Zijn we weer!

Door L. Viergever - A long time ago

Dag 9 - zondag 14-09-2013

Na wederom een koude nacht staat Wells Grey Provincial Park op het programma. Dit park staat vooral bekend als waterval park en dat is niet zonder reden. Maar liefst 250 watervallen bevinden zich in het park. Een aantal hiervan, de meest bijzondere, hebben wij vandaag bezocht.

Spahath Creek Falls

Tien kilometer ten noorden van Clearwater, vlak bij de parkingang van Wells Grey Provincial Park ligt Spahath creek falls waar het water ongeveer 75 meter langs de kliffen naar beneden klettert. De Spahats Creek heeft op deze manier een 122 meter diepe canyon in het lavagesteente gesleten. Indrukwekkend om te zien en het bijbehorende uitzichtpunt gaf een weids uitzicht over de Clearwater valley.

Moul Falls

Deze 35 meter hoge waterval is de enige in het park welke de mogelijkheid biedt om er achterlangs te lopen. Hier moet je wel wat voor over hebben, een hike van totaal 2,5 uur door het bos. Timberlands aan en op pad! De hike was het zeker waard! Het was een erg bijzonder ervaring om achter die enorme hoeveelheid water langs te lopen.

Dawson Falls

Nadat we de Clearwater Valley Road ongeveer 30 kilometer door hebben gereden, kwamen we uit bij de Dwason Falls. De waterval is 20 meter hoog en 90 meter breed, wat hem de bijnaam ”Little Niagra Falls” geeft.

Helmcken Falls

De laatste waterval voor vandaag, de Helmchen Falls. Dit moet wel de meest indrukwekkende zijn. Maar liefst 141 meter hoog! Dit is de op 3 na hoogste waterval van Canada. Ook hier sta je je te verbazen over de gigantische hoeveelheden water welke langs de vulkanische klif naar beneden vallen.

Omdat we voor het verlaten van Wells Grey weer langs Clearwater kwamen, hebben we besloten om nog een nacht door te brengen op de Dutch Lake campsite welke afgelopen nacht ook goed is bevallen.

Dag 10 - Ma 15-09-2014

Voor de tiende dag op rij hebben we een koude nacht doorstaan en worden we wakker met een strak blauwe lucht. Het beloofd weer een mooie en warme dag te worden. Vandaag staat de ietwat lange rit van Clearwater naar Jasper National park op het programma. Hiervoor hebben de de highway 5 north richting Jasper gepakt en zijn we af toe gestopt bij een aantal viewpoints. Hoogtepunt (letterlijk) van de dag was de entree van Mount Robson Park waar Mount Robson het decor vormde. De Rocky Mountains! Bij aankomst in Jasper hebben we boodschappen gedaan en zijn daarna naar de camping (Whistlers campground) gereden. ’s Avonds weer terug naar Jasper waar we een goede pizza hebben gegeten en de route richting Banff verder hebben uitgestippeld.

Dag 11 - Di 16-09-2014

Maligne road! Dat is de road welke vandaag de basis is geweest voor nieuwe meren, blauwe wateren, stromen, smeltwater en heel ver weg een gletsjer. Uiteraard weer onder het genot van een strak blauwe lucht (effe afkloppen). Helemaal aan het einde van de weg lag Meligne lake, onderweg zijn we gestopt bij Medicine lake en Meligne Canyon waar we rond de tientallen meters hoge cliffen hebben rond gehiked. Hierna hebben we ook nog de Spahath en Athabasca waterfalls bezocht. Aan het einde van de middag zijn we terug gereden naar Whistlers campground waar we nog een nacht hebben doogebracht. Na het parkeren van de camper werden we vergezeld door een groep elken (dit is een soort elend/hert) welke gewoon rond liepen op de campground. Deze werden nauwlettend in de gaten gehouden door een ranger omdat de mannelijke elken bijzonder agressief zijn en een dag eerder een RV hebben doorboord met hun gewei. Toch erg bijzonder om op 10 meter afstand zo’n groep elken te zien.

Gedurende onze reis zijn we al 3 keer hetzelfde stel tegengekomen welke nagenoeg dezelfde route als wij hebben uitgestippeld. ’s Avonds parkeerde zijn hun camper naast die van ons op een campground van bijna 800 plekken. Toch best toevallig. Later die avond hebben we een kampvuur gemaakt en met z’n 6’en wat  gedronken en marshmallows gegeten. Canada baby!

Dag 12 - Wo 17-09-2014

Vandaag voor het eerst wakker geworden met lichte bewolking. Vandaag stond de reis van Jasper naar Columbia Icefields op het programma. Hier hebben wij over de Skywalk gelopen en met een speciaal geprepareerde truck (Ice Explorer) op een gletsjer gereden. Denk bij deze truck aan een aanschafwaarde van 1.2 miljoen dollar en (zes) banden welke 5000 dollar per stuk kosten. Tijdens de trip omhoog werden we door de chauffeur voorzien van informatie over de gletsjer, bijvoorbeeld dat het ijs 300 meter dik is. Best wel apart als je daar op staat. De Skywalk was indrukwekkend, een halfronde glazen brug welke 280 meter boven een ravijn hangt. Marielle vond dit zo leuk dat ze er een Skyrun van heeft gemaakt en met 2 minuten weer in de RV zat. (Ze heeft ’m twee keer gerent).

Omdat het einde van de dag inmiddels daar was, en de volgende campground 2 uur verderop is (bij Lake Louise in Banff) hebben we bij de Columbia Icefield op de parkeerplaats overnacht samen met nog 10 andere campers. Geen aansluitingen zoals water en elektriciteit, maar wel uitzicht op 5 gletsjers midden in de Rocky Mountains. Wat wil een mens nog meer?

Een foto zegt meer van 1000 woorden, dus we zullen (proberen) om z.s.m. foto’s toe te voegen aan het album. Dit gaat door de trage WIFI verbindingen helaas vaak niet, vandaar dat er pas zo weinig in staat.

Dag 13 - Do 18-09-2014

Voor het eerst wakker geworden met het getik van regen op het dak van de RV. Douchen in de RV en richting Lake Louise. Onderweg nog gestopt bij Peyto lake. Zelfs met een grauwe lucht is de bijna chemische kleur van het water weer schitterend om te zien. Omdat Lake Louise juist bij zonlicht zo mooi is stellen we het bezoek aan dat meer even uit tot later in de week wanneer het hopelijk weer beter weer is. Aan het einde van de middag hebben we de RV dus op de campground geparkeerd en zijn we gaan kijken bij een nabij gelegen rivier. ’s Avonds wilden Marielle en Brenda heel erg graag het spel l” 30 seconds” spelen. Dit hebben Marnix en Lars gedaan en ze daarbij uiteraard 2 keer verpletterd.

Volgens de weersvoorspelling zal het morgen nog een dag regenen, maar vanaf zaterdag wordt het weer mooi weer met aangename temperaturen.

Dag 14 - Vr 19-09-2014

Vandaag is de verjaardag van Hans, de vader van Marielle. Namens ons allemaal nogmaals gefeliciteerd! Wanneer jij jouw verjaardag viert met een biertje en borrelnootjes zet ik (Lars) de RV blauw met het bakken van wentelteefjes als ontbijt/lunch.

Helaas zijn wij vandaag weer wakker geworden met het tikken van de regen op het dak van de RV. Dit wil uiteraard niet zeggen dat we vandaag op de campground blijven. Timberlands aan, regenjack aan en richting de Takakkaw falls! Ik citeer: „When you say Takakkaw, you are saying: It is magnificent! In Cree: It is the right name for this 254-metre-waterfall, one of the highest in Canada.

Daarnaast hebben we vandaag een hike van twee uur volbracht rondom Emerald Lake. We hebben inmiddels al ongeveer 25 lake’s gezien, maar de blauwe, vaak zelfs turqoise kleur van het water blijft keer op keer fantastisch om te zien.

Dag 15 - Za 20-09-2014

Jaja! Daar istie weer! De zon is back in town! Wederom een erg koude nacht (ong 4 graden) maar wakker geworden met een strak blauwe lucht. Vandaag staat de rit van Lake Louise naar Banff op het programma, maar niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan Lake Louise en Lake Moraine. We treffen het gelukkig weer met het weer, want dat geeft toch wel een extra indrukwekkend zicht op het toch al zo mooie blauwe water. Zoals wel verwacht zijn beide meren grote toeristische trekpleisters. Bij Lake Moraine kunnen we zelfs het terrein niet meer op en moeten we 10 kilometer verderop de RV parkeren en een shuttle bus teug nemen. Maar… het was het waard! What a view!

Hierna zijn we door gereden naar Banff waar we de RV voor drie nachten hebben geparkeerd op Tunnel Mountain RV park. Vanaf hier worden er shuttle bussen aangeboden naar het centrum.