Yellowstone: zoooo mooi! (dag 1 en 2)

Door Sylvia van Buchem - 12-08-2014 08:53

Op 27 juli rijden we vanuit Jackson via Grand Teton National Park door naar Yellowstone. Eerst nog even foto’s van het raften opgehaald en weer tanken en boodschappen doen. En eindelijk (!) een voetbal gekocht, zodat we alvast kunnen oefenen voor het nieuwe seizoen. De route door Teton is heel mooi, eigenlijk net Zwitserland; veel bergen met besneeuwde bergtoppen en mooie (Alpen)weides. Hier zien we ook in de verte een kudde bizons rustig grazen, een mooi gezicht. We zijn hier niet gestopt, alleen er doorheen gereden. Teton ligt tegen Yellowstone aan, dus van het ene natuurgebied naar de volgende.

Yellowstone is in een woord PRACHTIG. De enige keer dat we die dag stoppen stoppen is bij de Old Faithful Geiser; een geiser die (volgens de boekjes) met bepaalde regelmaat een uitbarsting heeft die wel 5 minuten kan duren, waarbij stoom en water tientallen meters omhoog wordt gespuugd. Wij de camper geparkeerd op de grote parkeerplaats en achter de meute aan naar de geiser. Met z’n allen wachten totdat ie van zich liet horen. En ja hoor, op het afgesproken moment begon het te borrelen en kreeg de Old Faithfull een uitbarsting. Minder sensationeel dan wat we erover hadden gelezen (volgens ons haalde ie de 5 meter niet eens) maar wel mooi om te zien. Weer verder komen we langs nog meer geisers en waterbronnen maar de reis is lang en de meiden hebben geen zin meer om te stoppen, dat komt de volgende dagen wel. Alhoewel, 1x moeten we een noodstop maken omdat er net voorbij een bocht een file staat van (geparkeerde) auto’s en mensen die een, rustig langs de kant grazende, indrukwekkende bizon willen fotograferen. Door naar onze KOA camping aan de westingang van Yellowstone; een heerlijke groene camping met ruime plaatsen, een overdekt zwembad, midgetgolf, fietsen en skelters te huur en een grote speeltuin. En een koffiebarretje met een echte koffiemachine. Iedere ochtend staan we in de rij om heerlijke verse koffie te halen. We hebben een mooie, rustige plek met een vuurplaatsje en een huisdier (een lief klein molletje wat volgens Rem geen mol is....). Een prima plek om de komende 5 nachten dagen/nachten te verblijven.

De volgende ochtend rustig opgestaan, koffie gehaald en gebakken eieren met spek gegeten. Toen op weg het park in. Vandaag de noordelijke route die ons zou leiden naar de Mammoth Hot Springs. Het is alleen al een genot om door het park te rijden. Het is er heel groen met langs de weg een beekje. En continu zoekend naar wilde dieren. In het park zie je herten, elanden, bizons en als je geluk hebt beren; grizzly en zwarte beren. Onderweg naar het noorden zijn we gestopt bij een waterval, waar Bente en Luna met hun I-Pod een selfie hebben gemaakt. De rit is zo’n 40 mijl waar je een uur over doet. In het noorden aangekomen bij Mammoth Hot Springs, een klein dorpje met het hoofdkantoor van het park, een hotel, een supermarktje, wat kleine winkeltjes en een tankstation. En ook een grasveld waar een kudde herten aan het grazen was. Hier gestopt om te lunchen en rustig de kudde te bekijken. Een sheriff hield een oogje in het zeil en als een toerist iets te dichtbij kwam werd hij door de sheriff teruggeroepen. De Mammoth Hot Springs Terraces bestaan uit een aantal plateaus van kalksteen waar het water van de geisers over heen loopt. Helaas lukte het ons niet om een plekje op de overvolle parkeerplaatsen te krijgen zodat het we van een afstand hebben bekeken. Daar kwam ons nieuwbakken verrekijker goed van pas! Op de terugweg nog een hert gezien. Net als gister gelijk een kleine opstopping van auto’s die allemaal even de tijd nemen om te kijken. Terug op de camping gekookt. Dat is dan vaak patatjes uit de oven, groente of rauwkost met een worstje of vissticks: heerlijk. In de campingwinkel een bundel houtblokken en marshmallows gekocht en ’s avonds een kampvuur gemaakt. Een marshmallow op een takje geprikt en boven het vuur. De meiden vonden het prachtig en likte hun vingers er bij af. De afsluiting van weer een mooie dag.