Maandag in Monterey

Door Jacqueline Lucas Van Der Burg - 19-08-2014 23:16

Na de vorige avond via internet verschillende informatie te hebben gelezen over de omgeving besloten we via de 17 Miles route naar het plaatsje Monterey terug te gaan om toch op walvissen jacht te gaan, je komt hier niet elke dag, toch?. Deze 17 Miles route schijnt de eerste tolweg te zijn geweest. De tol ($10,) is er nog steeds. Na de tol betaald te hebben kwamen we in een bos terecht via een slingerende weg langs verschrikkelijke mooi huizen op een aantal uitkijkpunten uit die we via een informatie krantje hadden gevonden. Totaal kon je langs 17 punten door gewoon deze weg te volgen. Al slingerend op de weg die niet echt geschikt was voor onze grote camper was het wel weer een mooie ervaring, ook konden we langs het strand stoppen waar verschillende zeeleeuwen op rosten lagen in de nog niet aanwezige zon. Verderop stonden wat auto's stil langs de weg, hier bleek dat ze foto's aan het nemen waren van een aantal herten die daar liepen gewoon op de golfbaan,  ongelofelijk maar wel een leuk gezicht.  Verderop zagen ook hier nog verschillende podiums en tenten met dure automerken. Uiteindelijk kwamen we aan het einde van de 17 Miles route in Monterey terecht en nou nog op zoek naar de fisherman warff waar de boten liggen. Via via kwamen we op een parkeerplaats terecht vlakbij de warff, even snel de camper parkeren kaartjes halen en een goede parkeerplaats opzoeken dachten we. Ik was net uitgestapt toen ik aangesproken werd door een parkeerwacht dat ik daar echt niet kon blijven staan ook niet voor 10 minuten. We wilde net weer weg rijden toen hij wuifde dat we onze camper even bij hem voor de slagboom mochten zetten. Toch wel weer aardig. Ik snel de tickets gehaald en terug. De man vriendelijk bedankt en kregen toen nog van hem een route beschrijving waar we dan wel konden parkeren. De parkeerplaats gevonden nog even in de camper geluncht en op weg naar de walvissen. We liepen langs allerlei oude auto's die geveild werden. Er stond ook een iene mienie BMW die was geschikt voor de caravan van gisteren, haha.Hierna was nog geen tijd om op te stappen dus nog even wat rondgelopen op de steigers, onder deze steigers lagen ook hier allemaal zeeleeuwen in de verwachte zon. Er waren er een aantal aan het spelen maar het is nog moeilijk om hier een foto van te maken. Het was een heel leuk gezicht. Ook zagen we nog een aantal zeeotters rond zwemmen. Toen we met de boot een stukje de haven uit waren kwamen we ook hier langs verschillende zeeleeuwen en ja hoor in de verte zagen we zoals de gids op de boot vertelde water met een behoorlijke kracht omhoog geblazen worden. Dit kon alleen maar walvissen betekenen. We vaarden langs een grote witte rog die ze hier mojo mojo noemen. Ondertussen waren er in de verte  2 walvissen uit het water aan het springen. De kapitein zei, hou je goed vast want ik ga er zo snel mogelijk heen. Toen we dichterbij waren sprongen ze nog 1 keer, natuurlijk te laat voor de foto! Maar wel spectaculair. We vaarden met een walvissen familie mee, moeder,vader en babywalvis. Ook vlogen er steeds hele grote pelikanen over de boot.Na 2 uur gingen we weer naar de haven. De zeeleeuwen liggen daar werkelijk overal. Ook op de boten, lopen over de steigers etc. Zijn helemaal gewend aan mensen.na dit avontuur maar weer op weg om een camping te zoeken.  We hadden de highway 1 weer gevonden en gingen deze weg af op zoek naar een camping. Is werkelijk een waanzinnige route met hele mooie vergezichten. Ook reden we Over de oudste betonnen brug van Amerika, hij was in 1932 aangelegd. Maar in geen velden of wegen een camping te vinden. Uiteindelijk kwamen we bij het plaatsje Big Sur uit. En ja hoor een campingbordje.ondertussen was het 5 uur dus er maar gelijk naartoe. Er stond een hele rij voor de ingang. En iedereen maakte rechtsomkeer. Het meisje van de camping kwam naar ons toe dat er waarschijnlijk nog 1 plaatsje vrij was, nummer 41. Wij moesten gaan kijken of dat waar was en dan terugkomen om in te schrijven etc. We hadden de laatste plek gekregen. Het was een hele leuke camping aan een riviertje waar allerlei kinderen in speelden. Er was ook een grote speeltuin en bij de ingang mocht je gratis koffie pakken als je je eigen mok  maar mee nam. Net naast de camping waren wat winkeltjes waarmee even heen gelopen waren. De avonden zijn hier behoorlijk koud want als voordeel geeft dat je goed slaapt!morgen gaan we weer verder over de highway 1 richting LA.