dag 16-17-18

Door L. Viergever - 24-09-2014 07:04

Dag 16 - zondag 21-09-2014

Vandaag zijn we bijtijds opgestaan want we hadden weer een hoop op de planning staan. De lucht was weer strakblauw en het zonnetje maakte de koude ochtend wat aangenamer. We zijn met de Banff Gondola omhoog gegaan waarna we na een kleine wandeltocht op een ongelofelijk mooi uitzichtpunt kwamen. Je kon over heel Banff heen kijken en een aantal meren en bergen zien liggen. Ook stond er op het hoogste puntje van de berg een stenen hutje. Hierin zagen we een soort huisje met een stapelbed, een bureautje en een kachel. We denken dat dit een voorbeeld is hoe de vroegere bergbeklimmers woonden op de top van de berg. Heerlijk in het zonnetje gezeten en toen weer omlaag met de gondel.

Rond het middaguur zijn we naar Lake Minnewanka gereden voor de bootcruise. We werden hartelijk verwelkomd door een ubervrolijke Japanner, genaamd Kenji. Tijdens de boottocht van een uur hebben we veel geleerd over wolven, beren en de natuur. Bij terugkomst wilde Marielle graag nog even op de foto met Kenji (zie fotoalbum).

Rond drie uur zijn we richting Lake Johnson gereden waar we heerlijk op een bankje in de zon hebben uitgekeken over een mooi klein meer waar vele gezinnen lagen te genieten van het goede leven. Erg sportief ook allemaal want er lagen tientallen SUP-boarden in het water (standuppaddleboard). Toen terug gereden naar de camping waar we onder het genot van een biertje en wijntje nog even in de zon hebben gezeten, om erna onze mega kookkunsten in de camper los te laten.

Dag 17 - maandag 22-09-2014

Vandaag een rustige dag gepland. In de ochtend zijn we naar Vermillion Lakes gereden waar we heerlijk aan het water koffie hebben gedronken. Het wordt nu toch echt herfst en de kleuren zijn zo bijzonder mooi. Bijna nep ;) Erna hebben we een bezoek gebracht aan het Whyte museum in Banff. Hier hebben we een art gallery bekeken en veel geleerd over de First Nations van Canada.

Aan het einde van de middag een drankje gedronken in de Irish Pub en toen weer lekker gechillt op de camping.

dag 18 - dinsdag 23-09-2014

We zijn vandaag vroeg opgestaan want Kootenay National Park stond op de planning. Allereerst vertel ik even over de tijdzondes in Canada. We zitten een beetje op de grens van Alberta en Britisch Columbia, wat een uur met elkaar verschilt. We reden weg in Alberta om 8.00 uur, om vervolgens na ongeveer een half uurtje rijden de klok een uur terug te zetten naar de tijd van BC, dus was het opeens 7.30 uur! Afijn, je kan er maar vroeg op uit zijn.. Het weer zat niet helemaal mee deze ochtend want het kwam met bakken uit de hemel. Toen we rond 8.30 uur (BC tijd) aankwamen bij Marble Canyon werd het gelukkig al droog. Dit is een hele mooie 40 meter diepe canyon bestaand uit witgrijze kalkstenen en helderblauw gletsjerwater.

Toen zijn we richting Numa Falls gereden. Onderweg kwamen we nog een hertje tegen langs de weg. Numa Falls is een kleine waterval met een mooie turquoise kleur.

We wilden eerst naar Radium Hotsprings doorrijden, maar dit was eigenlijk een soort van zwembad. Dus zijn we rustig doorgereden naar Lussier hotsprings, die we als tip hadden gekregen van een lokale bewoner in Banff. Dit zijn natuurlijke hotsprings aan de rand van een riviertje. Om daar te komen had nog wat voeten in de aarde. Namelijk een gravelroad van 17 KM! Nu is die camper van ons al mega groot en zwaar, en 14 km lang hobbelen en trillen is toch niet heel comfortabel. Toen we aankwamen bij de hotsprings waren er gelukkig niet heel veel mensen. Er waren verschillende kleine „baaitjes” met verschillende warmtes waar je in kon zitten. We raakten aan de praat met een Canadees stel, uit Alberta en van rond de 68 jaar, die op huwelijksreis waren. Super mooi om te zien hoe gepassioneerd lokale bewoners kunnen vertellen over hun land.

Na heerlijk bijgekomen te zijn in de hotsprings zijn we teruggereden naar de Fairmount Hot Spring Resort waar we een mooie plek hebben tussen de bomen. Er loopt hier een moederbeer met twee cubs over de camping en heel toevallig is er net een filmpje opgedoken op het internet van een baby beer die op een golfbaan speelt. Dat filmpje is hier een paar weken geleden gemaakt! Benieuwd of we ze nog zien. De mannen hebben s avonds vlees gebakken op de BBQ die we weer van een Nederlands stel hadden gekregen die alweer naar Nederland terug gingen. Heerlijk!