgestookt worden! Om 08:00 van Madisson vertrokken. We hebben gekozen om een ronde te rijden van het westen naar het noorden, oosten, zuiden en weer west. Het probleem is alleen welke camping nemen we. We willen niet meer de ervaring van gisteren en het risico dat we buiten Yellowstone terecht komen.  Ze blijken nu allemaal al om 08:00 vol te zijn. Een aantal campings blijken te werken met een reserveringssysteem en anderen met wie het eerst komt heeft en plek. Vol is vol bij beiden.  Allen Norrison zou nog plek hebben. Op weg naar het noorden zien we allereerst een grote kudde bizons. Ongeveer veertig. Jong en oud en heel dichtbij. Prachtig gezicht. Eigenlijk willen we een camping in het oosten. Norrisson (in het westen) hebben we niet gevonden dus rijden we door naar het noorden en zien we wel wat we tegenkomen. We gaan kijken bij Indian Creek en daar zijn we welkom. We vinden een mooie plek en reserveren die. Daarna verder met de route aan de westkant naar het noorden richting Mammoth Hot Spring. Het is een heel slechte weg die gerenoveerd wordt. Smal en voor een deel maar een rijbaan beschikbaar. Manoeuvreren dus en kuilen vermijden. We rijden door en zien onderweg nog een hert. Het is een mooie route. Dan weer vlak met gras begroeit en met een beekje doorstroomt land., dan weer een canyon.

We rijden verder en komen uiteindelijk uit in Mammoth Hot Springs. Een zeer merkwaardig geologisch gebeuren. Een hoog complex van warmwaterbronnen, afzettingen van oa kalk. Aanvankelijk liet het zich aanzien als iets kleins. Begrepen al niet waarom men zich hier zo’n drukte over maakte We maken foto’s en rijden verder. Dan ziet het er allemaal veel grootser uit. Dus camper aan de kant we wandelen/klimmen naar boven. Prachtig gezicht van neergeslagen kalksteen, kleurrijk en hier en daarbij ook warm en stank van  de zwavel.. We wurmen ons een aantal trappen op en komen al hijgend  steeds hoger. Later bleek dat we met de camper gewoon omhoog hadden kunnen rijden. Zeker weer een bordje gemist. Maakt niet uit het was mooi.

De tocht gaat verder van Mammoth naar de noordingang. In een prachtige kloof staan mensen allemaal naar een bergwand te kijken. We snappen eerst niet waarom maar zien al snel dat het om 2 witte geiten gaat die ergens heel hoog op een bijna verticale wand basculereen. Dat doen ze heel relaxt en een ligt.  We rijden verder en dalen behoorlijk af. Heb de bergversnellingen van de automaat nodig. Dus heel rustig en beheerst naar beneden door een heel mooi gebied en staan we voor de noord ingang van Yellowstone. Terug naar Mammoth en vinden de noordelijke route door ruig gebergte. Daarna wordt het wat vlakker en een drukte van mensen. Een coyote is zijn prooi aan het verwerken maar een raafachtige vogel is het er niet mee eens. Mooi schouwspel.

Als we een of meerdere beesten zien is het altijd de vraag hoe we het willen zien. Vaak is de afstand te groot voor het blote oog. We hebben een heel goede verrekijker mee en de telescoop. Verder natuurlijk ene goede camera met 20 maal zoom. Met alle drie kunnen we goed kijken.

We lunchen bij een mooi vennetje Floating Island. Daarna verder en komen terecht in een grote menigte en veel Rangers. Meestal weten of er iets te zien is aan de mensen dier al staan en de auto´s gedumpt staan langs de kant. Een beer dus en niet zomaar een maar een moeder die net een hert heeft gevangen en ontbeent. 3 kids lopen er al spelend omheen, eten soms wat en klimmen in een boom. Dat alles op ongeveer 100 meter afstand. We hebben dus eindelijk weer een beer gezien. Geen Grizly maar een black bear. Na een flinke tijd rijden we verder en passeren een pas met een heel fraaie gorge. Druk stromende rivier en heel steile wanden die in colonnades zijn opgebouwd (Udine Falls). Even verderop is het weer druk. In een dal loopt een black bear met 2 jongen. Verdwijnt al snel in het bos..

Rijden verder een bergpass op (Tower Roosevelt) door ruw gebergte, kaal, besneeuwd en hartstikke deprimerend die kapotte boel als je weet dat het zo mooi kan zijn.  Zoals net over de pass bij Tower Roosevelt  hier een groene weelde met op de achtergrond  de besneeuwde Rocky’s. We rijden door naar Canyon Village en er is nog een plaatsje voor morgen en overmorgen en we rijden terug naar Maddison. Onderweg op de zelfde weg als gisteren weer stier weer op de rijweg. Tsjok tsjok tsjok. Het lijkt wel geregisseerd. Nogmaals de kudde bizons beken op de weg naar de westingang.. Terug aan Indian Creek. Hout gekocht voor vuurtje en lekker gestookt en gekookt. Kip met paprika deze keer.  Verwarmd en rond het kampvuur valt de avond in. Sluiten alles goed op voor de beren en sluiten we dag af.

Dag 10, 21 juni. Yellowstone dag 3 21e Zomer!

Weer vroeg op pad na een koude nacht. De temperaturen zijn hier ’s nachts ongeveer 4-6 graden. De kachel sprong om 06:00 spontaan aan! Om 08:15 rijden we weg. Ontbijt en we douchen komt later wel. We rijden van Indian Creek naar het zuiden. Deze weg hebben we al zeker 3 keer gereden maar toch zien we ineens een berg  waar overal stoom uit komt. Waarschijnlijk gemist vanwege de slechte weg (heel smal en kuilen). Even later waar we eerder de bizons gezien hebben zien we nu onze tweede Elk. Een reusachtig dier dat lekker aan het grazen is. Redelijk dichtbij. We rijden door naar het zuiden en onderweg allemaal pruttelende bronnen )dezelfde weg die we eerste dag hier gereden hebben maar nu in omgekeerde volgorde.

We hebben de indruk dat ze actiever zijn dan de eerdere dagen. We doen inkopen bij Old Faithfull en kopen wat kleding en souveniers. We vervolgen nu de zuidelijke route passerend de Graig pass waar we ook weer op sneeuwhoogte zijn,  Even verder een stop bij een mooie waterval (Kepler Cascades) . Heel nauwe kloof en flink diep. Ergens tussen door een ontbijt. De volgende stop is bij West Thumb Geyser Bassin. Naast de heet water bronnen zien we nu voort het eerst mudpools. Grijs pruttelend zooitje dat behoorlijk stink. Ligt direct tegen het Yellowstone meer. Ook hier hebben bacteriën weer hun werk gedaan en gezorgd voor fraaie kleurschakeringen. Overigens en fraai gezicht op het Yellowstonelake en op de achtergrond de immer aanwezige en besneeuwde Rocky Mountains.

Een Elk. We hadden er vandaag op gehoopt een te zien want de tijd dringt hier. Deze was aan het badderen, iets wat wij nog moesten doen. Hij/zij raakt ontstemd op de aanwezige toeschouwers en vliegt er op af. Loopt allemaal goed af, steekt de weg over en verdwijnt in het bos. Wow 2e Elk. Rijden even verder, en maken een lange stop voor lunch en douchen. De lunch bestaat deze keer uit blokjes avocado met kreeftgarnalen. We rijden terug naar fishing bridge. We nemen een alternatieve route via Gull Point Drive. Leuk want w erijden door het water over een soort dijk. Kijken even bij Bridge Bay en Lake Village en slaan af naar Fishing Bridge dat blijkt de weg te zijn die we overmorgen gaan nemen als we Yellowstone verlaten. Niet verkeerd maar die weg komt nog wel. We keren terug en vervolgen onze weg naar Canyon Village. Om de haverklap een stop. De eerste bij Mud Vulcano. Daar is de Draken pot. Je hoort he am al van verre als je aan komt lopen. Een donderend grommen geluid. Het is een verticaal gat (als uitzondering waar de modder uit gulpt. Dat gaat maar door. Overigens weer een groot gebied met allemaal pruttelende modderpoelen. Maken een kleine wandeling met een lekkere klim, uitkijkend voor de beren want dat zijn daar frequente bezoekers. We zien hun voet afdrukken en poep bij de poelen waar wij niet mogen komen omdat we dan de grond in kunnen zakken. Overignes stinkt het bij al die bronnen behoorlijk naar zwavelen als rotte eieren. Overigens was dit hele gebied goed begroeid met naaldbomen. Tot in 1978 er een serie aardbevingen was, deze bronnen heel actief werden en de grondtemperatuur fors steeg. Weg bos. We zagen het verschil op satellietfoto’s. Ok verder naar het noorden maar 500 meter verder op komen we bij Sulfur Caldron. Een gebied groter dan een voetbalveld met zwavelputten. Elke keer zijn de deze putten weer anders. Gekleurd of niet. Ze stinken allemaal en ze vervelen nooit. Er is er niet een hetzelfde. We besluiten naar Canyon village te gaan en te gaan rusten. Dat ging niet zomaar. Deze route is heel divers. Van ruige bergen met watervallen naar al die modderpoelen en dan weer een met gras begroeit hoog plateau. Dan is dat meestal een garantie voor hertachtigen of bizons. Nu zijn het weer bizons maar we hebben er nog nooit zoveel tegelijk gezien. Verplichte stop omdat we wilden kijken hoe deze de beesten de weg overstaken en een tijdje gewacht om bij te komen. Geen verkeerde plaats met al die beesten. Bovendien maakten sommigen er een leuk schouwspel van omdat ze gingen knokken. Koppen tegen elkaar en veel stof. Na ¾ uur konden we weer verder. Het werd zo langzamerhand tijd om te gaan stopen en we zijn vlakbij Canyon Vollage en slaan rechts af bij de bordjes Lower en Upper Falls. We zien Lower Falls en staan verbijsterd van wat we zien, Een zeer diepe canyon met een pracht waterval en heel afwijkend geel gesteente dat hier en daar een rode toevoeging heeft. Heel diep en niet en niet te beschrijven.

We worden moe en besluiten naar de camping te gaan. De Upper Falls doen we morgen

De camping is groot en heel bosrijk en we staan aan de rand. Dus opletten voor beren.

Veel muggen en we blijven binnen. Geen kampvuur vanavond. Het diners bestond uit gebraden gehakt van bizon uit Montana met sla gedresseerd met een crème Ceasar. Redelijke temperaturen maar we vergeten dat we ongeveer op 2 kilometer hoogte zitten telkens. Licht bewolk en 's nachts regent.

Dag 11 22 juni. Yellowstone dag 4.

Uitslapen want we hebben heel Yellowstone al doorgereden en sommige wegen zelfs 2 of meerdere keren. We blijven hier nog een dag en nacht en dan gaan we naar het oosten. Ontbijt proberen te bereiden. We haddend e eerst dag croissants gekocht om af te bakken. We verkeerden in de veronderstelling dat we een oven zouden hebben. Geprobeerd dit in de magnetron te doen. Volgens joke kon dit wel op powerstand 10. Leek goed te gaan maar ineens allemaal rook uit de magnetron en een geblakerd zielig worstje deeg. Richting prullenbak dus en alle ventialtiemogelijkheden open. De latere versies gingen beter op stand 1. Uiteindelijk hadden we 4 droge soepstengels over.

Tegen 11:00 op weg. We besloten om de ene weg die we nog niet gereden hebben als nog te doen. Het is de weg naar het noorden van uit Canyon village en dan naar naar de noord-oost ingang. Sloot mooi aan bij de wens om op zoek te gaan naar Grizzly beren zeiden de rangers hier. Toen we opstonden scheen de zon maar al gauw kregen we forse regenbuien. Dus daarom ook zo laat weg. De weg tot Roosvelt Tower hadden we eerder al vanuit de andere kant gereden. We stijgen behoorlijk en zien veel sneeuw. Alle bijzonderheden als geisers en watervallen slaan we over want die hebben we al bezocht. Slaan af naar de noord-oost-ingang.De Lamarvalley. Aanvankelijk ruig gebied maar komen al snel weer in een breed gebied met veel grasland. Daar  liggen een paar proghorns mooie hertachtigen met hoorns met zwarte punten. Veder overal waar je kijkt bizons. Zo gaan we steeds verder de Lamarvalley in. Onderweg lunchen we ergens op een parkeerplaats. Deze keer kip met salade en een crème Ceasar. Na weer een tijdje gereden te hebben loopt tegengesteld aan ons een balck bear,  stoppen te laat.  Keren bij de noor-oost-ingange en rijden dezelfde weg weer terug. We zien een nest van een visarend. Mooie witte vogel met zwarte kuif. Druk bezig met voeren van de jongen. Verder ook nog wat Elks. We rijden door tot aan Mammoeth en keren dan weer om naar Tower Roosveld om dan via Canyon village (waar we kamperen) nog naar Fisher Bridge te rijden. zeiden dat we daar kans maakten op het zien van Grizzly’s. Zeker als het later wordt.  Bij Tower Roosveld stoppen voor het diner. Dit keer zalm met wokgroente. Inmiddels is het 18:30  Dit op advies van de rangers in Mammoet. Die We zien van alles maar geen beren. Veel bisons, wat ganzen en een enkel hert. We keren bij Fisher Bridge en rijden terug naar Canyon village. En ja hoor op een plek zien we 3 grizzly beren, een zwarte beer of zwarte grizzly, 5 Elks en nog wat bisons. Indrukwekkend al die beren. Tijdje naar gekeken via de verrekijker en telescoop. Ze waren relatief ver weg. Hierna wordt het donker en gaan we terug naar de camping in Canyon Village.