Sequoia national park

Door H. Bruinsma - 17-09-2014 01:57

Maandag 15 september:
Af en toe hebben we deze vakantie een woord van de dag. Deze dag hebben we er ook één: pech.
Het begon zondagavond al: we kwamen er achter dat we een camping hadden uitgekozen bij de verkeerde ingang van Sequoia. Deze ingang is niet geschikt voor voertuigen langer dan 22 feet, en onze camper is 25 feet. Dat betekend serieus omrijden want de volgende ingang ligt ruim 40 mijl verder naar het noorden.
De camping is daarnaast ook nog eens echt prut. De eerste slechte camping waar we deze vakantie verblijven.

In de loop van de ochtend vertrekken we en we besluiten om eerst maar even de boodschappen te gaan regelen in Visalia.
Even een kleine zijsprong: In Visalia zoeken we bij het winkelcentrum een geldautomaat. Die blijkt er niet te zijn, maar wel een soort bank waar je ook kortlopende kredieten kunt afsluiten. Hier kunnen we pinnen.
Terwijl Frouwkje de zaken regelt bekijk ik een bord met de tarieven van deze firma.
Men heeft een kortlopende lening die men "credit until next paycheck" noemt. Je kunt een bedrag tussen 50 en 500 dollar lenen. Rentetarief (hou je vast!): voor een lening van 7 dagen 902 procent, voor een lening van 31 dagen 207 procent! Dat noem ik nog eens een rente!

Na de boodschappen kiezen we de toeristische route richting de andere ingang van Sequoia via highway 245.
Een prachtige diepzwarte en fonkelnieuwe weg krijgen we voor de wielen. Maar er zitten wel een paar honderd bochten in (ik overdrijf niet) en het gaat constant op en neer.
Goed voor het uitzicht maar beslist geen goede keuze om tempo te maken.
Het is dan ook al ruim 13 uur voordat we de ingang bereiken.
Eerst maar eens lunchen bij Big stump.

We besluiten om vanavond maar te kamperen in het park. Op de route naar het visitorscentrum liggen meerdere campings dus daar gaan we maar eerst even kijken.
Stony creek village is de eerste camping. Het is er echter doodstil, geen beheerder te bekennen en de paden en plekken zijn wel erg smal voor onze RV.
De tweede camping is Dorst creek. Hier staat een bord dat die dicht is.
De derde is raak. Lodgepole visitor center heeft ook een campground en hier is wel plek. Ook nog vlak bij de winkel en douches, het pechduiveltje is schijnbaar vertrokken.
De douches sluiten echter wel om 17:45 uur dus we moeten even op de tijd letten.

We stappen weer in de camper en rijden verder het park in, in de richting van het Giant forest museum. Onderweg komen we nu ook de echte giant trees tegen. Reusachtig grote Sequoia bomen.
Bij het museum staat the Sentinel. Voor ons een enorme boom, in Sequoia termen een middelmaatje.

Echt groot is de General Sherman tree. Om precies te zijn is dit de grootste boom op aarde. Wel met een dode top, maar hij groeit toch nog elk jaar.

Het is ondertussen 16:45 uur. We gaan terug naar de camping. Zo kunnen we nog even douchen voor het gebouw sluit. Keurig om 17:15 uur lopen we richting ingang met onze handdoek, muntjes en toilettas. Voor de ingang hangt nu echter een ketting met een bordje die zegt "out of order". Navraag leert dat vanmiddag een leiding gebarsten is en de douches zijn gesloten. Da's pech hebben.
Gelukkig realiseren we ons dat we zoiets hebben als een camper. Daar zit ook een douche in en alle tanks hebben we net gisteren aangevuld of geleegd. Stom, nooit aan gedacht. Dat krijg je als je normaal kampeert in een caravan. Zo'n douche zit niet in je systeempje.
Affijn, waterheather aan, kwartiertje wachten en dan lekker douchen.
En zo spoelen we het kleine duiveltje fijn de grijze watertank in.